Var jordar/slutar generator-kabel D+ ? (Laddningsproblem)
Posted: 2009-04-27 23:03:54
Problem: Jag har för nuvarande ingen ström från generatorn på min 924 -78.
Generatorlampan lyser aldrig, inte vid "tändning på" och inte med motorn igång. Lampan kontrollerad och kontakterna sitter på ok, inget synligt oxidlager på kontakter bakom instrumentpanelen eller på jordpunkten vid vänster fot.
Övriga lampor och givare verkar fungera och ge vettiga utslag.
Kabel generator-startmotor är nybytt, kabeln generator D+ ->trippelkontakten i motorrummet vid batterifack är tjuvkopplad med fräsh för felsökning.
Jordfläta generator-motorblock verkar tjänstduglig men inte ny.
Laddregulator sägs vara bytt (Biltema, vet ej art.nr), men jag har ej rört denna.
Enligt Haynes elschema är den utåtgående (svarta) kabeln från lampan kopplad till jord bla via handbroms-brytaren, som hos mig inte aktiveras då bromshandtaget inte vill lägga sig så långt ner (går att rycka ner och få lampan att slockna, men sen studsar den upp igen) - men detta borde väl ändå inte påverka strömförsörjningen?
Jo, jag har sett goto737 och bosses fina felsökningstips, har spänning mellan B+ och D+ med tändning på, osäker men tror att samma spänning finns även med motorn igång.
Var skall jag fortsätta felsöka?
Generatorlampan lyser aldrig, inte vid "tändning på" och inte med motorn igång. Lampan kontrollerad och kontakterna sitter på ok, inget synligt oxidlager på kontakter bakom instrumentpanelen eller på jordpunkten vid vänster fot.
Övriga lampor och givare verkar fungera och ge vettiga utslag.
Kabel generator-startmotor är nybytt, kabeln generator D+ ->trippelkontakten i motorrummet vid batterifack är tjuvkopplad med fräsh för felsökning.
Jordfläta generator-motorblock verkar tjänstduglig men inte ny.
Laddregulator sägs vara bytt (Biltema, vet ej art.nr), men jag har ej rört denna.
Enligt Haynes elschema är den utåtgående (svarta) kabeln från lampan kopplad till jord bla via handbroms-brytaren, som hos mig inte aktiveras då bromshandtaget inte vill lägga sig så långt ner (går att rycka ner och få lampan att slockna, men sen studsar den upp igen) - men detta borde väl ändå inte påverka strömförsörjningen?
Jo, jag har sett goto737 och bosses fina felsökningstips, har spänning mellan B+ och D+ med tändning på, osäker men tror att samma spänning finns även med motorn igång.
Var skall jag fortsätta felsöka?