Page 1 of 1
Glapp i drivlina?
Posted: 2009-06-12 13:42:26
by maverick
Om jag släpper gasen hastigt i låga farter så tenderar drivlinan att rycka till (värst runt 30km/h och knappt kännbart över 60km/h)
Tänk er en dålig gummipuck i jämförelse.
Kopplingen är ny.
Växellådans upphängning verkar schysst.
Motorkuddarna verkar ok.
Läste det här på en sida;
"släpp gasen lite hastigt, om det då smäller till är bussningarna i "kardanen" (transaxeln) dåliga."
Smälla är nog att ta i, men det känns som att något glappar.
Åtgärd eller köra och vara lycklig?
Re: Glapp i drivlina?
Posted: 2009-06-12 14:02:08
by patand
maverick wrote:Läste det här på en sida;
"släpp gasen lite hastigt, om det då smäller till är bussningarna i "kardanen" (transaxeln) dåliga."
Du har ingen kardan och inga bussningar i transaxlen.
Motor, transaxel och växellåda på våra porschar sitter som bekant ihop som en enhet utan gummilänkar eller dylikt i mellan. (Bilden visar en 928 drivlina men principen är densamma för 924,944,968 modellerna)
Troligare är väl glapp i drivaxlarna eller kanske dåliga motorfästen/växellådsfästen? Svårt att säga när man inte upplevt problemet själv.
Re: Glapp i drivlina?
Posted: 2009-06-12 14:10:58
by maverick
patand wrote:maverick wrote:Läste det här på en sida;
"släpp gasen lite hastigt, om det då smäller till är bussningarna i "kardanen" (transaxeln) dåliga."
Du har ingen kardan och inga bussningar i transaxlen.
Motor, transaxel och växellåda på våra porschar sitter som bekant ihop som en enhet utan gummilänkar eller dylikt i mellan. (Bilden visar en 928 drivlina men principen är densamma för 924,944,968 modellerna)
Troligare är väl glapp i drivaxlarna eller kanske dåliga motorfästen/växellådsfästen? Svårt att säga när man inte upplevt problemet själv.
Jag är till 100% medveten om hur våra bilar är uppbyggda, därav att jag citerade vad en kille skrev på ett forum.
Att det är helt stelmonterat har jag faktiskt inte tänkt på.
Du har kört bilen Patrik och då pratade vi om kopplingen vilket inte var fallet. Kommer du ihåg?

Re: Glapp i drivlina?
Posted: 2009-06-12 14:26:33
by patand
maverick wrote:Jag är till 100% medveten om hur våra bilar är uppbyggda, därav att jag citerade vad en kille skrev på ett forum.
Att det är helt stelmonterat har jag faktiskt inte tänkt på.
Du har kört bilen Patrik och då pratade vi om kopplingen vilket inte var fallet. Kommer du ihåg?

Ja men det finns ju inga bussningar där... så vad snackar den killen om då?
Kom faktiskt inte ihåg det... men nu när du säger det så har jag ju faktiskt kört din bil!

Men minns inte det där glappet eller hur det kändes...

Re: Glapp i drivlina?
Posted: 2009-06-12 14:33:55
by maverick
patand wrote:maverick wrote:Jag är till 100% medveten om hur våra bilar är uppbyggda, därav att jag citerade vad en kille skrev på ett forum.
Att det är helt stelmonterat har jag faktiskt inte tänkt på.
Du har kört bilen Patrik och då pratade vi om kopplingen vilket inte var fallet. Kommer du ihåg?

Ja men det finns ju inga bussningar där... så vad snackar den killen om då?
Kom faktiskt inte ihåg det... men nu när du säger det så har jag ju faktiskt kört din bil!

Men minns inte det där glappet eller hur det kändes...

Det får du fråga vederbörande.
Han körde en 924 (inlägget var över två år gammalt), mer än så vet jag inte.
Vi gissade på pucken, men eftersom kopplingen är ~10 mil gammal så är jag ytterst tveksam

Posted: 2009-06-12 15:16:03
by Erol
Skulle gissa på slitna motorkuddar!
/ Erol
Posted: 2009-06-12 15:21:06
by maverick
Erol wrote:Skulle gissa på slitna motorkuddar!
/ Erol
Den ena är bytt av förra ägaren (emm) så den borde vara schysst. Den andra vet jag inte hur den mår mer exakt.
Motorn vibrerar inte mer än normalt tycker jag, men å andra sidan så har han "glappat" ganska länge.
Hur kontrolleras kuddarna på enklast möjliga sätt?
Posted: 2009-06-12 18:00:38
by Mårten
Jag bad Sandén kolla mina kuddar när jag hade den inne sist. "Ena kudden helt slut" sade han, jag hade inte märkt så mycket vibrationer... Men med ny kudde, aj så fint den gick. Dock inte något så som Per beskriver i första inlägget.
Posted: 2009-06-14 18:59:49
by maverick
Jag ber mecken kolla upp motorkuddarna imorgon så får vi se vad han säger.
Upphängningen till växellådan borde vara schysst då den revs för någon månad sen (jag har dock inte sett "kuddarna").
Posted: 2009-06-15 08:11:31
by Notch
Det finns någon spec på en minsta tillåtna höjd på motorkuddarna. Man mäter dem och ser på så sätt om de är ok. Jag tror inte på dåliga kuddar, eftersom det främst brukar visa sig som vibrationer på tomgång.
Kopplingen skulle vara det uppenbara, men eftersom den är ny kan det ju inte vara den. Hur står det till med drivknutarna?
Posted: 2009-06-15 23:24:33
by maverick
Notch wrote:Det finns någon spec på en minsta tillåtna höjd på motorkuddarna. Man mäter dem och ser på så sätt om de är ok. Jag tror inte på dåliga kuddar, eftersom det främst brukar visa sig som vibrationer på tomgång.
Kopplingen skulle vara det uppenbara, men eftersom den är ny kan det ju inte vara den. Hur står det till med drivknutarna?
Två drivknutar (vänster tror jag) är bytta för cirka 1-2 år sedan. Dem andra sidan håller jag inte koll på, men när mecken bytte det ena paret så sa han att den högra sidan inte var helt 100.