Page 1 of 2

Camber bak

Posted: 2009-06-07 12:07:23
by SeaGull
Skiftade hjul på 968'an igår efter körning på Kinnekulle förra helgen. Kört ca. 40mil gata efter banan. Verkar som att jag överhuvudtaget inte använder inre delen av däcken bak, se bild. Ett protokoll som följde med bilen vid köpet visar att jag har ca. -0.4° camber bak.
Måste väl vara för lite? Har sökt på forumet, kan -1.5° passa för en bil som skall funka både på gata och bana?
Kan jag göra jobbet själv? Hur man skruvar står i Workshop manual, men hur mäter jag vinkeln?

Posted: 2009-06-07 13:20:32
by gurra
Hur mycket camber man behöver beror även på hur mycket bilen kränger, dvs hur hårda dämpare, fjädrar och krängare man har.
0,4 neg. camber är definitivt för lite oavsett chassi. Även 1,5 neg. camber är "för lite", särskilt med standardbetonat chassi. Men kör du mycket gata så kan det vara en bra kompromiss att börja med.

Gatmil sliter absolut mest i innerkant pga neg. camber och toe in, så det är möjligt att ditt slitage kommer att jämna ut sig något efter lite mer gatmil.
Men öka cambern till -1,5 skulle jag gjort direkt.

Det är inte lätt att ställa cambern bak och det behövs ett specialverktyg.

Posted: 2009-06-11 15:40:41
by Henka_E
Menar du inte att man behöver ett speciellt verktyg för att ställa toe? Så tolkar jag iaf manualen på patand's sida.

Posted: 2009-06-11 15:48:56
by Dea
1,5-2 gr passar bra på på bil som används till både och.
Vill man göra det själv får man skaffa ett vattenpass med digital vinkelmäting, ger helt OK nogrannhet om man står på plan yta och gör mellanlägg som man mäter mot fälgen och inte däcket.

/Dea

Posted: 2009-06-11 15:53:39
by Pehr Johnsson
Henka_E wrote:Menar du inte att man behöver ett speciellt verktyg för att ställa toe? Så tolkar jag iaf manualen på patand's sida.
Stämmer att det krävs ett specialverktyg för detta. Verkar kosta mellan 100-200 på PC om man får beställa det... alla verkar inte få det?????

Posted: 2009-06-11 16:38:12
by Mats Jacobsson
Eller så kan man göra en skälv.
Det gjorde jag, bara att svarva till efter en ritning av Pär Hylander som finns i någon tråd här.

Posted: 2009-06-11 17:38:14
by Highway
-1,5 kan nog vara ganska lagom och jag tycker inte att du skall skruva på mer om du inte diffbroms för då kommer du nog att slita innersidan på bakdäcken ganska mycket i och med att innerhjulet spinner i kurvorna om man inte har diff

Posted: 2009-06-11 20:41:54
by Cédric
Pehr Johnsson wrote:
Henka_E wrote:Menar du inte att man behöver ett speciellt verktyg för att ställa toe? Så tolkar jag iaf manualen på patand's sida.
Stämmer att det krävs ett specialverktyg för detta. Verkar kosta mellan 100-200 på PC om man får beställa det... alla verkar inte få det?????
Jag hämtade ut ett sådant verktyg idag hos PC stockholm, 140kronor. Inte allt för blodigt mao :)

Posted: 2009-06-11 22:44:39
by SeaGull
Bilen har, enl. säljaren, Koni ställbara dämpare, Turbo Cup fjädrar fram (vad innebär det?), Powerflex bussningar, i övrigt standard, ingen diff.
Att ställa camber med hjälp av ett noggrant vattenpass fixar jag nog, men inte toe in. Har därför beställt tid hos en lokal däckfirma imorgon, de hade inte skruvat på nån sådan bil tidigare, men han hade kollat med en kollega i Uppsala som hade koll på dessa och skulle "göra ett försök".
Har bestämt mig för att prova -2grader camber och 1mm toe in.

Posted: 2009-06-12 06:31:32
by Dea
Man brukar rekommendera mer toe-in bak, ca 4 mm för att bilen ska vara stabil i snabba kurvor. Detta pga av att toe ändras vid in och utfjädring i bakvagnen.

/Dea

Posted: 2009-06-12 10:45:16
by SeaGull
"toe-in bak, ca 4 mm"
Har sett denna rekommendation, men är rädd för det ökade däckslitaget.
Hur mycket sliter det?
En kompromiss kanske, 2mm?

Posted: 2009-06-12 13:56:44
by patand
SeaGull wrote:de hade inte skruvat på nån sådan bil tidigare, men han hade kollat med en kollega i Uppsala som hade koll på dessa och skulle "göra ett försök".
Verifiera att det har specialverktyget innan de börjar! Annars får du nog betala för tid som går åt för att de ska klura ut hur de göra...

Om du nu inte fått ett fast pris för operationen förståss! :)

Posted: 2009-06-12 15:26:57
by SeaGull
Nu har jag besökt däckverkstan.
Det visade sig att cambervinklarna bak var ca. +0.2grader.
Däckfirman hade inget specialverktyg men försökte ändå, max. negativ camber vid vridning på excentern blev ca. 0.45grader, dvs. som rekommenderad standardinställning. Toe. in var ca. -0.1grader (=mm?).
Är det nåt som är slitet? ... eller går det inte att ställa mer negativ camber utan specialverktyget?

Posted: 2009-06-12 19:36:03
by Dea
SeaGull wrote:"toe-in bak, ca 4 mm"
Har sett denna rekommendation, men är rädd för det ökade däckslitaget.
Hur mycket sliter det?
En kompromiss kanske, 2mm?
Jag kör bara ca 400-500 mil/år på gata per år så det är ingen bra referens, men jag har inte märkt något större slitage.

/Dea

Posted: 2009-06-13 17:47:47
by SeaGull
"ritning av Pär Hylander som finns i någon tråd här", hittar inte denna, länk nån?
.. eller kanske nån kan ge mig måtten på sitt verktyg, jag är snål ibland :)