Page 1 of 2

944- trimma

Posted: 2009-06-02 18:08:33
by konstapeln
Tjena är helt ny här på forumet, och på väg in i "porsche träsket" :D

Håller på och funderar starkt över att köpa en 944, inte turbo versionen- de blir lite för tungt för plånboken, men jag vill ändå trimma den lite så man får lite extra kraft, kanske upp till 200hk.

Vad har ni för tips? och vad kostar det?

Vad ger ex: de olika chip-stegen för extra effekt?
Några mer saker man skall tänka på när man trimmar den?
Eller är bromsar osv tillräckligt bra orginal?
Ingen turbokonvertering heller, vill ju kunna besiktiga den ^^


Letat men hittade inget om just detta i forumet..


Mvh Nielsen

Posted: 2009-06-02 18:19:14
by FekZen
Hallå!

Jag har utvecklat chip till 944or, alla modeller. Finns många i forumet som åker med mina chip och är nöjda. Har bänkat en 944 S2 till +9hk och 22Nm och en 968 till +13,5 hk , på bakhjulen. Går bra att skicka PM till mig för mer info och pris på det om du är intresserad :)

Mvh//A

Posted: 2009-06-02 18:19:25
by bergodalvana
Det är grymt begränsat när det gäller trim på en sugis. Många saker små gör att du kan få ut lite mer kusar.

- Chiptrimma, kolla med Fekzen, Sandén för att nämna några. Det finns ett gäng på forumet.
- Vassare Kam.
- Konvertera till E85.
- Nytt Sprut.
Det finns säkert lite mer, men vill du har mer race så tycker jag defenitivt att du ska slänga ur massa skit ut bilen för att få ner vikten, kanske slänga på hårdare fjädring och chassi.
Då har du en bil som klarar väldigt många bilar.


*EDIT
såg att Fekzen var 10 sek före mig:)

Välkommen till forumet förresten :)

Posted: 2009-06-02 18:24:00
by konstapeln
Tack för så snabba svar!

Hur mkt kostar det att skaffa bättre kam och vart kan man göra det?
Och vad kostar det med en E85 konvertering?

Nja, lätta bilen är jag inte jätte sugen på, men hårdare fjädring kan vara väldigt intressant.

Ah tack :)

Posted: 2009-06-02 18:28:11
by bergodalvana
konstapeln wrote:Tack för så snabba svar!

Hur mkt kostar det att skaffa bättre kam och vart kan man göra det?
Och vad kostar det med en E85 konvertering?

Nja, lätta bilen är jag inte jätte sugen på, men hårdare fjädring kan vara väldigt intressant.

Ah tack :)
Priset på kam varierar men runt 4000 får man nog räkna med, är däremot osäker på var man kan få tag på en vassare kam. Lindsey Racing kanske.

E85 - nytt chip, större spridare och större bensinpump.
Kolla med Fekzen :)

Posted: 2009-06-02 18:34:48
by konstapeln
Hur mkt gör en ny kam då? ungefärligt i effekt ^^

Ah får höra med han vad de är för priser på allt så att man får ett humm om hur mkt man ska spara undan, hur mkt mer effekt skulle du chansa på att man får genom detta?

Posted: 2009-06-02 18:38:50
by bergodalvana
Nån på forumet har pratat om 1000kr / hästkraft, vet inte om det stämmer men ibland känns som det ligger nånting i det.
E85 har Fekzen mer koll på så dra ett PM till honom.

Lycka till :)

Posted: 2009-06-02 18:42:10
by konstapeln
Okay, får väll höra med han Fekzen och se vad han har att erbjuda ;)

Posted: 2009-06-02 19:02:51
by jerker67
På Porscheshop.com/uk fanns ett spjällhus och öppet luftfilter skulle har 7-9 hk har jag för mig och inte såå dyrt.

Posted: 2009-06-02 21:19:25
by FekZen
Det går faktiskt ibland att köra E85 utan att byta spridare eller ändra bränsletrycket. Dock behöver jag testa att mappa in det med bredbandslambda på varje bilmodell för att se så att spridarna räcker till. Jag har tex gjort det till E36 325i och E34 525i , det är bara att byta chip och sedan tanka E85 rätt av, och bara åka iväg :)

Mvh//A

Posted: 2009-06-03 00:06:38
by konstapeln
Låter riktigt smidigt, hur mkt effekt ger ett E85 chip? på ett ungefär

trimning E85

Posted: 2009-06-03 06:12:54
by Göran Hellström
Kolla under "säljes" där Mats Jacobsson har E85-spridare och chip ute för 1700:-

Posted: 2009-06-03 09:51:23
by FekZen
Hallå,

Om vi antar att ett P944 98 anpassat trimchip ger ungefär 10-15 hk, så skulle jag säga att ett E85 anpassat ger 15-25 hk. Jag har inte haft möjligheten att göra utförliga tester på en 944 dock, för att se hur stor skillnaden är, men på en E36 325i som jag kört själv både original , sedan med 98 anpassade inställningar och sedan på E85 anpassade inställningar så märker man stegvis effektökning faktiskt.

E85 motsvarar ett oktantal på 104 oktan jämfört med 98. Motorerna är original mappade för att kunna köras på 91 oktan.

Mvh//A

Posted: 2009-06-03 16:33:33
by J.J
Dbilas dynamic säljer vassare kammar

www.Dbilas.com

Posted: 2009-06-04 01:19:26
by Enér
du kan porta ventilerna större spridare starkare tändsystem större avgas system men sen har du ju problemet att de är svårt att komma över 100 hästar litern på en sug motor