951 numera ork i motorn!!!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

951 numera ork i motorn!!!

#1 Post by emm »

Bilen startades innan idag, gick bara på tre cylindrar, detta hände direkt efter att jag tvättat den så jag misstänkte fukt, dessvärre var det inte så utan tändstiften var gamla, den cylindern som inte tände hade ett inte alltför vackert tändstift, nya köptes och installerades och bilen gick klockrent...

Körde ca 5-6 mil och när jag kom hem så 20 meter från min bostad (phew) så var där ingen ork i motorn, som om den gick på endast tre cylindrar, blev trött...stängde av motorn, låste och gick in.

Jag köpte en grad kallare stift. (kan det vara så satans enkelt?)
Jag har oljetryck.
Vågar knappt starta bilen... med min vanliga tur så ramlar väl växellådan av bilen...
Last edited by emm on 2009-05-27 19:41:36, edited 1 time in total.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gurra »

Kallare stift är bara en riskfaktor vid kallstart så där ligger inte problemet.
Men eftersom du säger att det hände efter tvätt så pekar allt på fukt. Tvättade du motorn? Kolla tändkablar, rotor och fördelare.
Om det tändstiftet på samma cylinder som gett upp så kolla den tändkabeln.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#3 Post by emm »

gurra wrote:Kallare stift är bara en riskfaktor vid kallstart så där ligger inte problemet.
Men eftersom du säger att det hände efter tvätt så pekar allt på fukt. Tvättade du motorn? Kolla tändkablar, rotor och fördelare.
Om det tändstiftet på samma cylinder som gett upp så kolla den tändkabeln.
Tvättade aldrig motorn, tändkablar, rotor och fördelare är två säsonger gammalt. Tändstiftet från den cylindern som gav upp först, var helt kolsvart, bilen dricker olja och jag är numera livrädd för att en kolvring kanske pajjat, ger det dessa tecknen isf?

Ska se efter imorgon vilken cylinder som inte tänder.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Richard
Turbo-Poster
Posts: 577
Joined: 2006-04-29 14:02:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Furulund
Contact:

#4 Post by Richard »

Jag hade en gammal Audi som inte gick att starta efter tvätt (vanlig maskintvätt), rullade ut den torkade ur fukt i fördelaren och då startade den, men gick riktigt dåligt när jag körde hem. Köpte sedan nya tändkablar som jag bytte, sen gick bilen som en klocka. Problemet var åldersrelaterat i kombination med fukt, vilket nog ditt också verkar vara.

Eftersom det uppstod efter tvätt skulle jag satsa en peng på att något i tändsystemet gjort sitt och inte motstår fukt, kanske dålig kvalitet på tändkablarna eller dess anslutningar. Jag har läst att du har bytt, men jag har haft en 3 år gammal Mazda (4500 mil) som jag var tvungen att byta tändkablar på eftersom de var kass, bilen gick bara på två cylindrar. Har du någon i närheten du kan låna prylar av för att testa?
Porsche-F-n

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#5 Post by emm »

Richard wrote:Jag hade en gammal Audi som inte gick att starta efter tvätt (vanlig maskintvätt), rullade ut den torkade ur fukt i fördelaren och då startade den, men gick riktigt dåligt när jag körde hem. Köpte sedan nya tändkablar som jag bytte, sen gick bilen som en klocka. Problemet var åldersrelaterat i kombination med fukt, vilket nog ditt också verkar vara.

Eftersom det uppstod efter tvätt skulle jag satsa en peng på att något i tändsystemet gjort sitt och inte motstår fukt, kanske dålig kvalitet på tändkablarna eller dess anslutningar. Jag har läst att du har bytt, men jag har haft en 3 år gammal Mazda (4500 mil) som jag var tvungen att byta tändkablar på eftersom de var kass, bilen gick bara på två cylindrar. Har du någon i närheten du kan låna prylar av för att testa?
Problemet är att allt fungerade efter att jag bytt tändstift i 5-6 mil och då borde grejena blivit ordentligt varma, men jag ska se om det finns någon här jag kan låna grejer från, ska kolla.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#6 Post by gegge »

