Page 1 of 1

Motorn vill inte varva mer än 4000

Posted: 2009-06-21 11:36:45
by turboperan
idag när jag tog bilen efter den stått still över helgen så märkte jag att de inte går att varva ut mer än 4000, sen känns de som om varvstoppet går in.. kan de vara så illa så de är topppackningen :?

tittade nu och de ser även ut som om de ligger vatten i skarven till toppen :cry:

Vv byt rubriken till något som beskriver innehållet i tråden
//Moderator

Posted: 2009-06-21 19:47:31
by Andreas Zolnir
låter som du har motortvättat nyligen?

att bilen inte varvar mer än 4000 är inget tecken på att topplockspakningen skulle vara trasig.

Andreas Z

Posted: 2009-06-21 19:58:41
by DLS
ja vatten utanför brukar det inte bli när du blåst topp packningen, då trycker du ur vattnet genom övertrycksslangen på expansionskärlet.
kollat så inte nån kylar slang läcker?
kolla slangen som går in i framkant på toppen samt att lyftnippeln sitter fast som den ska :)

Posted: 2009-06-21 21:29:37
by Goran
Hej

När jag hade min 931'a så hoppade en slang till "turbotrycket" (tror det var till intercoolern) av. Bilen tappade all ork och dög bara att köras lugnt hemåt från Knutstorp. Jag vill minnas att det inte gick att varva så långt heller, men är inte helt säker.
Någon vätska som rann hade jag inte.

Kanske helt oväsentligt, men ville ändå dela med mig om det var något så enkelt.

mvh
Goran

Posted: 2009-06-22 06:47:10
by A944T
Goran wrote:Hej

När jag hade min 931'a så hoppade en slang till "turbotrycket" (tror det var till intercoolern) av. Bilen tappade all ork och dög bara att köras lugnt hemåt från Knutstorp. Jag vill minnas att det inte gick att varva så långt heller, men är inte helt säker.
Någon vätska som rann hade jag inte.

Kanske helt oväsentligt, men ville ändå dela med mig om det var något så enkelt.

mvh
Goran
Har samma erfarenhet från min förra bil, en 86:a 951.

Posted: 2009-06-22 10:42:48
by turboperan
okej, tack alla..! får nog hem och granska slangar och sådant lite nogranare.. vore ju verkligen superskönt om de inte var packningen :roll:

Posted: 2009-06-22 11:09:05
by Pehr Johnsson
Det är inte dålig kontakt till din LMM? Brukar väl kunna bli alla tänkbara fel när den jävlas?

Posted: 2009-06-22 17:34:57
by turboperan
nu har jag fixat de, de var en slang till bränsletrycksregulatorn.. men har fortfarande lite huvudbryll över vart vattnet tar vägen de är inte mycket men de är så man får fylla på lite efter vart 100mil eller så..

Posted: 2009-06-22 22:37:15
by Goran
Grattis.
Nu är du expert på det med. :wink: :D

mvh
Goran

Posted: 2009-06-22 22:45:59
by maverick
Min verkade tappa vatten lite då & då, men det slutade (peppar pappar) när vattenpumpen, en del packningar och alla remmar byttes.
Kan vara något så enkelt som en liten spricka i en slang eller dålig slangklämma.

Posted: 2009-06-23 13:03:26
by turboperan
maverick wrote:Min verkade tappa vatten lite då & då, men det slutade (peppar pappar) när vattenpumpen, en del packningar och alla remmar byttes.
Kan vara något så enkelt som en liten spricka i en slang eller dålig slangklämma.
ja de kan ju vara något sådant, får väll gå igenom alla slangar och se om ja hittar något.

Posted: 2009-07-30 15:33:12
by Egil Husebø
Hvor høyt turbotrykk fikk du før den ikkje ville gå høyere? Har samme problem som du hadde.. Kommer opp i 4000 rpm, og så smeller det bak. mistenker coilen, men kansje eg burde ta en kikk i slangene.