Page 1 of 1

Klonk/smäll i framvagn

Posted: 2009-05-09 10:13:16
by Pär Hylander
När jag svänger så blir det ibland ett kraftigt klonk, eller snarar en mindre smäll framifrån. Inbillar mig att jag känner det i pedalerna.

Är inte säker men misstänker att det är kränghämmaren fram som på något vis rör sig på fel sätt. Kan det vara det?

Noterar att den sitter lite snett, på ena sidan är spetsen så att säga helt igenom bussningen till kränghämmarstaget till bärarmen och på andra sidan är det nästan som att den är på väg att trilla ut. Är det ngn som sett samma sak och löst det på ngn elegant sätt?

Några andra ideer?

Tycker jag har ryckt och slitigt samt bänt i allt mäjligt framtill för att hitta glapp eller så, men hittar inget.

Re: Klonk/smäll i framvagn

Posted: 2009-05-09 11:54:06
by Nahpets
Pär Hylander wrote:När jag svänger så blir det ibland ett kraftigt klonk, eller snarar en mindre smäll framifrån. Inbillar mig att jag känner det i pedalerna.

Är inte säker men misstänker att det är kränghämmaren fram som på något vis rör sig på fel sätt. Kan det vara det?

Noterar att den sitter lite snett, på ena sidan är spetsen så att säga helt igenom bussningen till kränghämmarstaget till bärarmen och på andra sidan är det nästan som att den är på väg att trilla ut. Är det ngn som sett samma sak och löst det på ngn elegant sätt?

Några andra ideer?

Tycker jag har ryckt och slitigt samt bänt i allt mäjligt framtill för att hitta glapp eller så, men hittar inget.
När jag kör tuffare typ bana kan det klonka framtill vid svängar ... det är fjädrarna i fjäderbenen som lever.
Helt normalt fick jag det förklarat.
Var också orolig för detta. Men inget satt löst.

Kanske är det detta?

Mvh
Stephan

Posted: 2009-05-10 00:26:39
by firefish
Håller med Stephan - låter som om det är fjädrarna som knakar a la Volvo 850. Möjligtvis kanske topplagringarna är lite tröga vilket gör att fjädrarna spänns när du svänger för att sedan släppa med ett klonk.

Posted: 2009-05-12 00:57:13
by Bosse
Trodde också på fjädrar / topplagringen på vår FD 86a.
Men efter mycket letande och bruk av domkrafter så hittades felet. (bilen på pallbockar fram och domkraft för att lyfta en axel i taget tills klunket lokaliserades)
Ett av de centrala fästena till krängaren (ringen runt gummit mot den vertikala hållaren) var inte tillräkligt hårt dragen, så den rörde sig vid hård belastning och orsakade ett rejält klunkljud i vissa gupp och svängar.
Bosse