Taktventil - HUR tät ska den vara mellan dess lägen ??
Posted: 2009-04-13 21:52:18
Jag har skapat en tråd där jag söker orsaken till lågt laddtryck: forum/viewtopic.php?t=18596
Jag riktar nu fokus mot taktventilen och dess slangar/anslutningar. Jag har kommit fram till att slangarna och anslutningar är täta.
Taktventilen har ju 3 anslutningar. Se bild nedan.
Jag har demonterat respektive slang: C (=den slang som skruvas fast i ingående IC rör), R (mindre slang som går in i J-slangen precis före turbon) samt W (=wastegatens kontrollslang).
Följande har jag upptäckt:
1. a) När jag blåser i motsvarande "C" slang, så flödar det fritt och lätt ut genom taktventilen till W och mycket lite ut till R, typ 95% resp 5% av flödet. I detta läge så går laddtrycket åt att öppna wastegaten.
b) När jag kopplar om ventilen med 12V från batteriet så klickar det till tydligt. Nu flödar det markant mer till R, MEN fortfarande till W, typ 65 % resp 35 %.
Läge 1b) är ju det läge där tryck ska byggas upp och wastegaten ska ju ha noll kontrollsignal (=laddtryck till sig)
Fråga: Ska det inte vara absolut tätt i detta läge 1b)? Dvs taktventilen ska INTE distribuera laddtryck till wastegate.
2. Det läcker från de elektriska polerna (flatterminalerna) där de går in i plasthuset (röd pil)! När jag kopplar in såsom 1b) läcker det ännu mer. Jag klarar av att bygga knappt 0,1 bar med mina lungor och det pyser ganska fint. Kan jag ana hur mycket mer det läcker vid 1,0 bar.
Att läge 2 är inte OK förstår jag själv. Men jag undrar om inte största boven är läge 1b). Att ge så mycket till wastegaten kan väl inte vara korrekt när ventilen är "stängd" för wastegaten???
Mvh
Stephan
Jag riktar nu fokus mot taktventilen och dess slangar/anslutningar. Jag har kommit fram till att slangarna och anslutningar är täta.
Taktventilen har ju 3 anslutningar. Se bild nedan.
Jag har demonterat respektive slang: C (=den slang som skruvas fast i ingående IC rör), R (mindre slang som går in i J-slangen precis före turbon) samt W (=wastegatens kontrollslang).
Följande har jag upptäckt:
1. a) När jag blåser i motsvarande "C" slang, så flödar det fritt och lätt ut genom taktventilen till W och mycket lite ut till R, typ 95% resp 5% av flödet. I detta läge så går laddtrycket åt att öppna wastegaten.
b) När jag kopplar om ventilen med 12V från batteriet så klickar det till tydligt. Nu flödar det markant mer till R, MEN fortfarande till W, typ 65 % resp 35 %.
Läge 1b) är ju det läge där tryck ska byggas upp och wastegaten ska ju ha noll kontrollsignal (=laddtryck till sig)
Fråga: Ska det inte vara absolut tätt i detta läge 1b)? Dvs taktventilen ska INTE distribuera laddtryck till wastegate.
2. Det läcker från de elektriska polerna (flatterminalerna) där de går in i plasthuset (röd pil)! När jag kopplar in såsom 1b) läcker det ännu mer. Jag klarar av att bygga knappt 0,1 bar med mina lungor och det pyser ganska fint. Kan jag ana hur mycket mer det läcker vid 1,0 bar.
Att läge 2 är inte OK förstår jag själv. Men jag undrar om inte största boven är läge 1b). Att ge så mycket till wastegaten kan väl inte vara korrekt när ventilen är "stängd" för wastegaten???
Mvh
Stephan