Page 1 of 1

Hög HC och förbrukning

Posted: 2009-05-16 23:17:15
by maguns
Har lite problem med törstig 924 NA -80.

HC på 400-700. Svartröker till vid fullgas och luktar oförbrända kolväten. Luktar även vid varm motor på tomgång. Avgasröret är ganska svart.
Tändning OK. Nya stift, rotor och lock. Ny olja, CO på 0,2. Hög O2 (kan vara litet läckage i någon skarv i avgassystemet då det är nytt). Tomgången är hög ibland och ibland så låg så att den stannar (förra ägaren sa att skruvmejsel till tomgångsskruven alltid låg i bilen...). Svarar bra på gaspådrag. Det verkar inte finnas vacuumläckor (kollat med startgas över alla delar). Kallstartsventilen och termotidkontakten funkar perfekt. Kallstarter OK. Varmstarter kan vara lite svåra då det verkar komma för lite (!) bränsle (inga blöta stift).
Kan det vara helpuckat systemtryck som ger dessa symptom?? Min misstanke är regulatorn för trycket.... men om trycket är lågt hela tiden (dvs kall motor) så borde väl även CO-halten sticka upp??

Hoppas någon K-Jetronic-guru kan hjälpa mig vidare i felsökningen!

/Magnus

Posted: 2009-05-17 17:20:19
by 944_Driver
Lite HC utsläpp är väl inte så konstigt på en kärra från före kattens tid? Speciellt om den kanske misständer lite ibland.

Tyvärr är mina kunskaper om k-jet begränsade så jag kan inte bidra med mycket hjälp angående tryck m.m.

//Magnus

Posted: 2009-05-17 19:24:34
by patand
Dåliga varvmstarter beror antagligen på ånglås. Dvs inget eller lite bränsle kommer fram till spridarna pga bränslet förångas av värmen från motorn. Att bränslet förångas beror på att trycket i bränsleledningarna sjunker för snabbt pga en dålig bränsleackumulator eller backventil.

I övrigt så skulle jag trots dina undersökningar med startgas gissa på att du har en vakumläcka någonstans som ibland är öppen och ibland är tät som gör att tomgången inte går att ställa stabilt. Bara en gissning iof, men ett tips är att noga se över alla de grövre slangarna och byta ut de små mot nya (de små är enklast att byta då det är lätt att få tag i slang i den dimensionen, vill man lyxa till det så byter man de stora också förståss).

Posted: 2009-07-08 18:39:44
by maguns
Går mycket bättre nu efter kontroll och justering av styrtryck!!
Kall-trycket var OK men varm-trycket var nere på 3,2 bar (ska vara 3,4-3,8 enl boken). Några knack på regulartorn och uppjustering av CO så spinner den som en kastrerad hankatt ;) Tomgången har inte pendlat sedan justeringen. Har inte vågat mäta HC och CO ännu... men det luktar helt klart mindre bakom bilen!
Angående varmstarterna var det lite svårt att mäta om trycket smiter ut genom accumulatorn eller backventilen eftersom mätaren i sig fuktade lite soppa men det verkar inte helt otippat att det är sk ånglås vid spridarna. Det är dock inget stort problem i sammanhanget.