Var köpa LSD?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

Var köpa LSD?

#1 Post by firefish »

Min LSD verkar ha konverterat till en öppen motsvarighet. Kan man renovera den gamla eller skall man satsa på en Quaife istället (dyr men fin). Behöver man lyfta ner lådan för att byta diffen? Om lådan skall ner, är det något annat som skall/bör bytas samtidigt när man ändå håller på? Var köper man en Quaife? Kronan är så svag nu så det är inte så kul att handla delar, fast pundet är ju rätt klent det också...

Highway
Addict
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994

#2 Post by Highway »

Diffen går ju att renovera ett annat tips är att köpa en diff från en cup bil om du kör mycket bana,, standardtipset är att snacka med Levin Motorsport i Kungsör.

Quiafe hittar du här http://www.quaife.co.uk/ och det bästa är nog att handla direkt från dom
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

firefish
Turbo-Poster

#3 Post by firefish »

Cupbil? Som i PCCS, alltså 997 GT3 Cup?

Ska kolla Levin - tack.
Magnus W
www.bike.se

Justus
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#4 Post by Justus »

Vilka kan tänkas renovera, jag tror att min diff oxå skulle må bra av en uppryckning.
Righty tighty Lefty loosy
or else...
You will get the Ohhh shit problem

Torbjorn968
Addict

#5 Post by Torbjorn968 »

Vet att Sandén har en låda med diff som han funderar på att byta - mot en mellanskillnad - till en låda utan diff. Den diff som sitter i räcker inte till för den monstermotor han bygger. Det blir troligtvis det billigaste alternativet.

Quaife diffen kostar 775 pund eller nåt och sedan tillkommer vad jag förstår en god mängd arbete. Fördelen med Quaifen är att den sägs vara i princip outslitlig. Quaife ger livstidsgaranti till första ägaren.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Highway
Addict

#6 Post by Highway »

Ja en diff från en 996 cup passar i alla fall,, det kollade jag upp när jag hade 968..

Renovering kan Levin fixa också men frågan är om det lönar sig men det beror ju helt klart på vad som är kass,, en diff från Porsche Motorsport går utmärkt att få renoverad till vettig kostnad
Magnus Svensson
Birel Rotax Max -06

Torbjorn968
Addict

#7 Post by Torbjorn968 »

Porsche rekommenderar max 750 banmil på GT 3 diffbromsarna och borde väl vara något liknande här vilket gör att Quaifen ter sig attraktiv.

T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

gurra
Sponsor

#8 Post by gurra »

Fast Quaife är ingen vanlig LSD utan mer lik torsen i sin funktion med variabel upplåsning. Kan inte säga att jag har någon relevant erfarenhet av torsentyp/variabel låsning men enligt de lärda så passar en klassisk LSD bättre på bana och variabel låsning bättre på konbana.

Fick man välja fritt skulle jag ta en LSD från Guards Transmission :#pray:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

firefish
Turbo-Poster

#9 Post by firefish »

Har talat med mtech lite snabbt. Tydligen så har en gatLSD i princip obefintlig förspänning vilket innebär att mitt sätt att kolla den inte var korrekt (ett hjul i backen och mäta momentet). Det klassiska att lyfta upp bilen är det som gäller - snurrar båda hjulen åt samma håll alternativt att det andra hjulet står still = LSD. Snurrar åt andra hållet = öppen. Skicket är tydligen svårt att mäta utan att slå isär den och man får låta bilens beteende berätta (dvs ett eller två svarta streck :) )

En annan sak om Quaife (som jag iofs inte vet om det stämmer). En lamelldiff bromsar både under acc och dec. En Quaife bromsar bara under acc vilket innebär att den inte gör någon nytta på avslag. Tål att tänka på.
Magnus W
www.bike.se

Highway
Addict

#10 Post by Highway »

