Page 1 of 1

924:a startproblem - Ibland

Posted: 2009-04-24 06:59:30
by Ray
Hej!
Min 924:a är lite lurig på ett vis. När jag vrider på nyckeln så hör man en liten motor gå i gång och då startar bilen perfekt.
Om jag vrider och det inte hörs så startar den inte alltid.
Har det något samband.
Skall man normalt sett kunna vrida om nyckeln direkt utan någon sekunds väntan på denna motor(Vad det nu är för något?) utan att bilen inte startar.
Är det här ett vanligt problem eller?
Vad kan man göra?
Tacksam för svar
Ray

Posted: 2009-04-24 07:39:16
by patand
Motorn du hör är troligen bensinpumpen. Om den inte går igång så kan knappast bilen starta.

Posted: 2009-04-24 08:14:03
by Ray
Hej patand.
mycket bra svar, till och med en kille med tummen mitt i handen som jag, förstår det nu. Är det kostsamt att byta bensinpumpen och är det besvärligt?
Mvh
Ray

Posted: 2009-04-24 08:42:25
by patand
Det behöver inte alls vara bensinpumpen som är problemet. Troligare är det bränslepumpsrelät (sitter i relähållaren ovanför förarens vänsterknä) som inte är itryckt ordentligt eller som kanske inte är helt ok inuti.

Börja med att se till att alla relän där ovanför förarens knä är ordenligt itryckta i sina hållare. Om du har ork nog så tar du ut ett relä i taget och trycker tillbaka det så skaver man av lite av eventuell oxid från kontakterna också, väljer du att göra så, så kan du med fördel också spraya lite 5-56 eller någon form av elektronikspray på både relä och hållarens kontakter också. Om det inte hjälper så får vi felsöka vidare sen. :)

Posted: 2009-04-24 08:46:33
by Ray
Hej Patand!

Jättetacksam för din hjälp. Jag kommer att göra det du sa under eftermiddagen.
Skulle det inte hjälpa så är jag otroligt tacksam för din hjälp.
mvh
Ray

Posted: 2009-04-24 09:03:52
by Jesper von Wowern
Det finns ett enkelt test. Bygla reläets pol 30 & 87. Kör pumpen då så är reläet kass. Behöver Du nytt relä så tänk på att det är olika till olika årsmodeller.

Posted: 2009-04-24 09:16:32
by patand
Jesper von Wowern wrote:Det finns ett enkelt test. Bygla reläets pol 30 & 87. Kör pumpen då så är reläet kass.
Det var det jag tänkt som nästa steg... :) Man behöver ju beskriva vilket relä det är som ska byglas också så man byglar på rätt ställe och jag minns inte vilket relä i ordningen det är... :oops:

Posted: 2009-04-24 15:15:36
by Jesper von Wowern
Nummer två från vänster i övre raden. Polnumren står på reläet.

Posted: 2009-04-24 19:10:44
by Ray
Tack allihopa, jag har kollat relät och det verkar vara glapp i det för trycker jag på det i vissa lägen så går pumpen igång, trycker jag åt ett annat håll så går den inte igång. Jag skall nu vänta in en kompis som kan det här med bilar så skall han få göra dom där testerna ni skriver om, det blir först på tisdag-onsdag.
Tack än en gång för er hjälp allihopa
trevlig helg
Ray

Posted: 2009-04-29 13:58:11
by Ray
nu har vi gjort precis som ni sa och vi kollade upp reläet ordentligt och det visade sig vara brunt på baksidan (bränt) blir till att köpa ett nytt hos utzon, räknar med runt 700:- till en 924 -84. Kan det stämma?
Får hoppas det skall hjälpa.
Tack för all hjälp så länge
mvh
Ray

Posted: 2009-04-29 14:34:13
by Jesper von Wowern
Jag köpte nyss ett på VW för 561:-. Kolla så att det är rätt modell, har för mig att Utzon bara har det med säkringsmössa. Min 924-84 har utan. Artikelnumret står på reläet.

Posted: 2009-04-30 05:21:11
by Ray
Hej jesper.
Har en liten fråga till dig. Vad var ditt problem med Reläet, var det helt kasst eller hade du något fel i typ det jag har. Nyfiken bara.
Mvh
Ray

Posted: 2009-04-30 10:52:56
by Jesper von Wowern
Jag vet egentligen inte. Ursprungligen rörde det sig om ett intermittent fel. Jag plockade ur reläet och delade det - allt såg hyfsat ut men det fungerade inte alltid. Då kopplade jag in en knapp och allt var OK. Problemet med knapp är att man måste stänga den vilket man kanske inte hinner eller är kapabel till i händelse av kollision. Nästa steg var att koppla ett vanligt relä som ersatte knappen vid tändning på, det fungerade bra utom att det inte fick spänning vid startmotor på = mycket kort tid för motorn att starta vilket var besvärligt när bilen var CO-nerskruvad. Till sist tog jag mod till mig och inhandlade ett nytt relä vilket inmonterades. Då fungerade det inte alls! Jag kopplade tillbaka fulkopplingen med standardrelä - nix. Jag byglade polerna - nix. Efter helrensning av relähållare och samtliga säkringar så funkar allt - nya reläet sitter i. Alltså - det var kanske inte fel på originalreläet :shock: ! Har inte provat att återmontera det dock.

Posted: 2009-04-30 20:49:07
by Ray
Då förstår jag, Jesper. Tack för ditt svar. Vi kollade upp hur det såg ut bakom "relähållaren" och det ser bra ut inget smuts vad vi kan se. Men vi är inga bilelektroniker. Vi får vänta in det nya reläet. Får hoppas att det hjälper.
Ha det gott.
Ray