Hög HC och förbrukning
Posted: 2009-05-16 23:17:15
Har lite problem med törstig 924 NA -80.
HC på 400-700. Svartröker till vid fullgas och luktar oförbrända kolväten. Luktar även vid varm motor på tomgång. Avgasröret är ganska svart.
Tändning OK. Nya stift, rotor och lock. Ny olja, CO på 0,2. Hög O2 (kan vara litet läckage i någon skarv i avgassystemet då det är nytt). Tomgången är hög ibland och ibland så låg så att den stannar (förra ägaren sa att skruvmejsel till tomgångsskruven alltid låg i bilen...). Svarar bra på gaspådrag. Det verkar inte finnas vacuumläckor (kollat med startgas över alla delar). Kallstartsventilen och termotidkontakten funkar perfekt. Kallstarter OK. Varmstarter kan vara lite svåra då det verkar komma för lite (!) bränsle (inga blöta stift).
Kan det vara helpuckat systemtryck som ger dessa symptom?? Min misstanke är regulatorn för trycket.... men om trycket är lågt hela tiden (dvs kall motor) så borde väl även CO-halten sticka upp??
Hoppas någon K-Jetronic-guru kan hjälpa mig vidare i felsökningen!
/Magnus
HC på 400-700. Svartröker till vid fullgas och luktar oförbrända kolväten. Luktar även vid varm motor på tomgång. Avgasröret är ganska svart.
Tändning OK. Nya stift, rotor och lock. Ny olja, CO på 0,2. Hög O2 (kan vara litet läckage i någon skarv i avgassystemet då det är nytt). Tomgången är hög ibland och ibland så låg så att den stannar (förra ägaren sa att skruvmejsel till tomgångsskruven alltid låg i bilen...). Svarar bra på gaspådrag. Det verkar inte finnas vacuumläckor (kollat med startgas över alla delar). Kallstartsventilen och termotidkontakten funkar perfekt. Kallstarter OK. Varmstarter kan vara lite svåra då det verkar komma för lite (!) bränsle (inga blöta stift).
Kan det vara helpuckat systemtryck som ger dessa symptom?? Min misstanke är regulatorn för trycket.... men om trycket är lågt hela tiden (dvs kall motor) så borde väl även CO-halten sticka upp??
Hoppas någon K-Jetronic-guru kan hjälpa mig vidare i felsökningen!
/Magnus