Page 1 of 2
Bensinångor o kopplingsfråga
Posted: 2009-05-26 13:25:28
by Zep-924S
BENSINÅNGOR: Har några gånger känt ordentligt med bensinångor inne i bilen. När jag sedan stänger takluckan försvinner det. Nu har jag kört en vecka utan att ha känt nåt med taklucka upp eller inte. Kan inte se att det skulle ha droppat bensin på marken eller nåt sånt. Ibland tycker jag mig känna lite av det men det är så lite att det är svårt att veta om jag bara inbillar mig. Skall försöka stänga alla luftinsläpp o se om det kan göra nån skillnad. Kan det avdunsta bensin från nåt ställe utan att vara ett läckage som droppar på marken?
KOPPLING: Tror att det börja vara dags att byta koppling. Den tar väldigt högt uppe o en dag när jag starta den med kopplingen nere drog det iväg några cm. Sen när jag körde iväg ryckte det ordentligt innan jag kom iväg. Nu fungerar den igen helt bra men är det så att den helt plötsligt bara ger upp utan varning eller vågar jag köra? Vad brukar man sen byta. Kan det räcka med lamellen eller borde man byta en hel sats som t.ex. utzon säljer (Lamell+Tryckplatta+Urtrampningslager)?
Posted: 2009-05-26 15:32:36
by Cédric
Det är inte så att hydraulcylindrarna är vissna ?
Posted: 2009-05-26 16:51:32
by Zep-924S
Hydraulcylindrar är ett för svårt ord för mig. Men jag hoppas att det är de som är sönder o att de är jättebilliga att byta:). Min fråga: Vad är det?
Posted: 2009-05-26 17:18:24
by 944_Driver
Zep-924S wrote:Hydraulcylindrar är ett för svårt ord för mig. Men jag hoppas att det är de som är sönder o att de är jättebilliga att byta:). Min fråga: Vad är det?
Sitter en vid kopplingspedalen (i motorrummet) och en vid själva kopplingen, båda ser ut som en huvudbromscylinder fast lite mindre. De överför pedalrörelsen till kopplingen istället för att ha en vajer.
//Magnus
Posted: 2009-05-26 17:40:06
by AXL944
Min bil luktade lite bensin till och från - bytte alla slangar under huven för att sedan upptäcka att det kom ifrån O-ringarna runt spridarna.
Billiga och rel. enkla att byta (Golf GTI MK I har likadana)
Tror iofs. att dessa brukar vara OK sålänge man inte har varit på och haft loss spridarna. /Axl
Posted: 2009-05-26 21:12:13
by Zep-924S
Är ganska säker att det är kopplingen. Bilen har alla symtom o jag har funderat hur länge den kommer att hålla för det är troligen originalkopplingen så det var väl bara en tidsfråga innan det skulle hända. Idag hade jag i femte växeln o tryckte in kopplingen. Varvade upp o släppte hastigt ut den med det typiska slirandet som följ.
Spridarna har inte tagits loss men intressant att höra ialla fall vad som kan orsaka ångorna.
Posted: 2009-05-26 21:14:05
by jerker67
fuelrailen verkar ha tendenser att spricka med.. runt spridarkoppen
Posted: 2009-05-26 21:25:19
by Zep-924S
När det luktade som värst så öppnade jag motorhuven men kunde inte känna nåt därifrån. Det är bara när jag kört med takluckan uppe som jag känt det.
Posted: 2009-05-29 09:10:03
by Sultanen
Du får inte in samma ljuvliga bensinångor när du kör med rutorna nere? Jag kan inte köra med varken takluckan uppe eller rutorna nere pga bensinångor, men jag lyckas inte heller lokalisera problemet, ser inget läckage i motorrummet och det droppar aldrig bensin på marken.
Posted: 2009-05-29 12:06:18
by Zep-924S
Som sagt har jag inte känt det på ett tag nu. Skall tanka fullt o se om det kommer tillbaka då. Har inte kört med rutorna nere men det borde ju kunna leda till samma sak som att ha takluckan uppe.
Posted: 2009-05-29 17:22:08
by Hasse
Hittar du inget bensinläckage så tror jag att det är luftningsslangen som
läcker.
Den sitter på ovansidan av tanken och man måste ta ner tanken för att
byta den.
Jag har precis bytt den på min 944 och den var alldeles uttorkad
och sprucken, man kunde se att det läckte lite grann från ovansidan av
tanken när man tankade fullt.
Tyvärr är det ganska mycket jobb att montera ner tanken, man måste
bland annat ta ner växellådan.
Men om det visar sig att din koppling är slut så skall ju växellådan
ändå ner.
Posted: 2009-05-29 17:30:03
by Richard
Ola här i forumet hade samma problem. Det visade sig vara någon intelligent tidigare ägare som skruvat fast ett slutsteg med så lång skruv att de gjorde hål i tankens ovansida. När sedan slutsteget var borta och det var mycket bensin i tanken så kom det bensindoft när han svängde.
Posted: 2009-05-29 19:33:56
by Zep-924S
Tankade nästan fullt idag men har hunnit köra så lite att jag inte kan säga ännu. Men när jag tittade under bilen så såg det ut som om det hade runnit lite längre upp på tanken. Även delar av drivaxeln såg riktigt indränk ut. Det konstiga var att när jag förde med fingret över det så lukta det i princip ingenting. Bensin brukar ju inte vara svårt att känna. På drivaxeln var det en hel del smuts också men nog borde man ju känna om det är bensin eller inte.
Kan man annars justera kopplingen för att förlänge dess livsläng lite. Talade med en bilmekaniker som sa att en slut koppling brukar vara tungtrampad o att de brukar gå att justera. Min koppling känns precis lika lätt som tidigare. Tar helt bra men väldigt högt uppe.
Posted: 2009-05-30 09:36:04
by Hasse
Bensin dunstar väldigt fort så det kan vara svårt att se och känna om det inte läcker precis när man tittar.
Lite om kopplingen den går inte att justera, men har du provat att lufta kopplingen vid slavcylindern. Har du kollat om du har tillräckligt med bromsolja,den hydrauliska kopplingen får sin olja från bromsoljebehållaren.
Men om det är problem med hydrauliken borde kopplingen ta långt ner eller inte koppla ur alls.
Posted: 2009-05-30 15:42:56
by Zep-924S
Har inte luftat vid slavcylindern. Hur gör man det? Bromsoljan har just blivit bytt. Har inte kollat på några dagar men de första veckorna efter bytet kollade jag i behållaren så det borde finnas bromsvätska.