Page 1 of 1

Också avgasvärden!

Posted: 2009-04-29 06:45:13
by Håkan Jönehall
Jag har sett att det finns många aktiva trådar om avgasvärden men känns som att varje avgasproblem är olikt varandra.

Så till mitt problem, jag var iväg igår och försökte skruva ner mina avgasvärden efter att fått en anmärkning på sbp förra veckan.

Jag justerade på skruven på spjällhuset samt på min power perfect till maf-kittet.

Jag fick ner mitt co och hc till stort sett noll men jag fick inte med mig lamdavärdet ner ligger uppe på 1,3 - 1,4 även på förhöjd tomgång. enstaka gång på 1,1

Är inte detta lite konstigt, borde de inte gå lite hand i hand med co-värdet?

Har ingen som helst vana med att skruva med co mm men tycker att jag borde kunna få ner lamda med tanke på att co är så bra nu, eller?

Fuderar på om sonden e kass men för övrigt känns det som att olja, tändsystem, vakumläckor, avgasläckor mm inte är troligt tack vare bra co.

Jag är ingen expert som sagtmen mycket tacksam för svar och funderingar.

Mvh Håkan

Posted: 2009-04-29 08:06:00
by Cédric
Det är ju ett closed-loop lambda styrt system, det borde väl knappt avvika alls från lambda 1, i synnerhet utan last.

Posted: 2009-04-29 12:01:23
by Notch
Mäter du före eller efter katalysatorn? Mäta CO efter katalysatorn är så vitt jag förstått meningslöst.

Posted: 2009-04-29 13:19:21
by gurra
Prova att öka bränslet i Power Perfect'en.

Posted: 2009-04-29 18:16:12
by 944_Driver
Antingen har du ett hål i avgasröret efter katten eller så har du skruvat bort dig så motorn inte längre går lambda reglerat.

//Magnus

Posted: 2009-04-30 08:00:40
by henrag
Hur är skicket på katten!? Hade grymt strul med avasvärdena på min 928 vilket även föregående ägare haft. Till slut bytte jag katalysatorer och värdena blev kanon! Jag köpte katalysatorer på biltema och svetsade dit, det var två på 928an och är väl kanske bara en på 944an.

Henrik

Posted: 2009-05-03 13:40:24
by Håkan Jönehall
Tack för alla svar.

Har inte kollat så mycket mer på det ännu, mest funderat över orsaker och sökt info här på forumet.


Men det jag menar är att borde inte lambdan hammna rätt nar jag lyckas få ner co = rätt förbränning, eller har jag fel?

Gurra : När jag ökade bränslet i power perfecten så ökade bara co o hc för mig, gjorde jag för stora sjusteringar tro?, tar lambdan längre tid på sig att ändra sig

De fyra rattarna e väll samma justering fast på olika varv/trotel?

henrag: det sitter en ny 100 cells katt på som gått 500mil.( frågan vad den sväljer)


Jag har även funderat lite över motortempen, efter att jag bytte vattenpump så ligger tempen något under mot vad den har gjort tidigare.
Men vid mätningen hadde jag bra värme på motorn och stod länge på tomgång så katten kan ju i och för sig ha svalnat men men som sagt så med tanke på co så borde väl den varit varm eller?

Har även funderat på allt detta med tänddelar. avgasläckor, motorolja ( gått 250 mil men är ganska gammal) mm men borde inte det ge ett sämre co om det nu skulle vara nått fel?

Är det någon som orkar förklara lite om de olika värderna co, hc, lamda mm så det kan hjälpa mig att förstå lite bättre?

Vi ska låna co mätaren på verkstaden som jag var på snart igen och då har vi lite bättre tid så vi kan testa oss fram lite mer, alla tankar och funderingar tas gärna imot.

Mvh Håkan

Posted: 2009-05-03 13:55:20
by Notch
Håkan Jönehall wrote:Men det jag menar är att borde inte lambdan hammna rätt nar jag lyckas få ner co = rätt förbränning, eller har jag fel?
Fast bara om du mäter före katalysatorn..... Avgaser som passerat katalysatorn säger inte så mycket om förbränningen längre. Själva finessen med en katalysator är ju att den minskar CO och HC från ofullständig förbränning.

Posted: 2009-05-04 16:17:15
by Richard
Jag hade högt lambda värde vid förhöjd tomgång i fjol. Det var ett läckage (=tjuvluft) i anslutning till turbon som fick åtgärdas med ett antal nya packningar. Om du röktrycker avgassystemet bör du kunna se om du har en läcka någonstans.