Hallå allesammans!
Har fått erbjudande om R-däck 225/50-15 till ett bra pris och jag vill till vintern ställa in aggressivare hjulvinklar. Jag kör 944 N/A -84 = "gamla" framvagnen utan camberplates. Jag såg att Dan hade lyckats få till 2,7grader med 225 men det är med den nyare framvagnen.
Är det någon med erfarenheter som vet om det går att maxa cambern fram och samtidigt få plats med 225or på min bil??
225fram+max camber=sant???
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
225fram+max camber=sant???
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: 225fram+max camber=sant???
Vet inte hur lika våra framvagnar är, men jag har absolut inte problem med det. Vet iofs inte hur mycket jag har ställt mellan fjäderben och nav (jag tar ju en del fjäderbenslagringen oxo). Tror dock det är en hel del.Eddie Varvstopp wrote:Hallå allesammans!
Har fått erbjudande om R-däck 225/50-15 till ett bra pris och jag vill till vintern ställa in aggressivare hjulvinklar. Jag kör 944 N/A -84 = "gamla" framvagnen utan camberplates. Jag såg att Dan hade lyckats få till 2,7grader med 225 men det är med den nyare framvagnen.
Är det någon med erfarenheter som vet om det går att maxa cambern fram och samtidigt få plats med 225or på min bil??
Har kört 225/50-16 på 8" fälg med -4,5°, och 245/45-16 oco på 8" med typ -3,7°. Då var justeringen i i fjäderbenslagringen ungefär i mitten, så det hade kanske varit runt -2,5° eller så med en std fjäderbenslagring.
Jag körde ju ett pass på höstracet med lånade däck, just i dimension 225/50-15 med -4,5° på 7" ATS och det gick bra (något säger mig att det är just dessa hjul/däck som är aktuella nu....

Gå på med rostlösningsolja nu långt i förväg om du ska på och justera och det inte varit justerat på "ett tag"....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 225fram+max camber=sant???
Du är en klippa Pär!
Jag är nästan säker på att vi har lika dana hjuluphängningar. Så det låter lovande.
Jag snyggade till fjäderbenen i påskas så jag är inte så orolig för att få loss justeringsbultarna.

Jag är nästan säker på att vi har lika dana hjuluphängningar. Så det låter lovande.
Det blir Brosten sulor men annars är det rättPär Hylander wrote: ....Jag körde ju ett pass på höstracet med lånade däck, just i dimension 225/50-15 med -4,5° på 7" ATS och det gick bra (något säger mig att det är just dessa hjul/däck som är aktuella nu....) Snabba däck förresten, jag satte ju personlig rekord så det bara smällde om det med dom! (över 1 sek snabbare!!)
Gå på med rostlösningsolja nu långt i förväg om du ska på och justera och det inte varit justerat på "ett tag"....

Jag snyggade till fjäderbenen i påskas så jag är inte så orolig för att få loss justeringsbultarna.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: 225fram+max camber=sant???
Brosten?Eddie Varvstopp wrote:Det blir Brosten sulor men annars är det rättPär Hylander wrote: ....Jag körde ju ett pass på höstracet med lånade däck, just i dimension 225/50-15 med -4,5° på 7" ATS och det gick bra (något säger mig att det är just dessa hjul/däck som är aktuella nu....) Snabba däck förresten, jag satte ju personlig rekord så det bara smällde om det med dom! (över 1 sek snabbare!!)
Gå på med rostlösningsolja nu långt i förväg om du ska på och justera och det inte varit justerat på "ett tag"....![]()
Jag snyggade till fjäderbenen i påskas så jag är inte så orolig för att få loss justeringsbultarna.
Kan nog sitta rätt j*vligt bak oxo.... 4 skruvar per sida att spraya - camber och toe-inställning samt 2 st låsskruvar på svärdet närmast navet. När man justerar camber påverkas cornerwight (om man inte justerar exakt samma på båda sidor, men det blir ju aldrig så), så passa på att spraya på dom 2 stora skruvarna på till svärdets finjustering oxo! Dvs 6 st per sida. Dessuotm har jag för mig att gängan sitter på insidan av svärdet på alla, så på med en overall och kryp in under biler och spraya därifrån. Till cornerwightskruvarna behöver man stoooora verktyg. Kommer inte ihåg om det är 36 eller 32, men Biltemas T-nyckel i 3/4", förlängare, hylsa och en pallbock att ta stöd mot samt ett rör att förlänga med och biltemas blocknyckel att hålla emot med är en god investering.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Brosten=Bridgestone RE540
Ja bak kräver nog en hel del övertalning misstänker jag
. Blir nog till att printa ut ditt inlägg med de värdefulla tipsen
.
Ja bak kräver nog en hel del övertalning misstänker jag



Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
Who is online
Users browsing this forum: No registered users