Page 1 of 1
Grå/Svart avgasrök vid gaspådrag?
Posted: 2009-04-18 08:31:24
by makedoneZ
Sedan bilen införskaffades har detta "bekymmer" funnits!
Vid gaspådrag kommer det en puff med grå/svart rök som enligt bakomliggande inte luktar något vidare!
Vad kan detta vara?
Lite historia:
Har bytt följande för att ev. eliminera detta.
-Olja, filter, tändstift
-Bränsletrycksregulator.
Då jag tycker bilens värmemätare står lite lågt och därav trodde jag den fick för fett blandning då byttes följande:
-Termostat (87) samt kontakt.
Värmemätaren står fortfarande precis under första vita strecket efter en bra uppvärmning. Är detta korrekt?
Tack på förhand!
Posted: 2009-04-19 01:25:26
by makedoneZ
Någon???
Posted: 2009-04-19 07:07:51
by Ionizer
Oljeläckage är väl det första som kommer upp i min skalle.
Ventiltätningar, turbo, vevhusventilation är vanliga källor. Oljeförbrukning kan döljas av att oljan späds med bensin när man kör, speciellt om man har mycket leakdown.
Temperaturen låter lite låg, kan det saknas en packning runt temostaten? Kan även vara givaren eller kanske luft i systemet?
Posted: 2009-04-19 10:38:07
by makedoneZ
Ionizer wrote:Oljeläckage är väl det första som kommer upp i min skalle.
Ventiltätningar, turbo, vevhusventilation är vanliga källor. Oljeförbrukning kan döljas av att oljan späds med bensin när man kör, speciellt om man har mycket leakdown.
Temperaturen låter lite låg, kan det saknas en packning runt temostaten? Kan även vara givaren eller kanske luft i systemet?
Ang. oljeläckaget.
Hur går man enklast tillväga för att felsöka?
Kostnad ungefärför att byta varje del?
Ang. temperaturen.
Har bytt termostat, givare samt en ordentlig avluftning!
???
Posted: 2009-04-19 11:03:00
by 944_Driver
Blå rök = olja
Svart rök = för mycket bensin
Är kärran trimmad eller har varit? Det kan vara nått mindre lyckat trim som ger allt för mycket soppa när du trycker på lite och då får du svart rök.
Men som sagt, kolla oljan också. Lukta på den, stinker det soppa och den känns blaskig har du soppa i den.
//Magnus
Posted: 2009-04-19 18:31:02
by Peter O
Jag hade precis samma problem en gång för länge sedan. Bilen började dessutom att gå sämre och sämre. Det hela visade sig bero på en slangklämma som släppt så att trycksatt luft från turbon (och därmed uppmätt till mängden) "pös" ut i motorrummet och därmed pytsade insprutningssystemet in för mkt bensin = svart rök. Så kolla efter luftläckage är mitt tips.
Posted: 2009-04-19 19:01:02
by Mårten
Peter O wrote:Jag hade precis samma problem en gång för länge sedan. Bilen började dessutom att gå sämre och sämre. Det hela visade sig bero på en slangklämma som släppt så att trycksatt luft från turbon (och därmed uppmätt till mängden) "pös" ut i motorrummet och därmed pytsade insprutningssystemet in för mkt bensin = svart rök. Så kolla efter luftläckage är mitt tips.
Har haft liknade läck på min bil, Sandén fixade det i samband med mitt växellådsbyte så jag kan inte vara mer precis än så men han sade ungefär samma sak som Peter beskriver ovan.
Posted: 2009-04-22 14:39:01
by makedoneZ
Enligt Peter Lindvall!
Kan bero på följande till att börja med.
1: Luftmassemätare = Dyrt, troligtvis.
2: Avsaknad av termostat vid vattenpumpen (oljekylningen)??? Enligt PL kan termostaten glömmas bort vid byte av va-pumpen. Ca 20mm i diameter. Vet någon vad denna heter samt var man kan köpa denna?
Några andra förslag?
Posted: 2009-04-22 16:35:15
by Nahpets
makedoneZ wrote:Enligt Peter Lindvall!
Kan bero på följande till att börja med.
1: Luftmassemätare = Dyrt, troligtvis.
2: Avsaknad av termostat vid vattenpumpen (oljekylningen)??? Enligt PL kan termostaten glömmas bort vid byte av va-pumpen. Ca 20mm i diameter. Vet någon vad denna heter samt var man kan köpa denna?
