Taskiga avgasvärden på besiktningen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#3 Post by JBlom »

Vakuum läckage ger höga avgasvärden.
Gå över med startgas och täta överallt där du hittar läckor först och främst.
Får du upp motortempen?
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#4 Post by Corleone »

Har för mig du körde maf? Kör du annat sprut kan du sänka tändningen lite. Viktigt är att den går på rätt lambdavärde. Kammen ska inte vara ett problem. Ett nytt inoljat filter är inte alltid bra heller.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

Äger du en multimeter så kan du ju mäta på lambdan när motorn går, spänningen ska pendla snabbt upp och ner kring 0.5V om den är okay.

Jag tror du har en avgas eller vakuumläcka, kanske båda. Avgasläcka efter lambdasond lurar besiktningen medan läcka i insug eller avgas före lambdasonden lurar sonden och motronic boxen så den öser på med mera soppa och värden blir dåliga.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
posse944
Turbo-Poster
Posts: 412
Joined: 2008-12-04 10:38:39
Telefon: 0763283552
Bilmodell: 944 2.5L
Årsmodell: 1988
Location: Norrköping/Göteborg
Contact:

#10 Post by posse944 »

jag är ingen expert men är tveksam att det är fel på lambdasonden eftersom du hade ett bra lambdavärde.

Höga HC värden dvs kolväten kan bero på:

Problem i tändsystemet
Defekta tändstift
Dåliga tändkablar
Felaktigt tändläge eller slutningsvinkel
Vacuumläckor
felaktigt luft/bränsleförhållande

(observera att jag inte är någon expert, har läst mig till detta)

Hoppas det hjälper något :)
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)

Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by gurra »

Du har ingen bredbandslambda i bilen? Eller möjlighet att låna en för att testa?
Isåfall kan du prova att sätta bredbandslambdasonden på original-platsen i crossoverröret för att verifiera att du inte har några avgasläckor senare i systemet. Sonden tar mkt stryk där om du kör bilen (för hög värme + tryck) men på tomgång är det OK att testa.

Sen skulle jag ta tag i kammen och se till att den står rätt.
Lambdan ser OK ut och att det är jätteläckage i avgassystemet efter turbon är inte helt troligt (ni borde ha hört/märkt det). Felaktig kamvinkel skulle kunna ge ditt symptom.
Sen vet jag iofs inte hur mycket Milledge-kammen påverkar (förmodligen en hel del). Prova att höj tomgången något.
Jag skulle tippa på att det är relaterat till antingen hur kammen står, eller just kammen i sig. Kanske ett byta till originalkam vore det enklaste.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#13 Post by DLS »

limkabelskor, finns kabelskor med krypslang samt lim på som man värmer ihop för en hållbarare fog.

angående lambda sonden så såg min ut som din, var helt kritvit o min är ihjäl
kommer det kylarvatten på den så är den rökt.
jag kör med min bredbandslambda som smalbandslambda, enda problemet är att den reagerar mycke långsammare så mina värden är inte helt bra i allafall.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#15 Post by DLS »

inte säkert att du fått kylarvatten på din, kan ha gått sönder endå
men det kan vara så att du har för högt egt pga fel afr, du hade ju vita stift också
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users