Jag har noterat att 931 80 och äldre har 7,5:1 och nyare har 8,5:1, vad är det som skiljer? Antar att det är kolvarna men hoppas inte det...
Har tänkt att montera Mahle smidda kolvar med 39,6 i komphöjd men blir inte klok på vad jag får för kompression då i min 79a. Har läst både 7,8 och 8,7.
Är det nån som vet orginal kompressionhöjden eller har möjlighet att mäta en orginalkolv? Kan inte hitta det nånstans.
Kompression och kompressionshöjd 931 -80 och 81-
-
- NA-Poster
- Posts: 35
- Joined: 2008-05-08 20:28:07
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Rättvik
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Det är bara kolvarna. De har olika utformning av "skålen" i mitten. S1 är lite större och förskjuten åt ena kanten. S2 borde av den anlednngen vara lite tåligare.
N/A har en komphöjd på 40,7mm och urgröpta 7,6mm med totalhöjd 77,7mm och ger ett komp på 6,9:1 i en 931.
S2 har en komphöjd på 45mm och en skål på 17m djup, totalhöjd 74,6. Tror att skålen rymmer 34cc.
VW har en komphöjd på 39,6 och ger 8,7:1
Räknat på toppens 21,5cc och en packningsvolym på 11,3cc med 1,9mm packning. 32cc med VW kolvar, de sitter 5,4mm under blockkanten. cylindervolymen är 501cc med 87mm kolvar. Innebär 565,8/64,8=8,7
Sedan beror det naturligtvis på om du planat topp och block, eller mjukat upp förbränningsrummet.
N/A har en komphöjd på 40,7mm och urgröpta 7,6mm med totalhöjd 77,7mm och ger ett komp på 6,9:1 i en 931.
S2 har en komphöjd på 45mm och en skål på 17m djup, totalhöjd 74,6. Tror att skålen rymmer 34cc.
VW har en komphöjd på 39,6 och ger 8,7:1
Räknat på toppens 21,5cc och en packningsvolym på 11,3cc med 1,9mm packning. 32cc med VW kolvar, de sitter 5,4mm under blockkanten. cylindervolymen är 501cc med 87mm kolvar. Innebär 565,8/64,8=8,7
Sedan beror det naturligtvis på om du planat topp och block, eller mjukat upp förbränningsrummet.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Ibland går det fort: N/A kolvar ger ca 7,3:1 i komp och 17 mm i turbodjup ska det nog vara. Gissar att N/A kolvarna i översta läget och med skålar har en volym på ca 59cc.
Med en mer ilsken kam sjunker dessutom det dynamiska kompet 0,5-1,0 enheter. (Om nu du upplever att kompet blir för högt och vill att toppen ska andas lite bättre.)
Med en mer ilsken kam sjunker dessutom det dynamiska kompet 0,5-1,0 enheter. (Om nu du upplever att kompet blir för högt och vill att toppen ska andas lite bättre.)
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- NA-Poster
- Posts: 35
- Joined: 2008-05-08 20:28:07
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Rättvik
- Contact:
Tackar för infon!
Hade hoppats på att komma ner till 8:1 med VW kolvarna. Då blir det väl till att gröpa ur topp, svarva kolvarna, hitta andra kolvar eller i värsta fall tjockare packning. Eller bara byta ringar på orginalkolvarnaoch och köra med dom.
Skulle dock helst vilja köra smidda kolvar och ändå komma billigt undan så det hade varit trevligt om man fick det att funka med VW kolvarna.
Några idéer?

Hade hoppats på att komma ner till 8:1 med VW kolvarna. Då blir det väl till att gröpa ur topp, svarva kolvarna, hitta andra kolvar eller i värsta fall tjockare packning. Eller bara byta ringar på orginalkolvarnaoch och köra med dom.
Skulle dock helst vilja köra smidda kolvar och ändå komma billigt undan så det hade varit trevligt om man fick det att funka med VW kolvarna.

Några idéer?
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]