Page 1 of 1

Missa på tomgång

Posted: 2009-04-13 09:23:42
by Pär Hylander
Monterade ihop motorn häromhelgen. Toppen varit av pga topprenovering, dels pga stor oljeförbrukning och dels pga bränd avgasventil, så kan det gå när gasar mycket på Falkenbergs motornbana...

Har inget minne av att det lät som motorn missade tändpulser eller liknande på tomgång före att jag rev den. Nu ligger den med stadig (ej vandrande) tomgång fast med ca 1-2 "missar" per sekund, hörs tydlig och känns även på gasflödet i avgasröret. Man ser att varvräknaren darrar till precis. Svårt att säga om det endast är en miss åt gången eller flera missar direkt efter varandra. Vet ej om det är bränlse eller tändning. Ser inga blixtar från tändkablarna. Känns inget när man kör och verkar försvinna vid förhöjd tomgång och vid torrvarvning.

Toppen varit av, men motorn satt i bilen, kablage till toppen alltså varit avkopplat.

Några förslag vad jag ska leta efter?

Posted: 2009-04-13 09:52:07
by Jon80
Hur är tändstiften?

Posted: 2009-04-13 13:11:30
by Pär Hylander
Jon80 wrote:Hur är tändstiften?
Dom är 4 till antalet 8) och såg fina ut när jag skruvade i dom, kan iofs prova med 4 andra, god ide :idea:

Posted: 2009-04-13 19:17:32
by Pär Hylander
Uhu, ettans stift var blött. Det luktade inte speciellt bensinaktigt.

Dessutom hade nivån i expkärlet sjunkit sedan uppstart och luftning. Var inte alamerad tidigare då jag trodde det var lite självluftning som skedde. Dock ryker det inte så att jag blir direkt oroad. När jag kallstartar och torrgasar lite kan det bli lite stänk bakom bilen, precis som det brukar blir bakom kallstartade bilar.

Kan alltså indikera att kylarvatten tar sig in i ettans cylinder :(

Dock bättre, men inte helt bra efter t-stiftbyte. Missar inte, men vandrar en aning istället.

Skruven till slangklämman till huset som har luftningsnippel vid toppen vid ettans stift låg emot t-hatten. Vred den så att det går fritt nu. Kanske kan det blivit överslag innan?