Page 1 of 2

Däcksråd önskas!

Posted: 2009-06-02 08:08:04
by Mårten
Måste köpa nya däck till bilen.

Blir inte R-däck så skippa tipsen typ "köp R-däck så blir du nöjd" :D Jag vet men jag kör för lite bana, nog om detta.

Har kollat runt på tire rack m fl ställen + däckonline etc och tycker/tror att Bridgestone verkar göra bra puckar. Funderar på följande alt och nu vill jag ha tips/synpunkter/råd:

Bridgestone Potenza S-02, N3-märkta (porsches godkännande)

Bridgestone Potenza RE 050A

Jag kommer att välja samma dimensioner som jag har, 225 resp 255.

Prismässigt så skiljer det nästan ingenting.

Enligt denna sida så skulle Potenza 050A vara lite vassare: http://www.tirerack.com/tires/surveyres ... sp?type=MP.

Frågan är vad Porsches N-märkning tillför.

Nå vad säger expertisen?

Posted: 2009-06-02 09:18:03
by Mårten
Kort svar, har 7,5 " fälg fram och då är väl 225 max? Vill gärna ha bredare däck fram, absolut!

Posted: 2009-06-02 09:22:46
by Highway
Det funkar med 235 fram på 7,5 tums fälg och det är nog inga problem med gatdäck då dom generellt är smalare än dito r-däck

Jag tror att det funkar bra med vilka av Bridgestone däcken som helst,, jag har dock bara kört med Potenza S-03 och dessa var bra något varv på bana

Posted: 2009-06-02 09:29:48
by Torbjorn968
Titta även på Dunlopp Sport Maxx som är ett "halv R däck" framförallt genom styva däckssidor och att de verkar tåla temperatur.

//TL

Posted: 2009-06-02 09:41:18
by Mårten
Kanon, mera synpunkter - Skulle 235 funka fram så är det ju toppen, med nuvarande däck (Dunlop SP 9000) så understyr den en hel del...

Ang Dunlop Sport Maxx så placerade det sig efter Bridgestone 050A-däcket i länken i mitt första inlägg (vad det nu är värt). Såg dessutom på däckonline att det finns en variant Sport Maxx TT, was ist das?

Fler synpunkter?

Posted: 2009-06-02 12:02:42
by Highway
ni tänker inte på Dunlop super sport race som var ett "halv" r-däck,, skall prova mina såna på lördag

Posted: 2009-06-02 12:04:26
by Torbjorn968
Super sport race är nedlagd, heter Maxx GT nu som närmast motsvarighet. Snabbaste gat däcks bilen i vår långlopps serie kör det däcket.

//TL

Posted: 2009-06-02 12:23:00
by d_b
Har kört med Bridgestones S-02 och det funkade kanon.

Körde en hel del slalom och även bana (med en Carrera 3,2) och det var inte mer problem än att gå in i depå när det blev för halkigt. Katastrof för endel, en axelryckning för andra - du verkar kvala in i den senare nämnda gruppen. Gör du inte det är det bara att kränga på R-däck.

Har provat 235/45-17" på en 7,5" fälg och det vart ballongdäck. Inget att rekommendera. Det var på en 964 RS som säkerligen är mindre känslig av ballongdäck-karaktär än en frontmotorporsche kan tänkas vara.

Mitt tips med dina preferenser; S-02 och 225 fram.

Posted: 2009-06-02 15:27:03
by Mårten
Sport MAXX GT verkar inte finnas i 255/40x17"....

Posted: 2009-06-02 15:39:15
by Torbjorn968
Tror 245 finns, passar bra även det på 9" fälg. Lite mindre gummi bak är bra för understyrningen.

T

Posted: 2009-06-02 19:52:35
by patand
Mårten wrote:Kanon, mera synpunkter - Skulle 235 funka fram så är det ju toppen, med nuvarande däck (Dunlop SP 9000) så understyr den en hel del...
Tyckte faktiskt inte den understyrde så farligt. Styrde in ganska bra tycker jag. :) Eller så pratade jag för mycket medan jag körde så jag inte tänkte på det... :roll:

Posted: 2009-06-02 20:10:10
by Jesper von Wowern
d_b wrote:Har provat 235/45-17" på en 7,5" fälg och det vart ballongdäck.
Sitter på mina cup3or fram - inget ballongande där...

Posted: 2009-06-02 20:32:50
by Torbjorn968
En del av det som upplevs som understyrning "i början av karriären" är att man (jag...) helt enkelt kör för försiktigt. Märkte av det när jag släppte över ratten själv under kursen till Pelle. Med ny förare bakom ratten och 1 sekund snabbare varvtid blev gula faran riktigt lycklig och viftade väsentligt mer på baken....

Men rent generellt får man ju arbeta en hel del med våra bilar innan överstyrning är ett problem.

//T: