Page 1 of 1
Vevaxelinställning vid byte av kamrem
Posted: 2009-04-10 19:19:26
by henrag
Har rivit och håller på och byter kamrem och balansrem. Har dock stött på ett problem. Hur nollar jag vevaxeln? Har hittat i WSM hur jag nollar alla andra hjul men inte vevaxeln. Någon som har en bild på hur det skall se ut, det enda jag hittat är en liten röd markering men jag vet inte åt vilken den skall peka. Bilen är en -83 944.
Hälsningar Henrik
Posted: 2009-04-10 20:02:04
by Karl Birgander
Markering finns i bakkant på motorn, på svänghjulet och svänghjulskåpan.
Kika rakt ner vid torpedväggen så ser du ett hål att kika i, även om det inte är helt lätt.
Posted: 2009-04-11 05:24:12
by henrag
Tack Karl, hoppades på svar från dig!:)
Jag skall ut och skruva om någon timme, meddelar sedan hur det gått!
Henrik
Posted: 2009-04-11 07:17:43
by Karl Birgander
Markeringen på svänghjulet är lite svårt att se, så enklast är att plocka första stiftet och vrida runt motorn med något lämpligt nerstucket där. Då vet man när kolven närmar sig TDC och då kan man kika på svänghjulet.
Posted: 2009-04-11 08:18:42
by Håkan Jönehall
Man kan ju även förkolla på kamdrevet o se när det närmar sig.
Karl: Hur gör du med spänningen har du verktyg, går du på känsla eller har du något annat tips?
Posted: 2009-04-11 18:15:06
by henrag
Nu är kamremmen bytt!:) Jag misslyckades att se uppifrån och trots att jag kollade med en sticka i cylinder 1. Var dock lätt underifrån då jag såg i WSM att det var därifrån man skulle kolla. Var ju egentligen en rätt så enkel procedur att göra, känns skönt att remmarna är bytta!
En liten fundering bara som jag fick ifrån en annan fråga här på forumet, tidigare så var det 24mm på spännrullarna och på de nya som jag fickmfrån Utzon så är det 27mm. Vad är skillnaden på dessa rullar!?
Jag beställde ett omgång till en bil med gammal vattenpump men enligt
http://arnnworx.com/balanceshafts.htm så borde jag då ha haft rullarna med 24mm. Blir det något konstigt med dessa rullar!?
Henrik
Posted: 2009-04-11 18:26:18
by jerker67
det är tydligen åren som bestämmer bredd... jag fick en länk om balensaxelrem
då stod det om bredderna där..
Posted: 2009-04-17 08:22:40
by henrag
Nu när jag har bytt kamrem, balansrem och de rullar som jag fick med i servicesatsen från Utzon så har jag ett fått vinande ljud. Jag tycjer att det inte borde vara någon av de nya rullarna så min fråga är om det kan vara så att när jag satt dit nya remmar och rullar så har spänningen gjort att någon av de "fasta" rullarna börjat vina. Kan det vara så!? I så fall vilken är mest trolig, jag tycker att det låter som om det kommer från rullen under kamdrevet.
Henrik
Posted: 2009-04-17 09:17:36
by Per Huzell
Med 99% säkerhet har du spänt balansremmen för hårt.
Den ska va "läskigt" slapp.
Har för mig att min gick att snurra 180grader och då var det rätt OK.
Posted: 2009-04-17 09:40:56
by Nahpets
Det har antagligen smugit in sig en liten kompressor tillsammans med rembytet.
Som Per säger ... för hårt spänd balansrem sätter jag mina cash på också om detta är det enda du mekat med.
Var glad att du inte har turbo, då hade du haft härliga timmar att demontera slangar och skit.
Mvh
Stephan
Posted: 2009-04-17 17:28:59
by henrag
Enligt tipsen har jag nu en läskigt spänd balansrem och knäpptyst blev det!
Supertack för det!
Bara resten kvar, elhissar, klädsel, AC, inredning och allt mer man kan hitta!
Trevlig helg!
Henrik