Page 1 of 1
944 N/A på Chop Shop London Garage
Posted: 2009-05-24 23:07:59
by zypp
Såg detta på discovery härom dagen.
163 hk. Så packade dom dit en kompressor o större spridare och krämade ur 290 hk. WTF!!
Så blåste dom toppackningen direkt vid provkörning. Lagades och lämnades till kund.
Kan verkligen en sån hårt trimmad N/A motor hålla nån längre tid? Dom verkade inte ha gjort nånting mer med den vad jag såg.
Känns lite vanskligt att lämna bort en bil med denna motor men vad vet jag .. ? Upp för diskution

Posted: 2009-05-24 23:18:59
by xanlar
ingen kompsänkning? att ladda över 1,5 bar (snabbt överslag över atm tryck) utan kompsänkning kan inte hålla särskillt långt nej... kanske var amerikanska kompsänkta modellen?
Posted: 2009-05-25 06:43:15
by zypp
Ingen aning. Vad jag såg eller fick veta i programmet var att dom inte gjorde ett skit, förutom laddade massor

Posted: 2009-05-25 07:39:29
by Pehr Johnsson
...jo men har dom nissarna byggt något som inte varit superduperskit rakt igenom?
Posted: 2009-05-25 11:14:10
by xanlar
hur kan du kalla en 944 "superduperskit rakt igenom"???
Posted: 2009-05-25 11:58:56
by Pehr Johnsson
xanlar wrote:hur kan du kalla en 944 "superduperskit rakt igenom"???
Dom har fördärvat alla bilarna som jag har sett.
Nu har jag inte sett avnittet med 44:an men jag misstänker att det inte räckte med kompressorn utan den galne hindun gick väl loss med svets och vinkelslip och 2dm spackel för att bilen sedan skulle se ut som Superduperskit!!
Posted: 2009-05-25 12:04:34
by Henka_E
44:ns motor är väl iofs ankskit, men superskit är väl att ta i
Kollade just med en polare som jobbar på Lysholm, han menade på att en 8v crossflow med typ 11 i komp inte borde gå äver 0.5bar utan kompsänk. Mycket spelar in här, val av IC (typ och effektivitet förstås), hur bra förbränningsrum är osv, men över 0.5 inte rekomenderat. Tumme-pekfinger-dyno fram, borde ge 163*1.5*0.90=220hk - 0.9 är pessimist-faktorn, kanske skulle vara mer pessimist.... Men men. Några 290whp tror jag inte man ska ge sig på bara sådär.
EDIT: Tar med förlusterna från kompressorn.. 30% av effektökningen är en gammal tumregel från dragracing, med en bättre kompressor borde det vara mindre... Så, 220hk, dvs 57hk ökning, 30% av det bort ger 40hk ökning - så ladda 0.5 och få 203hk typiskt.
Posted: 2009-05-26 21:01:46
by xanlar
Skojade bara med dig Pär
Henka_E wrote:44:ns motor är väl iofs ankskit, men superskit är väl att ta i
Kollade just med en polare som jobbar på Lysholm, han menade på att en 8v crossflow med typ 11 i komp inte borde gå äver 0.5bar utan kompsänk. Mycket spelar in här, val av IC (typ och effektivitet förstås), hur bra förbränningsrum är osv, men över 0.5 inte rekomenderat. Tumme-pekfinger-dyno fram, borde ge 163*1.5*0.90=220hk - 0.9 är pessimist-faktorn, kanske skulle vara mer pessimist.... Men men. Några 290whp tror jag inte man ska ge sig på bara sådär.
Du har glömt att räknma med effekten kompressorn drar. brukar vara över 30% så räknar vi vidare på ditt exempel 220/1,3=169hk så då har vi vunnit 6hk...
Posted: 2009-05-26 21:45:37
by Henka_E
He he, ja, jag frågade ju bara hur mycket man kunde ladda... Hur som, det går inte att få ut 290hk "bara sådär" iaf....
Posted: 2009-05-26 22:00:05
by Pehr Johnsson
xanlar wrote:Skojade bara med dig Pär
Henka_E wrote:44:ns motor är väl iofs ankskit, men superskit är väl att ta i
Kollade just med en polare som jobbar på Lysholm, han menade på att en 8v crossflow med typ 11 i komp inte borde gå äver 0.5bar utan kompsänk. Mycket spelar in här, val av IC (typ och effektivitet förstås), hur bra förbränningsrum är osv, men över 0.5 inte rekomenderat. Tumme-pekfinger-dyno fram, borde ge 163*1.5*0.90=220hk - 0.9 är pessimist-faktorn, kanske skulle vara mer pessimist.... Men men. Några 290whp tror jag inte man ska ge sig på bara sådär.
Du har glömt att räknma med effekten kompressorn drar. brukar vara över 30% så räknar vi vidare på ditt exempel 220/1,3=169hk så då har vi vunnit 6hk...
Det där låter ju orimligt mycket, eller?
Posted: 2009-12-13 13:38:10
by Freddie_81
Blev också lite intresserad av detta. var tydligen en dansk firma som levererade kompressor kittet. deras demo bil var en Ferrari dom slängt in dubbla kompressors i och fått ut 700 hk.
Håller dock med ovan att de kapas och spacklas lite väl mycket i de programmet..
Posted: 2009-12-13 18:27:13
by JBlom
Satt Rotrex kompressor på den. Lika som sitter på koenigsegg...
Posted: 2009-12-13 21:57:54
by Henka_E
Pehr Johnsson wrote:xanlar wrote:Skojade bara med dig Pär
Du har glömt att räknma med effekten kompressorn drar. brukar vara över 30% så räknar vi vidare på ditt exempel 220/1,3=169hk så då har vi vunnit 6hk...
Det där låter ju orimligt mycket, eller?
Ja, det är inte 30% av totaleffekten utan 30% av effektökningen. Uppdaterade mitt inlägg ovan.
Posted: 2009-12-14 13:00:26
by xanlar
Det låter vettigt. fel av mig!