Page 1 of 1

Posted: 2009-05-04 11:21:18
by Ducati
Du måste montera tillbaka orginal BTR , eller ställa ner bränsletrycket till 2.5 bar om du har en justerbar BTR, om du sätter tillbaka orginalchipet, annars får bilen för mycket bensin

Posted: 2009-05-04 12:31:57
by Nahpets
Jag skulle börja med att trycktesta själv. Mycket enkelt och mycket billigt.
Se min biltråd sida 2: forum/viewtopic.php?t=17880&postdays=0& ... c&start=15 .
Skrolla ned till några inlägg tills du ser bilden på två plastdelar.
Howto tråd:forum/viewtopic.php?t=18005 .Dessa köps på K-rauta för mindre än 60 kr. Nästa bild ser du hur den sitter på ingående ICrör.
Bilventil skaffar du på däckverkstad. Plugga in denna ... åk till macken och skjut in luft, typ max 1 bar. Var uppmärkam på att den inte skjuts iväg eller delar på sig.
Med blomspruta i sniper mode tillsammans med såpa så kan du båda höra och synliggöra eventuella läckor.
Slangen från turbon till det böjda röret till ingående IC får du visuellt felsöka.

En annan potentiell fuling är blow by ventilen eller dumpventilen. Sitter på J-booten från LMM till turbo. Tag loss denna och blås i de två större cylindrarna samt sug i den lilla nippeln. Om du får luften att flöda = BYT.

Mvh
Stephan

Posted: 2009-05-04 12:32:57
by Nahpets
Glömde ... bilen släpper på laddet vid högre varvtal. Låter normalt.

Mvh
Stephan

Posted: 2009-05-04 13:01:06
by DLS
orginal wastegate orkar inte hålla tryck på högre varv utan dalar sakta neråt, även om den är shimsad så det låter normalt att den laddar 1,2 för att dala ner mot 1 bar vid rödmarkering.
Att den går fett däremot bör kollas upp.

Börja med att kolla efter vakum läckor samt dumpen som andra föreslagit.

mina area 951 chip var avsedda för 2,5bar btr men dom hade ställt trycket på 3 bar för att kunna ladda mer på högre varv( lite ful trim) därför gick min väldigt fett på mellan registret förut.

Posted: 2009-05-04 15:41:40
by DLS
börja som sagt med att kolla efter vakum läckor samt kolla dumpen.
kolla även upp vad du har för soppatryck på tomgång utan vakumslangen i.
finns förklaringar på clarks garage har jag för mig.
dina chip kan ju vara anpassade för 3 bars btr men det var inte mina i allafall. (mina var identiska med superchip).
vet du vad du har för btr?

tappar din wastegate för mycket så är fjädern för dålig eller den kanske inte är shimsad alls o det förklarar helt varför den inte klarar av att hålla nått tryck

Posted: 2009-05-04 20:46:26
by Tomas
Chipet använder alltid signalen från LMM för att beräkna bränslemängden. Har man ett chip som är programmerat för 2,5 bar bränsletryck och kör med en 3 bar regulator så kommer bilen att gå 9% fetare än chiptillverkaren tänkt över hela registret.
Anledningen till att använda 3 bar regulator är att man då inte bottnar spridarna lika fort (de blir 9% "större") men för att få rätt blandning programmerar man då chipet 9% snålare.
Sedan finns det ju progressiva regulatorer som ökar bränsletrycket vid laddtryck. Detta är verkligt bondtrim då man inte har en aning vilken bränsleblandning man får.

Posted: 2009-05-05 08:52:54
by gurra
Vill du gå tillbaks till standard kan jag skicka dig en original BTR. Har en del som bara ligger och skräpar :)

Posted: 2009-05-05 09:16:42
by gurra
Inga problem, du har PM.