944 N/A på Chop Shop London Garage

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
zypp
S-Poster
Posts: 67
Joined: 2008-05-29 12:31:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lindesberg
Contact:

944 N/A på Chop Shop London Garage

#1 Post by zypp »

Såg detta på discovery härom dagen.

163 hk. Så packade dom dit en kompressor o större spridare och krämade ur 290 hk. WTF!!

Så blåste dom toppackningen direkt vid provkörning. Lagades och lämnades till kund.

Kan verkligen en sån hårt trimmad N/A motor hålla nån längre tid? Dom verkade inte ha gjort nånting mer med den vad jag såg.

Känns lite vanskligt att lämna bort en bil med denna motor men vad vet jag .. ? Upp för diskution :)
951 -89

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by xanlar »

ingen kompsänkning? att ladda över 1,5 bar (snabbt överslag över atm tryck) utan kompsänkning kan inte hålla särskillt långt nej... kanske var amerikanska kompsänkta modellen?
Andreas Larsen

zypp
S-Poster
Posts: 67
Joined: 2008-05-29 12:31:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lindesberg
Contact:

#3 Post by zypp »

Ingen aning. Vad jag såg eller fick veta i programmet var att dom inte gjorde ett skit, förutom laddade massor :)
951 -89

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#4 Post by Pehr Johnsson »

...jo men har dom nissarna byggt något som inte varit superduperskit rakt igenom?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by xanlar »

hur kan du kalla en 944 "superduperskit rakt igenom"???
Andreas Larsen

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#6 Post by Pehr Johnsson »

xanlar wrote:hur kan du kalla en 944 "superduperskit rakt igenom"???
Dom har fördärvat alla bilarna som jag har sett.

Nu har jag inte sett avnittet med 44:an men jag misstänker att det inte räckte med kompressorn utan den galne hindun gick väl loss med svets och vinkelslip och 2dm spackel för att bilen sedan skulle se ut som Superduperskit!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Henka_E »

44:ns motor är väl iofs ankskit, men superskit är väl att ta i :-)

Kollade just med en polare som jobbar på Lysholm, han menade på att en 8v crossflow med typ 11 i komp inte borde gå äver 0.5bar utan kompsänk. Mycket spelar in här, val av IC (typ och effektivitet förstås), hur bra förbränningsrum är osv, men över 0.5 inte rekomenderat. Tumme-pekfinger-dyno fram, borde ge 163*1.5*0.90=220hk - 0.9 är pessimist-faktorn, kanske skulle vara mer pessimist.... Men men. Några 290whp tror jag inte man ska ge sig på bara sådär.

EDIT: Tar med förlusterna från kompressorn.. 30% av effektökningen är en gammal tumregel från dragracing, med en bättre kompressor borde det vara mindre... Så, 220hk, dvs 57hk ökning, 30% av det bort ger 40hk ökning - så ladda 0.5 och få 203hk typiskt.
Last edited by Henka_E on 2009-12-13 21:56:58, edited 2 times in total.

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by xanlar »

Skojade bara med dig Pär :wink:
Henka_E wrote:44:ns motor är väl iofs ankskit, men superskit är väl att ta i :-)

Kollade just med en polare som jobbar på Lysholm, han menade på att en 8v crossflow med typ 11 i komp inte borde gå äver 0.5bar utan kompsänk. Mycket spelar in här, val av IC (typ och effektivitet förstås), hur bra förbränningsrum är osv, men över 0.5 inte rekomenderat. Tumme-pekfinger-dyno fram, borde ge 163*1.5*0.90=220hk - 0.9 är pessimist-faktorn, kanske skulle vara mer pessimist.... Men men. Några 290whp tror jag inte man ska ge sig på bara sådär.

Du har glömt att räknma med effekten kompressorn drar. brukar vara över 30% så räknar vi vidare på ditt exempel 220/1,3=169hk så då har vi vunnit 6hk...
Andreas Larsen

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Henka_E »

He he, ja, jag frågade ju bara hur mycket man kunde ladda... Hur som, det går inte att få ut 290hk "bara sådär" iaf....

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#10 Post by Pehr Johnsson »

xanlar wrote:Skojade bara med dig Pär :wink:
Henka_E wrote:44:ns motor är väl iofs ankskit, men superskit är väl att ta i :-)

Kollade just med en polare som jobbar på Lysholm, han menade på att en 8v crossflow med typ 11 i komp inte borde gå äver 0.5bar utan kompsänk. Mycket spelar in här, val av IC (typ och effektivitet förstås), hur bra förbränningsrum är osv, men över 0.5 inte rekomenderat. Tumme-pekfinger-dyno fram, borde ge 163*1.5*0.90=220hk - 0.9 är pessimist-faktorn, kanske skulle vara mer pessimist.... Men men. Några 290whp tror jag inte man ska ge sig på bara sådär.

Du har glömt att räknma med effekten kompressorn drar. brukar vara över 30% så räknar vi vidare på ditt exempel 220/1,3=169hk så då har vi vunnit 6hk...
Det där låter ju orimligt mycket, eller?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

#11 Post by Freddie_81 »

Blev också lite intresserad av detta. var tydligen en dansk firma som levererade kompressor kittet. deras demo bil var en Ferrari dom slängt in dubbla kompressors i och fått ut 700 hk.
Håller dock med ovan att de kapas och spacklas lite väl mycket i de programmet..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#12 Post by JBlom »

Satt Rotrex kompressor på den. Lika som sitter på koenigsegg...
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#13 Post by Henka_E »

Pehr Johnsson wrote:
xanlar wrote:Skojade bara med dig Pär :wink:

Du har glömt att räknma med effekten kompressorn drar. brukar vara över 30% så räknar vi vidare på ditt exempel 220/1,3=169hk så då har vi vunnit 6hk...
Det där låter ju orimligt mycket, eller?
Ja, det är inte 30% av totaleffekten utan 30% av effektökningen. Uppdaterade mitt inlägg ovan.

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by xanlar »

Det låter vettigt. fel av mig!
Andreas Larsen

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users