Page 1 of 3

Turbo konvetera. Bör tänka på vad?

Posted: 2009-06-01 12:09:46
by Buddah
Hej jag är ny på forumet. Jag sitter här och är köp sugen. Jag har kommit på att jag är smygförälskad i Porsche 944 :)

En 944a kommer att inhandlas i slutet av sommaren. 944 Turbo eller 944S är för mycket för min pris klass. runt 20000-28000 är mer min pris klass. planen är att konvetera till turbo i efterhand.

Vad bör jag tänka på?
Vart hittar jag delar?
Vilka delar/märken bör jag hålla mig till?
Vad håller för vad?
Vad byter jag ut först?

Tack på för hand :)

Posted: 2009-06-01 12:49:48
by YocaL
Inte för att vara någon party pooper, men jag tror att alla svar du kommer få lär att vara i stil med; köp en turbo direkt istället, det blir billigare så. :)

Posted: 2009-06-01 13:10:01
by patand
Hehe... Johan är inne på det spår som liknande trådar brukar hamna i. Men det är klart att det går att bygga en billig turbokonvertering med lite uppfinningsrikedom och begagnade delar. Det främsta argumentet för att inte göra det är snarare att bilen inte går att besikta med konverteringen tycker jag.

Köp dig en så fin 944a du har råd med och spara sen pengar/delar vartefter så kan du säkert få ihop en turbokonvertering. Men ha i åtanke att den inte kommer gå att besikta... :)

Posted: 2009-06-01 13:23:03
by bergodalvana
Kul idé Buddah, skit i vad folk säger om att det inte är värt det. Tro fasen att det är värt det, du bygger din egen bil som har minst lika stor potential att spöa de mesta nya bilar. Det är inte billigt och inte enkelt men helt klart värt det. Jag håller på dig! :)

Posted: 2009-06-01 20:03:47
by Buddah
Tack för svaret newkie!

finns det folk på forumet som har konveterat ? länka gärna

Turbo och IC är inga problem. sådant ligger i princip på lager i garagen här.

Komppsänkning, bör jag svarva ner orginal kolvarna? finns det inte smidda kolvar till 944an? (CNC maskiner finnes på jobbet)

Wastegate och dump har jag säkert också en kompis som kan ha.


Jag vill försöka få mig en helhets bild av vad grejerna kostar och vart godis butiken ligger. Finns det kanske färdiga kit till 944 turbo som kan användas till N/A bilen också?

Posted: 2009-06-01 20:23:48
by bergodalvana
om du ska köpa en N/A se då till att köpa den senare modellen, alltså efter 85. :)

Posted: 2009-06-01 20:37:20
by Buddah
bergodalvana wrote:om du ska köpa en N/A se då till att köpa den senare modellen, alltså efter 85. :)
okej, låt höra :) dett hamnar ju under kategorin att tänka på :)
är det något som hände i maskin eller är det interiören du tänker på? lite har jag faktist läst

Posted: 2009-06-01 20:40:29
by jerker67
bergodalvana wrote:om du ska köpa en N/A se då till att köpa den senare modellen, alltså efter 85. :)

Varför DÅ :evil:

Posted: 2009-06-01 20:47:44
by bergodalvana
jerker67 wrote:
bergodalvana wrote:om du ska köpa en N/A se då till att köpa den senare modellen, alltså efter 85. :)

Varför DÅ :evil:
Därför att då slipper du dra om bensinslangar, ny varvräknare och lite grejer som skiljer karosserna.

Posted: 2009-06-01 20:53:38
by Erol
bergodalvana wrote:
jerker67 wrote:
Varför DÅ :evil:
Därför att då slipper du dra om bensinslangar, ny varvräknare och lite grejer som skiljer karosserna.
Om man skall stoppa i en 944 turbomaskin, bör tilläggas. Dock så har
de senare bättre smörjning av vevaxeln bl.a


/ Erol

Posted: 2009-06-01 20:57:46
by Erol
Buddah wrote:Komppsänkning, bör jag svarva ner orginal kolvarna? finns det inte smidda kolvar till 944an? (CNC maskiner finnes på jobbet)

Jag skulle satsa på orginalkolvar från 944 turbo, brukar gå att hitta
på Ebay. Hur mycket effekt söker du?


/ Erol

Posted: 2009-06-02 10:58:21
by Buddah
Erol wrote:
Buddah wrote:Komppsänkning, bör jag svarva ner orginal kolvarna? finns det inte smidda kolvar till 944an? (CNC maskiner finnes på jobbet)

Jag skulle satsa på orginalkolvar från 944 turbo, brukar gå att hitta
på Ebay. Hur mycket effekt söker du?


/ Erol
finns inte smidda kolvar att köpa?

Posted: 2009-06-02 11:17:56
by Buddah
newkie wrote:
Precis som Erol säger är ju mycket avhänget av effeltmål. En annan sak du kanske bör tänka på är kopplingen. Ska du ha ut runt 200 hästar håller kanske N/A kopplingen. Ska du ha ut 300 hästar bör du ha en annan. Kanske en från en 944 turbo. Ska du ha mer än 350 bör du titta på eftermarknads.

Kolvar från en turbo är nog vettigast. Svarvar du ner en N/A kolv gör du den samtidigt mindre stryktålig (Tunnare) Återigen en fråga om hur mkt effekt du är ute efter. Höga cylindertemperaturer och tryck i kombination med tunna "kolv-tak?" är ju ingen höjdare.

Du måste ju bygga oljeledning till turbon samt oljeretur i tråget också. Nått sätt att fästa turbon på. 951 har den monterad på ett av motorfästena. På andra bilar sitter det bara i grenröret. Det är mycket att tänka på.

Block och topp är samma. Kammaxel är samma på vissa årsmodeller av turbon.
Är block och top samma på N/A modellen också?

ska vi säga ett mål på 300hk+ då?