Kör du på bana så lär du ju känna om diffen är slut iom dåligt fäste ur långsamma svängar plus att innerhjulet kommer att spinna som tusan
Magnus Svensson
Birel Rotax Max -06

Torbjorn968
Addict

#11 Post by Torbjorn968 »

firefish wrote:
En annan sak om Quaife (som jag iofs inte vet om det stämmer). En lamelldiff bromsar både under acc och dec. En Quaife bromsar bara under acc vilket innebär att den inte gör någon nytta på avslag. Tål att tänka på.
Varför skulle man vilja att den bromsar under avslag, det skulle innebära att om du rullar i en kurva (inte gasar, inte bromsar) så kommer diffen försöka öka farten på innerhjulet (eller minska på ytterhjulet) i relation till vad som är naturligt m a p kurvradie vilket innebär minskat grepp. Den öppna diffen är ju till för att hjulen skall rulla så fritt som möjligt i en kurva vilket också är det som ger mest grepp (så länge innernjulet inte spinner loss pga gaspådrag förståss).

//TL

firefish
Turbo-Poster

#12 Post by firefish »

Torbjorn968 wrote:
firefish wrote:
Varför skulle man vilja att den bromsar under avslag, det skulle innebära att om du rullar i en kurva (inte gasar, inte bromsar) så kommer diffen försöka öka farten på innerhjulet (eller minska på ytterhjulet) i relation till vad som är naturligt m a p kurvradie vilket innebär minskat grepp. Den öppna diffen är ju till för att hjulen skall rulla så fritt som möjligt i en kurva vilket också är det som ger mest grepp (så länge innernjulet inte spinner loss pga gaspådrag förståss).

//TL
Eller släpper pga kraftig motorbroms. Jag har inte undersökt detta empiriskt utan fått förklarat för mig att en traditionell lamelldiff är mer förutsägbar i sitt beteende, framför allt för banbruk. Sedan är det lättare att laborera med olika friction modifiers för att reglera diffverkan, något som inte går på en torsendiff som quaife är och som alla 968 från '93 har som standard (förutsatt 220-option). '92 så fanns både ZF och Torsen, oklart om man kunde välja eller om det blev vad det blev.

Torbjorn968
Addict

#13 Post by Torbjorn968 »

Frågan är väl då vad som är bäst när man har kraftig motorbroms? Att motorbromsen fördelar sig efter greppet (öppen diff) eller skickas från ytteraxel till inneraxel?

Över min horisont.

T

firefish
Turbo-Poster

#14 Post by firefish »

Över min också. Men man skule kunna tänka sig att övergången mellan på- och avslag blir mjukare om en konstant bromsverkan bibehålls mellan hjulen.

Nackdelen med lamell är ju annars att den behöver renoveras då och då. En Torsen är i jämförelse outslitlig. Nackedelen med Torsen är att om du behöver motstånd i båda hjulen (Torsen = torque sensing) för att den skall fungera. Stå med ena hjulet i luften alternativt på en isfläck och diffbromsen aktiveras aldrig (såvida du inte trampar lite lätt på bromsen). Fördel med Torsen är också att vi kan använda tillsatser i oljan för att kompensera slitna synkringar (typ NS i Redline) som i en hast skulle konverterat en lamelldiff till i praktiken en agadiff istället.
Magnus W
www.bike.se

Pär Hylander
Raceputte

#15 Post by Pär Hylander »

En 944 turbo med LSD (av ramplamelltyp) ska, om jag minns rätt, ca 30 Nm i förspänningsmoment. Detta är alltså mycket enkelt att kolla, hissa upp ena sidan och kontrollera med t.ex momentnyckel att det åtgår ca 30 Nm att vrida runt hjulet. Förutsätter iofs att icke anliggande bromsar etc.

En del 968or med diffbroms har väl ramplamelldiff, eller?

Hur man kollar bilar med torsendiff (som väl en del andra 968 har?) vet jag inte.
Pär Hylander

Post Reply