Några andra förslag?
Den heter 95110631100 .
Och jag köpte min av Utzon. Kostade 219 kr för ett år sedan.Men jag förstår inte varför den skulle svartryka pga av denna?
Gav han förklaring?
Mvh
Stephan
EDIT:
Kom på att du borde kunna kontrollera ifall det är turbotermostaten som saknas eller felar.
OBS detta är min uppfattning som kan vara felaktig OBS!
På bilden ser du röda pilar. De ska likna det flöde som går från turbotermostaten till ditt expansionskärl.
Del nr 29 är den som ger signal till turbovattenpumpen att sätta igång. När vattnet är på rätt temp öppnar termostaten och vattnet leds till 29an som väcker vattenpumpen nr 31 Den skapar ett aktivt flöde från exansionskärlet till turbon.
Ta slangen som är märkt med blå pil och plugga igen den eller liknande. Likadant på expansionskärlet. Den slangen borde vara lättåtkomlig.
I och med att du pluggar dessa så är detta lika med att termostaten är STÄNGD. Får du fortfarande detta symptom att den går kallt så är det antagligen inte denna som är defekt, saknas.
Mvh
Stephan
Posted: 2009-04-22 16:46:46
by makedoneZ
Nahpets wrote:makedoneZ wrote:Enligt Peter Lindvall!
Kan bero på följande till att börja med.
1: Luftmassemätare = Dyrt, troligtvis.
2: Avsaknad av termostat vid vattenpumpen (oljekylningen)??? Enligt PL kan termostaten glömmas bort vid byte av va-pumpen. Ca 20mm i diameter. Vet någon vad denna heter samt var man kan köpa denna?
Några andra förslag?
Den heter 95110631100 .
Och jag köpte min av Utzon. Kostade 219 kr för ett år sedan.Men jag förstår inte varför den skulle svartryka pga av denna?
Gav han förklaring?
Mvh
Stephan
Då detta inte är helt och hållet mitt område men försöker...
Förklarade för honom att bilen går kallt enligt mätaren samt avgaseffekten vid gaspådrag (puffen med svart rök)!
Enligt PL kan denna termostat saknas då "någon"missat denna vid återmontering. Ett alternativ enligt honom!
Känner lite frustration då bilen går bra men med detta fenomen känns det inget vidare! Besiktning inom någon vecka också.
Lindvall har inte tid förrän om en månad, tidigast.
Jag känner inte att jag har denna kunskap att felsöka detta!
Du vill inte försöka dig på en felsökning då du bor i sollentuna!?!? Skulle uppskattas och jag betalar givetvis!
//Kristoffer
Tack på förhand.
Posted: 2009-04-22 17:02:57
by Nahpets
makedoneZ wrote:Nahpets wrote:
Den heter 95110631100 .
Och jag köpte min av Utzon. Kostade 219 kr för ett år sedan.Men jag förstår inte varför den skulle svartryka pga av denna?
Gav han förklaring?
Mvh
Stephan
Då detta inte är helt och hållet mitt område men försöker...
Förklarade för honom att bilen går kallt enligt mätaren samt avgaseffekten vid gaspådrag (puffen med svart rök)!
Enligt PL kan denna termostat saknas då "någon"missat denna vid återmontering. Ett alternativ enligt honom!
Känner lite frustration då bilen går bra men med detta fenomen känns det inget vidare! Besiktning inom någon vecka också.
Lindvall har inte tid förrän om en månad, tidigast.
Jag känner inte att jag har denna kunskap att felsöka detta!
Du vill inte försöka dig på en felsökning då du bor i sollentuna!?!? Skulle uppskattas och jag betalar givetvis!
//Kristoffer
Tack på förhand.
Du kanske ser ovan att jag gjorde ett inlägg ...
Jag kommer hem på lördag.
Håller själv på att meka Sparcostol som måste bli klar denna vecka så beroende på om jag är klar eller inte så kan jag ta en titt.
Men som sagt jag är hemmamek

och inga under lovas.
Mitt nummer finner du i den klistrade tråden om kontakter.
Mvh
Stephan
Re: Grå/Svart avgasrök vid gaspådrag?
Posted: 2010-06-11 20:03:38
by 911C4
Idag upptäckte min flickvän samma sak när hon låg bakom mig på 222:an, kom ni fram till vad felet var för något?
En puff svart rök som luktar riktigt illa vid gaspådrag...