225fram+max camber=sant???

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

225fram+max camber=sant???

#1 Post by Eddie Varvstopp »

Hallå allesammans!
Har fått erbjudande om R-däck 225/50-15 till ett bra pris och jag vill till vintern ställa in aggressivare hjulvinklar. Jag kör 944 N/A -84 = "gamla" framvagnen utan camberplates. Jag såg att Dan hade lyckats få till 2,7grader med 225 men det är med den nyare framvagnen.

Är det någon med erfarenheter som vet om det går att maxa cambern fram och samtidigt få plats med 225or på min bil??
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: 225fram+max camber=sant???

#2 Post by Pär Hylander »

Eddie Varvstopp wrote:Hallå allesammans!
Har fått erbjudande om R-däck 225/50-15 till ett bra pris och jag vill till vintern ställa in aggressivare hjulvinklar. Jag kör 944 N/A -84 = "gamla" framvagnen utan camberplates. Jag såg att Dan hade lyckats få till 2,7grader med 225 men det är med den nyare framvagnen.

Är det någon med erfarenheter som vet om det går att maxa cambern fram och samtidigt få plats med 225or på min bil??
Vet inte hur lika våra framvagnar är, men jag har absolut inte problem med det. Vet iofs inte hur mycket jag har ställt mellan fjäderben och nav (jag tar ju en del fjäderbenslagringen oxo). Tror dock det är en hel del.

Har kört 225/50-16 på 8" fälg med -4,5°, och 245/45-16 oco på 8" med typ -3,7°. Då var justeringen i i fjäderbenslagringen ungefär i mitten, så det hade kanske varit runt -2,5° eller så med en std fjäderbenslagring.

Jag körde ju ett pass på höstracet med lånade däck, just i dimension 225/50-15 med -4,5° på 7" ATS och det gick bra (något säger mig att det är just dessa hjul/däck som är aktuella nu.... :wink: ) Snabba däck förresten, jag satte ju personlig rekord så det bara smällde om det med dom! (över 1 sek snabbare!!)

Gå på med rostlösningsolja nu långt i förväg om du ska på och justera och det inte varit justerat på "ett tag"....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 225fram+max camber=sant???

#3 Post by Eddie Varvstopp »

Du är en klippa Pär! :D
Jag är nästan säker på att vi har lika dana hjuluphängningar. Så det låter lovande.
Pär Hylander wrote: ....Jag körde ju ett pass på höstracet med lånade däck, just i dimension 225/50-15 med -4,5° på 7" ATS och det gick bra (något säger mig att det är just dessa hjul/däck som är aktuella nu.... :wink: ) Snabba däck förresten, jag satte ju personlig rekord så det bara smällde om det med dom! (över 1 sek snabbare!!)

Gå på med rostlösningsolja nu långt i förväg om du ska på och justera och det inte varit justerat på "ett tag"....
Det blir Brosten sulor men annars är det rätt :wink:
Jag snyggade till fjäderbenen i påskas så jag är inte så orolig för att få loss justeringsbultarna.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: 225fram+max camber=sant???

#4 Post by Pär Hylander »

Eddie Varvstopp wrote:
Pär Hylander wrote: ....Jag körde ju ett pass på höstracet med lånade däck, just i dimension 225/50-15 med -4,5° på 7" ATS och det gick bra (något säger mig att det är just dessa hjul/däck som är aktuella nu.... :wink: ) Snabba däck förresten, jag satte ju personlig rekord så det bara smällde om det med dom! (över 1 sek snabbare!!)

Gå på med rostlösningsolja nu långt i förväg om du ska på och justera och det inte varit justerat på "ett tag"....
Det blir Brosten sulor men annars är det rätt :wink:
Jag snyggade till fjäderbenen i påskas så jag är inte så orolig för att få loss justeringsbultarna.
Brosten?

Kan nog sitta rätt j*vligt bak oxo.... 4 skruvar per sida att spraya - camber och toe-inställning samt 2 st låsskruvar på svärdet närmast navet. När man justerar camber påverkas cornerwight (om man inte justerar exakt samma på båda sidor, men det blir ju aldrig så), så passa på att spraya på dom 2 stora skruvarna på till svärdets finjustering oxo! Dvs 6 st per sida. Dessuotm har jag för mig att gängan sitter på insidan av svärdet på alla, så på med en overall och kryp in under biler och spraya därifrån. Till cornerwightskruvarna behöver man stoooora verktyg. Kommer inte ihåg om det är 36 eller 32, men Biltemas T-nyckel i 3/4", förlängare, hylsa och en pallbock att ta stöd mot samt ett rör att förlänga med och biltemas blocknyckel att hålla emot med är en god investering.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#5 Post by Eddie Varvstopp »

Brosten=Bridgestone RE540

Ja bak kräver nog en hel del övertalning misstänker jag :roll: . Blir nog till att printa ut ditt inlägg med de värdefulla tipsen :wink: :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users