Page 1 of 1

Eftermarknads sprut

Posted: 2009-04-08 15:41:55
by Isse
Vilken vinner man genom att installera ett nytt sprut i en N/A 83:a?

Stämmer dessa funderingar?
HK= det samma (ventil tider oförändrat)
vridmoment= Ökar pga av bättre optimalare förbrännig

Posted: 2009-04-08 16:14:27
by FekZen
Du ska ju kunna ställa in sprutet bra också för att få ut mer effekt med ett eftermarknads än med originalsprut.

Du kan få både mer effekt och bättre vrid om allt är rätt gjort. Du har inte lika stora marginaler att ta hänsyn till som tillverkaren och du kan mappa ditt sprut för 98 oktan, medan tillverkarens var mappat för 91. osv osv. Då behöver du ett sprut som styr bränsle och tändning.

Mvh//A

Posted: 2009-04-08 19:22:08
by 944_Driver
Precis, det blir upp till dig som användare att hitta effekten. Gör du det bra och kapar lite i porsches marginaler får du mera effekt (effekt=moment*varvtal*konstant) men det kräver ju en hel del kunskap och möjligheter att mäta eller/och logga data.

//Magnus

Posted: 2009-04-08 20:53:37
by Corleone
Alldeles för mycket kostnad och arbete i förhållande till skillnaden. Skaffa ett chips med en högre tändning.

Posted: 2009-04-08 21:01:32
by Isse
Tjena Fekzen och 944_driver! Jo jag känner till era kunskapsområden sedan tidigare ;) Hur har det gått för dig Magnus och VMS sprutet, du gjorde väl en sådan installation om jag inte minns helt fel.

Tanken är det att jag är lite i valet och kvalet gällande bilen min, jag har ju problem sedan tidigare med ecu och jag finner inte den darlingtonkretsen som kan med stor sannolikhet vara felkällan i motronixboxen (tidigare trådar på forumet). När jag nämnde det på jobbet för en kille som kör BMW Cup kom vi på tal om eftermarknads sprut. Han menade då att om man installerar en bredbandslanda, vattentempgivare etc så räckte det för ett visst eftermarknads sprut, som mappade sig själv under körning (självmappande) och att det skulle bli bättre än Porsches egna gamla system.

Därav var jag tvungen att ställa frågan om det är verkligen ger något eller om det blir som idag och då klara jag mig på att bara byta motronicboxen dock är det ju en 83:a så jag har ju bara mapp för fullast. En annan tanke var att annars byta ut LMM, databoxen samt tomgångsregulatorn från en 85b och framåt så får jag en bil som även har dellastmapp.

Posted: 2009-04-08 21:06:39
by Isse
om OM man lyckas med mappbning i bänk och av kunniga personer, vad kan det ge för siffror i hk och moment på en frisk maskin?

Posted: 2009-04-08 21:30:13
by FekZen
hehe, nejdå det är fullast mapp du inte har , eller den ligger tillsammans med dellast på din. Så du har en 256 punkters tändningsmapp och en 256 punkters bränslemapp.

Svårt att säga vad det skulle ge, men en rimlig gissning är väl att det går att finjustra fram kanske 20 hk extra på sin höjd med org sprutet om du gör en seriös mappning i bänk för 98 oktanigt bränsle.
Eftermarknadssprut montering på 944 har jag för lite erfarenhet av för att gissa, men jag tror inte du kommer spec mkt längre med det, för kan man org sprutet bra så räcker de funktionerna för att mappa bilen för ett mer högoktanigt bränsle så behövs inga ytterliggare eftermarknads funktioner.. men är väl bara de som givit sig på att mappa eftermarknadssprut på en 944 som kan svara på det.

Mvh//A

Re: Eftermarknads sprut

Posted: 2009-04-09 05:55:35
by Rikard
Isse wrote:Vilken vinner man genom att installera ett nytt sprut i en N/A 83:a?

Stämmer dessa funderingar?
HK= det samma (ventil tider oförändrat)
vridmoment= Ökar pga av bättre optimalare förbrännig
Kolla med Johan Fries på Civinco i Göteborg. Han har en N/A som han har bytt sprut på samt etanolkonverterat. Den bilen går mycket bra!!!

Rikard

Re: Eftermarknads sprut

Posted: 2009-04-09 07:49:24
by Isse
Rikard wrote:
Isse wrote:Vilken vinner man genom att installera ett nytt sprut i en N/A 83:a?

Stämmer dessa funderingar?
HK= det samma (ventil tider oförändrat)
vridmoment= Ökar pga av bättre optimalare förbrännig
Kolla med Johan Fries på Civinco i Göteborg. Han har en N/A som han har bytt sprut på samt etanolkonverterat. Den bilen går mycket bra!!!

