Page 1 of 1

Behöver installationsråd ang Tial38mm

Posted: 2009-06-04 20:15:14
by KJB
Jag håller på att montera min Tial38 mm och har en del frågor. Denhär gången frågar jag hellre en gång för mycket än drar sönder prylarna :D

Jag har monterat bort original wg'n.

Efterssom tialen ska sitta åt andra hållet mot original så tar den imot fästet till original wg'n som sitter runt transaxelröret. Ska jag mao ta bort den? I så fall kommer wg'n bara att hänga i rören, men det är kanske lungt ? (Förresten så verkar det ju lätt att komma åt att få loss den :? )

Adapterplattorna till tialen är gängade i alla hål. Tialen är gängad i 2 av hålen, de på utgången. Gägnad adapter och gägad wg går ju inte så bra. Jag antar att det är tialen som jag får borra ur gängorna på ?

Hur är det sen med avgasbultarna, kan man byta en sån mot vadsomhelst, eller ska det vara speciella ?

Tacksam för svar då mitt miniprojekt står still just nu.

Posted: 2009-06-04 22:54:47
by Bubby
Jag tog bort fästet på transaxeln.. flera förlängare o knut/led o hyls..lossade utan problem på min.. hade inga gängor på min tial.. var gängor i adapterplatorna..

tog lite kopparpasta på skruvarna innan jag skruvade dit dom.. köpte även rostfria skruvar med isnex..

enklast o mntera wg om man delar det ena avgasröret från wg o skruvar fast det först.. sen frå man lirka in allt.. är en speciell packning dock för den skarven på röret..

Mvh Christer!!

Posted: 2009-06-05 10:16:59
by KJB
Misstänkte att det var så. Blir alltså till att borra ur gängorna och prova igen.

Är det förresten dumt att återanvända packningar och avgasbultar från original ?

Posted: 2009-06-05 10:39:50
by gurra
Hej,

precis som Christer säger så är det inga problem att ta bort fästet som original wg sitter fast i. Tidigare har Tial inte haft gängor på wastegaten, och det finns nog ingen annan lösning än att borra ur dem.
Så länge bultarna är OK så är det inga problem att återanvända dem, packningarna beror också helt på skick. Oftast så är det OK att återanvända, men vill man vara på den säkra sidan med minst risk för avgasläckor så bör man byta alla packningarna.

Du kan byta bultarna mot vad som helst, men vill du ha låsmuttrar måste du antingen ha kopparmuttrar eller stål med låsning i stål. Låsmuttrar med nylon ser inte så fina ut efter första provturen.

Mvh Gustaf

Posted: 2009-06-07 21:15:03
by KJB
Nu sitter prylarna på plats. Sånahär gånger har man våta drömmar om en lyft. Bättre gasrespons och den laddar snabbare och framförallt så håller den stabilt laddtryck till skillnad från min original wg. Laddar 1.1 nu men ska finjustera upp det i veckan.

Tack alla för hjälpen och snabba svar.

Posted: 2009-06-08 09:30:39
by gurra
Kul att höra!
Jag hoppas bilen går bättre redan nu med nya trimkittet. Jag tror du kommer bli nöjd med körbarheten, responsen och kraften vid 1.2 bar :#944burn:

Mvh Gustaf