Page 1 of 1

Trycker ur sig kylarvätska

Posted: 2009-05-04 09:11:37
by emm
Jisses...
Körde till firman (2.5 mil) i laglig hastighet, kommer till firman, går ur bilen (som är i gång) och öppnar porten till garaget och hoppar in i bilen igen för att parkera den, tar ut nyckeln, låser... Det PISSAR kylarvätska under bilen, jahapp, en slang som sprack tänkte jag och öppnar huven, det pissar fortfarande kylarvätska... Drar upp slangen som är kopplad till expansionskärlet (den som är till för trycka ut kylarvätska om det blir övertryck i systemet), och det kom från den, lyfte jag den högre upp än systemet, så läckte det från locket på expansionskärlet... efter en stund slutade det...

Fakta:
Bilen har inte gått varm (jag slänger konstant ett öga på mätarna när jag kör... en "emm-sjukdom" kallar Karl Birgander det för)

Jag har inte kört som en galning dessa senaste 2.5 milen

Topplockspackning bytt för ca ett år sedan (iofs ingen garanti för att den pajjat igen, samtidigt planades och fixades det som vanligt)...


Edit: från det att jag öppnade porten och bilen stod stilla tills jag körde in och parkerade den (tog väl ca 2 minuter) så kollade jag nog inte vattentempsmätaren... tror jag... :oops:


Vad har hänt???

Posted: 2009-05-04 09:27:34
by DLS
hur mycke kylarvätska hade du i expansionskärlet från början?
ledsen o säga det men jag tror på topplockspackningen igen då jag varit med om samma resa 2 gånger nu :(
men för din skull hoppas jag på att det är nått annat.

Edit:
Hur ser ditt kylarlock ut?
prova först med att byta det.

sen lukta i expansionskärlet o känn om det luktar bensin eller avgaser för då är det packningen.

Posted: 2009-05-04 09:41:38
by Pehr Johnsson
aj aj det låter inte så jättebra. Micke, öppna kylarlocket och varva motorn och släpp av. Om det då bubblar riktigt jävligt så är det nog din packning som gått.

Kolla även din olja om den ser vattenskadad ut.

Posted: 2009-05-04 10:01:55
by emm
Nu har jag tittat på bilen igen och fyllt på vatten, skulle lossa på kylarlocket för att fylla på vätska vilket visade sig sitta löst, den satt fast på en gänga av två och inte åtdragen det sista kvartsvarvet... jag vet vem som pillade på det locket sist :evil: :evil: :evil:

Ska beställa ett nytt lock, ifall detta har förmåga att skruva av sig själv :roll:


Om man som jag hade i detta fallet ett otätt kylarlock, trycker den ur sig vatten då när man stänger av bilen?

Startade och gasade stillastående och inga tendenser till bubbel eller urtryckning av vätska, men jag tror jag måste köra den riktigt varm först innan jag hoppar av glädje... återkommer...



EDIT:
Kylarvätskemängden låg mellan minimum och maximum vid kall motor, kollade detta senast igår.

Ingen gegga på oljestickan

Ingen gegga i oljepåfyllnaslocket


Tack för att ni tar er tid!

Posted: 2009-05-04 10:33:04
by DLS
det är när du har laddtryck som du kommer få den att trycka ur sig vatten om det är packningen som gått.
har du tur var det ju bara för att locket satt löst
ut o testa bilen o håll koll på tempmätaren.

Posted: 2009-05-04 11:40:31
by Jon80
Lufta kylsystemet före du åker ut på den där testrundan ;)

Posted: 2009-05-04 11:53:08
by Cédric
På min 924 så hade jag problem med uttryckt vatten tills jag bytte lock, packningen där hade börjat få svårt att hålla tätt, så när det blev varmt (tex in i depån efter bankörning) så började det spotta..

Posted: 2009-05-04 11:59:25
by patand
Min 931a tryckte ur sig vatten vid expansionskärlet vid en bankörning för något år sedan. Visade sig bara vara att jag inte skruvat åt locket ordentligt. När jag drog till det ordentligt så läckte det inget sen. :) Hoppas du råkat ut för detsamma!

Posted: 2009-05-06 09:21:25
by emm
Nytt lock kom idag (tack Porsche Center Syd), monterade det :roll: och körde en kort runda på 1 mil ca, och än så länge inga tendenser på att bilen tryckte ur sig kylarvätska, herregud vad skönt det är om det bara visade sig vara locket för att det inte var åtdraget (knock on wood).