Av kombinationen svart tändstift och att motorn dricker olja skulle jag dra samma slutsats som du, kolvringar eller ventilstyrningar. Att den bara går på tre cylindrar tror jag iså fall beror på att tändstiftet sotat igen och inte kan leverera gnista.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#7 Post by emm »

gegge wrote:Av kombinationen svart tändstift och att motorn dricker olja skulle jag dra samma slutsats som du, kolvringar eller ventilstyrningar. Att den bara går på tre cylindrar tror jag iså fall beror på att tändstiftet sotat igen och inte kan leverera gnista.
Toppen är renoverad för två säsonger sedan, så den utesluter jag, kolvringar, fukt eller tänddelar kvar... varav jag håller tummarna för att det INTE är kolvringarna.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#8 Post by claves »

Kastar bara ut tankar.

Kan det vara knacksensorn som ställer tillbaka tändningnen som strular.
Slirande koppling.
Luftmängdsmätaren är keff.
Luftläcka mellan insug och turbo.
Bilen går inte in i skyddat läge? kolla TPS.

Kan inte förklara sot i cylinder 4, Håller med följande talare.

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#9 Post by emm »

claves wrote:Kastar bara ut tankar.

Kan det vara knacksensorn som ställer tillbaka tändningnen som strular.
Slirande koppling.
Luftmängdsmätaren är keff.
Luftläcka mellan insug och turbo.
Bilen går inte in i skyddat läge? kolla TPS.

Kan inte förklara sot i cylinder 4, Håller med följande talare.

/C
Koppling ALLT nytt för två säsonger sedan.
LMM har jag köpt en extra, ska bara på något sätt få hit den.
Luftläcka kan jag ha, hör ett väsande ljud (sedan länge) omkring J-Boot och TPS, men jag hittar för fa-&%£@-siken inte den, har trycksatt systemet tom.
Hur man kollar TPS har jag ingen aning om...

Tänkte kolla rotor, fördelare om det är några synliga spår på dessa ikväll, starta bilen (vågar jag?) och se vilken cylinder som har kastat in handduken... genom att lyfta på tändhattarna.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#10 Post by Jon80 »

Biltema har billig Komptest-mätare, Prova och komp-testa alla cylindrar och se hur det ser ut.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#11 Post by Mats Jacobsson »

Jag fick ett sådant fenomen med Audi Cabben föra sommaren efter att jag motortvättat :?

Bilen startade och gick en stund sedan dog den, men den startade direkt för att sedan dö. Bytte stift, kablar, rotor och fördelarlock, torkade och blåste.
Fick den att gå så jag kunde köra den varma, men problemet kvar stod. Torkade ryckte och donade och vips var det borta.
Jag vet inte vad det var men det har inte upprepat sej sedan juli -08.

Mycket skummet :?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#12 Post by emm »

Whohoo!
Ryckte ut tändstift, inga synliga fel, dom är ju iofs bara en dag gamla... :roll:
kollade rotor, fördelare... inget synligt...
Startade motorn, gick som en häck, så fort jag gasade ville den bara stendö, ingen ork alls... lossade tändkablarna en och en varav burkarna dog en och en... när jag var på sista tändkabeln tänkte att juhupps har har vi burken som e kass... nehepp... :?:

I ren förtvivlan pillade jag på alla kontakter jag kunde komma åt och när jag ryckte i LMM så piggnade bilen till!!! helt plötsligt var där liv i den jäkeln!!!

PHEW!!!


Tack alla som försökte, Claves var på rätt spår i sina tankar, respect! Nu kan jag sova lugnare igen :wink:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#13 Post by Pehr Johnsson »

GÖTT!!!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#14 Post by Mats Jacobsson »

Där ser du emm, "det var ingen fara med det där" :)
Kull att du hittade felet.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Richard
Turbo-Poster
Posts: 577
Joined: 2006-04-29 14:02:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Furulund
Contact:

#15 Post by Richard »

SKÖNT!
Porsche-F-n

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users