Page 1 of 1
Ändrar växelspakens "flythål" slaget?
Posted: 2009-06-16 12:18:28
by Peter O
Läste i en gammal tråd om "shortshift" att växelspaken är monterad i "flythål" och alltså kan flyttas några cm i bilens längdled, vilket kan vara en fördel körställningsmässigt. Tror att det var Pär Hylander som skrev inlägget, men det spelar kanske mindre roll. Min fråga är om slaget påverkas något av att man flyttar spaken?
Peter
Posted: 2009-06-16 12:44:28
by patand
Vad pratar vi om för växellåda?
Posted: 2009-06-16 12:46:18
by Peter O
Ber om ursäkt, glömde berätta att bilen är en Turbo S från -88 med manuell låda.....
Re: Ändrar växelspakens "flythål" slaget?
Posted: 2009-06-16 14:09:27
by Mårten
Peter O wrote:Läste i en gammal tråd om "shortshift" att växelspaken är monterad i "flythål" och alltså kan flyttas några cm i bilens längdled, vilket kan vara en fördel körställningsmässigt. Tror att det var Pär Hylander som skrev inlägget, men det spelar kanske mindre roll. Min fråga är om slaget påverkas något av att man flyttar spaken?
Peter
Nej inte alls, du flyttar bara basen, 1 kanske 1,5 cm i bilens längsled. Om jag inte minns helt fel så finns det någonstans i rep handboken en anvisning om hur den skall vara monterad. Fast det spelar nog ingen större roll, jag brydde mig aldrig om detta iaf alla de gånger jag hade ur/i min spak (den vibrerade så jag försökte få tyst på den djäkeln).