Page 1 of 1

Påliggande broms

Posted: 2009-06-14 13:44:27
by M-Nilsson
Som jag nämnde i en tidigare tråd så ligger v. bakbroms på rätt mycket , eller gjorde rättare sagt. När jag knackade på oket så släppte det en hel del, fast ännu ligger det på litegranna men Mycket mindre än tidigare.

I nuläget så tillåter inte min ekonomi att byta bromsar, men det borde väl finnas nått att"smörja" upp med så länge så det släpper mer liksom? Vet dock inte om jag vågar mig på att plocka ner nått på bromsarna då jag inte gjort det tidigare.

Posted: 2009-06-14 14:37:47
by firefish
Jag skulle börja med att ta bort beläggen och göra rent ordentligt samt motionera kolvarna in/ut flera gånger med någon sorts lättflytande smörjolja typ 5-56 innanför dammskyddet (torka ur ordentligt också). Det brukar fungera på de flesta lite trötta ok. Att smörja glidytor för belägg kan fungera men fett har ju den nackdelen att det binder damm och annat skräp så snart kan det nog börja kärva igen.

Posted: 2009-06-14 16:05:36
by Mårten
På min ena bruksbil hade jag precis de problem du beskriver.

Tog ur beläggen och putsade själva kanterna på metallbakstycket på dem med en fil så de blev rena från rost. Ytterst lite kopparpasta på glidytorna. I med dem i oken och nu gick de lätt i oken igen.

Motionerade kolvarna genom att en medhjälpare tryckte på bromsen och sedan så pressade jag tillbaka kolvarna genom att med en stor skruvmejsel bända på beläggens metalldel så att kolvarna pressades in. Nytt tryck på bromsen = kolvarna ut. Upprepa denna process några gånger och sedan blev det hur bra som helst.

Kostnad 0 kr...

Posted: 2009-06-14 16:08:48
by Ronnie79
Som firefish sa, ta loss beläggen och kolla så dom inte kärvar, slipa bort rost om dom gör det. Applicera kopparpasta mellan belägg och bygel så dom inte kärvar igen. Lyft försiktigt på damasken runt kolven och spruta in klisterolja (typ kedjespray som sitter kvar längre än tunnare oljor) under gummit när du har kolven långt ut.
Pumpa ut och tryck in, om och om igen. Har du någon medhjälpare så kolla på kolven så den glider tillbaks lite, lite grann efter varje pump. Gör den inte det efter mycket motionerande eller om du det krävs mycket kraft för att trycka in kolven så är det inte lönt att du sätter tillbaka oket i det skicket.
Det finns flera anledningar till att den inte skulle göra det:

1. Antingen för mycket rost i oket, oftast utanför tätningsringen
2. Att det är stopp i en bromsslang eller huvudbromscylinder, testas enklast genom att öppna luftnippeln samtidigt som du trycker in kolven. Går kolven mycket lättare in med öppen nippel är detta felet.
3. Tätningen i oket är för gammal och vissen. Tätningsringen har för också för uppgift att dra tillbaka kolven lite, lite grann efter du har bromsat.

Då bör du byta bromsok men eftersom du inte hade pengar så går det att renovera det. Kontrollera att du får loss luftnippeln utan att den går av, annars har du fler problem. Pumpa ur kolven och peta försiktigt ur tätningsringen. Slipa bort rosten som förmodligen finns utanför tätningsringens spår och putsa av kolven. Byt till en ny tätningsring eller om du är riktigt jäkla snål så montera den gamla bakvänt som kommer den förmodligen orka dra tillbaka kolven. Tätningringarna går att beställa på mått om du inte får tag i renoveringssats. En lös tätningsring kostar bara ca 50 kr.
Tryck tillbaka kolven och lufta systemet. Nu vet jag inte vad du har för bromsar på din bil med har du en glidbygel som ska kunna röra sig så till att även den går lätt och smörj med kopparpasta.

Nu ska du, om du har gjort som jag sa, ha bromsar som fungerar lika bra som nya! 8)

Posted: 2009-06-14 16:09:52
by Ronnie79
Nu skrev vi visst samtidigt :)

Posted: 2009-06-14 16:10:44
by M-Nilsson
Ok, ja beläggen vågar jag mig på att plocka bort..om jag bara får bort de där dumma låspinnarna :shock: Jag såg att det fanns nån sorts smörolja för bromsar på mekonomen också...fast 5-56 borde nog funka bra det också. Jag har pasta till beläggen också men det är kanske mest mot gnissel.

Posted: 2009-06-14 16:28:07
by M-Nilsson
Tack var alla tips :D Det får bli att lägga morgondagen ute i garaget. Återkommer om jag stöter på nått krabb eller nått!

Posted: 2009-06-15 13:17:52
by M-Nilsson
Nu var det skillnad, nu rullar hjulet på av sig själv nästan! Fick även bort bromsgnisslet :D

Posted: 2009-06-15 13:41:44
by Mårten
Där ser du - Själv är bäste dräng!!