Page 1 of 1

Mycket vill ha mer, E85

Posted: 2009-06-12 13:04:23
by Björn Nilsson
Hallå på er!

Jag har gått och tänkt på detta med E85-konvertering. Bilen mappades för bensin efter inrådan av personen som utförde mappningen. Hans kompisar hade haft problem med att motorslitage efter att ha kört med E85 ett par år. Som jag förståd det hela rätt så laddade dessa personer riktigt mycket tex 2-3 bar(ö) och med mycket effekt +600hk om nu det har något med saken att göra. De körde också med extra tillsatser för smörjning.

Ni som kört med E85 ett längre tag typ Tomas(Boden). Zolnir med flera, ska jag oroa mig för att gå över till sprit eller är det bara att köra? Givetvis måste jag byta bränslepumpen och möjligtvis spridarna(sitter 1000cc idag).

Måste också mappa om vilket kostar en liten slant men det hade ju inte gjort ont om man fått +50 till :roll: Allra helst 80hk för då har jag kommit halvvägs till 1000 :wink:

Ha det gött

/Björn

Posted: 2009-06-12 13:58:46
by patand
Undrar om inte +600hk sliter mer på motorn än en konvertering till E85...

Dvs hur vet man att det var just E85 konverteringen som gav det onormala slitaget och inte det faktum att man tog ut 2-3-4 ggr (vet ju inte vilka motorer det rör sig om) så mycket som originaleffekt ur motorn?

Posted: 2009-06-12 14:07:34
by Björn Nilsson
patand wrote:Undrar om inte +600hk sliter mer på motorn än en konvertering till E85...

Dvs hur vet man att det var just E85 konverteringen som gav det onormala slitaget och inte det faktum att man tog ut 2-3-4 ggr (vet ju inte vilka motorer det rör sig om) så mycket som originaleffekt ur motorn?
Good point :D

/Björn

Posted: 2009-06-12 14:24:27
by patand
Björn Nilsson wrote:Good point :D
Övertolka inte mitt svar nu bara Björn, jag har inte en aning om hur mycket E85 sliter i förhållande till bensin på en bensinmotor. Tyckte bara att det saknades en parameter... :)

Posted: 2009-06-12 14:33:04
by Björn Nilsson
Ingen risk :)

Vi får se om de som kört på sprit under en längre tid ger sin syn på saken

/B

Posted: 2009-06-12 14:58:31
by Corleone
Jag har 2 säsonger på sprit med min gamla motor och efter isärtagning så kan man inte se något anmärkningsvärt alls. Jag har kört med inblandning av VP M2 för smörjning och det har fungerat bra. Effekten var runt 500 hk.

Troligtvis är höga laddtryck och hög effekt det som sliter på maskin. Jag har många kamrater på E85 med effekt upp till 1100 hk och ingen får problemså länge man byter olja tillräckligt ofta för en utspädning blir det, speciellt om det är många kallstarter och korta körsträckor.

E85 is the shit! :)

Re: Mycket vill ha mer, E85

Posted: 2009-06-12 15:19:27
by emm
Björn Nilsson wrote:Allra helst 80hk för då har jag kommit halvvägs till 1000 :wink:

/Björn
Haha, jag visste det! Nu börjas det igen :lol:

Posted: 2009-06-13 10:45:06
by Björn Nilsson
Corleone wrote:Jag har 2 säsonger på sprit med min gamla motor och efter isärtagning så kan man inte se något anmärkningsvärt alls. Jag har kört med inblandning av VP M2 för smörjning och det har fungerat bra. Effekten var runt 500 hk.

Troligtvis är höga laddtryck och hög effekt det som sliter på maskin. Jag har många kamrater på E85 med effekt upp till 1100 hk och ingen får problemså länge man byter olja tillräckligt ofta för en utspädning blir det, speciellt om det är många kallstarter och korta körsträckor.

E85 is the shit! :)
Ok, vi har snackat om det innan och nu är du riktigt nära att övertala mig :wink:

Vad kan jag behöva byta ut i bilen? Bränslepump vet jag men räcker en Bosch044 till för ca 400-500hk på sprit? Trycket är max 1,5-1,7bar(ö).

Spridarna är 1000cc och klarar de det nya flödet?

Det hänger givetvis mycket på om killen som mappade senast vill göra det till mig.

Något annat som behövs Corleone?

/Björn

Re: Mycket vill ha mer, E85

Posted: 2009-06-13 10:47:07
by Björn Nilsson
emm wrote:
Björn Nilsson wrote:Allra helst 80hk för då har jag kommit halvvägs till 1000 :wink:

/Björn
Haha, jag visste det! Nu börjas det igen :lol:
Jaaa, det är helt uppåt väggarna att vilja ha mer effekt men när utrustningen finns där i bilen för att kunna plocka ut mer och fortfarande få hållbarhet så kommer effektdjävulen fram.....

Du har ju ökat din effekt nu så måste jag ju vara steget före :roll: :wink:

Vi hörs

/Björn

Posted: 2009-06-13 11:25:04
by Corleone
Björn Nilsson wrote:
Corleone wrote:Jag har 2 säsonger på sprit med min gamla motor och efter isärtagning så kan man inte se något anmärkningsvärt alls. Jag har kört med inblandning av VP M2 för smörjning och det har fungerat bra. Effekten var runt 500 hk.

Troligtvis är höga laddtryck och hög effekt det som sliter på maskin. Jag har många kamrater på E85 med effekt upp till 1100 hk och ingen får problemså länge man byter olja tillräckligt ofta för en utspädning blir det, speciellt om det är många kallstarter och korta körsträckor.

E85 is the shit! :)
Ok, vi har snackat om det innan och nu är du riktigt nära att övertala mig :wink:

Vad kan jag behöva byta ut i bilen? Bränslepump vet jag men räcker en Bosch044 till för ca 400-500hk på sprit? Trycket är max 1,5-1,7bar(ö).

Spridarna är 1000cc och klarar de det nya flödet?

Det hänger givetvis mycket på om killen som mappade senast vill göra det till mig.

Något annat som behövs Corleone?

/Björn
044 pump räcker till drygt 500 hk på E85 och 1000 cc spridarna med med 3 bar bt. Jag bottnade dessa spridare på min gamla motor med 3 bars bt, 12:1 i Afr och 1.35 i laddtryck. Du behöver inte byta något annat. Se bara till att du har full spänning till pumpen, i princip har ingen det utan ett eget relä precis vid pumpem.

Var säker på att mappningen blir rätt. En bra start är att lägga på 5 grader på allt över 1500 rpm, i slutet när max vrid har passerat kan man lägga på mer. Vid högre lattryck brukar man (jag) plana ut tändningen runt max vrid för att minska topp-cylindertrycket för att sedan öka igen.