Rikard
Är Johan Fries meddlem här på forumet?

Re: Eftermarknads sprut

Posted: 2009-04-09 13:05:32
by Rikard
Isse wrote:
Rikard wrote: Kolla med Johan Fries på Civinco i Göteborg. Han har en N/A som han har bytt sprut på samt etanolkonverterat. Den bilen går mycket bra!!!

Rikard
Är Johan Fries meddlem här på forumet?
Ingen aning om han finns på forumet. Ring Civinco om du har några frågor, 031 220810


Rikard

Posted: 2009-04-10 00:42:19
by 944_Driver
Min 944 har som sagt VEMS och den funkar men jag har inte riktigt tiden eller kunskapen eller modet för att börjar tänja på gränserna för att få max pulver. Jag har bredbandslambda och utan det anser jag att man har mycket svår att få någon ordning på grejerna, till sommaren hoppas jag kunna få dit avgastempen också för att få ännu bättre koll på grejerna.

Att mappa med bara autotune funktion tror jag väl inte så mycket på, visst kan den pricka in bränslemappen skapligt men tändningen är den svåra biten och där är det värre... Själv har jag försökt lite med autotune men inte riktigt blivit klok på den funktionen i VEMS utan istället loggat en repa, justerat lite och kört igen tills det blivit skapligt.

Civincos 944 har inte bara sprut och E85 utan även vassare kam, portad topp samt högre komp vill jag minnas. Den ser dock ut att gå utmärkt, tror de snacka om 190-200 hkr i en lättad bil med uppdaterat chassi.

Min kärra är en 'åka till jobbet' bil med vassare kam och sprut i samt hårdare chassi, en klart bidragande orsak till att byta sprut var att jag ville se hur svårt det var att göra med ett 'bygg det själv' sprut som VEMS.

//Magnus

Posted: 2009-04-10 22:38:26
by Fries
Jag vet inte om Johan finns här på forumet, så jag svarar i hans ställe.
Rikard har rätt i allt han säger. Portad av oss, slipad kam av Enem, planad topp (höjd kompression med 1 enhet), och borttagna balansaxlar och vi kör på E85. Tyvärr har vi inget bromspapper på bilen, men det räknar vi med att få fram under våren.

En fördel med eftermarknadssprut är bland annat att kunna ta bort den illa omtyckta MAF-sensorn, och att man kan mappa för ett visst bränsle. Hur mycket effekt man lyckas ta ut handlar sällan om vilket sprut man har, utan det är nästan alltid vad man gjort med motorn som styr.

/Henrik Fries, Civinco

Posted: 2009-04-11 13:33:12
by Tomas
Fries wrote:En fördel med eftermarknadssprut är bland annat att kunna ta bort den illa omtyckta MAF-sensorn.
Nog menar du väl AFM sensorn (eller möjligen VAF sensorn)? Ingen 944 har MAF sensor.

För den som är tekniskt intresserad och har en bra grundkunskap om insprutningar kan ett eftermarknadssprut vara ett kul projekt för att lära sig mer om motorer och insprutningar. Det är dock inte något som man fixar själv (med vettigt slutresultat) om man inte har en bra förkunskap. Att justera bränslemappar är i sammanhanget enkelt med bredbandslambda (räkna dock inte med att autotunefunktionerna ska gör jobbet åt dig). Det svåra är tändningen. Här kan man ju ta genvägen och låta en expert mappa tändningen på rullande landsväg men du far kostnaden fort iväg till att motsvara vad en 944 NA är värd.
Innan man ger sig in i sådana här projekt ska man nog tänka igenom situationen. Vad vill jag åstadkomma? Hur mycket får det kosta? Hur mycket tid vill jag lägga ner på det? När man gör det gäller det även att inte vara för optimistisk (vilket man alltid är) när man uppskattar vad något kommer att kosta och hur mycket tid det kommer att ta.
I många fall kan svaret på ett sådant resonemang vara att det är billigare att byta bil till en som har det man söker (vilket i 90% av fallen ju är mer effekt) original.

Posted: 2009-04-11 21:03:00
by Fries
Kärt barn har många namn, MAF, LMM, AFM, VAF osv. Principen är den samma, att mäta luften in i motorn genom att sätta något i vägen.

I övrigt håller jag med om att det i de flesta fall inte är värt pengarna att mappa om en sugmotor, såvida inte alla andra som du tävlar med har exakt samma motor, tex enhetsklasser.

/Henrik