Page 1 of 2

Trimma en 944 Turbo

Posted: 2009-04-07 06:28:41
by Martinbeck
Har en 944 turbo -90 och önskar nu lite mer pulver under huven. Har sanden chip med filter annars original(motor).
Har försökt att leta efter en bra firma som kan skrämma upp den lite till 350-400hk.
men har inte direkt hittat något "steg 2"

Någon som har bra förslag.?

3" hela vägen inkl racekat är på g.

Posted: 2009-04-07 06:59:11
by A944T
Prata med Sandén.

Posted: 2009-04-07 07:08:05
by Per Huzell
Välkommen till Forumet.

Använd sökfunktionen så hittar du många trådar om detta.
Våra "hus-leverantörer" är väl förutom Sandén, Revline Racing (Gurra på forumet), Tomas, MAF och Chip (på forumet), Bengt Chip (på forumet).

Lycka till med trimmandet!

Posted: 2009-04-07 09:11:50
by DLS
Man ska veta att det är en hel del som behöver bytas för att komma upp till 400hk

Angående turbo
enklast o billigast blir att få tag i en k26/27 hybrid för den passar bolt on men bäst är givetvis en nyare variant som Newkie säger.
Dock finns det bra bolt on turbos i staterna men dom kostar en massa.
Speed Force Racing (SFR) samt Vitesse har väldigt bra grejer.
Har läst en hel del om att TIAL är på G med en riktigt bra turbo också men den har inte släpts riktigt än.

Posted: 2009-04-07 10:45:17
by gurra
Mycket bra tips i den här tråden :)

Jag justerade in en kundbil på Rototest i höstas som hade följande modifieringar:

* Revline Racing chipkitt
* Tial 38mm wastegate med adapterplattor
* Turbonectis bolt-on turbo med keramiska kullager och deras senaste F1-turbinhjul (mkt effektivt)
* Revline Racing MAF-kitt
* Större spridare

I övrigt 100% original. Dvs motor, topplock, ic-rör, avgas(!) osv.

Den gav drygt 300 hk på hjulen vid 1,2 bar. Dvs ca 350 hk i motorn. (vanlig bensin)
OBS! Rototest går inte att jämföra med jänkarnas dynosiffror!!!

Avgassystemet var största flaskhalsen, ett 3" skulle öka siffrorna markant.
Vill man ha ytterligare effekt kan man tex rätt enkelt komplettera med:
* Nya, grövre, IC-rör
* Vassare kamaxel
* Ställbart kamdrev

Efter det bör man se över och bearbeta toppen.
Men skulle säga att utan att lyfta toppen är ca 380 ärliga rototest-hk en rimlig nivå på vanlig bensin.

Jag har nya trimpaket på gång nu under våren/sommaren :twisted:

Mvh Gurra

Posted: 2009-04-07 15:43:01
by poyee600rr
gurra wrote:Mycket bra tips i den här tråden :)

Jag justerade in en kundbil på Rototest i höstas som hade följande modifieringar:

* Revline Racing chipkitt
* Tial 38mm wastegate med adapterplattor
* Turbonectis bolt-on turbo med keramiska kullager och deras senaste F1-turbinhjul (mkt effektivt)
* Revline Racing MAF-kitt
* Större spridare

I övrigt 100% original. Dvs motor, topplock, ic-rör, avgas(!) osv.

Den gav drygt 300 hk på hjulen vid 1,2 bar. Dvs ca 350 hk i motorn. (vanlig bensin)
OBS! Rototest går inte att jämföra med jänkarnas dynosiffror!!!

Avgassystemet var största flaskhalsen, ett 3" skulle öka siffrorna markant.
Vill man ha ytterligare effekt kan man tex rätt enkelt komplettera med:
* Nya, grövre, IC-rör
* Vassare kamaxel
* Ställbart kamdrev

Efter det bör man se över och bearbeta toppen.
Men skulle säga att utan att lyfta toppen är ca 380 ärliga rototest-hk en rimlig nivå på vanlig bensin.

Jag har nya trimpaket på gång nu under våren/sommaren :twisted:

Mvh Gurra

Även jag är mycket sugen på trim :lol:

(Jag har nya trimpaket på gång nu under våren/sommaren)
Vad innehåller i det paketet?? pris?

(* Revline Racing chipkitt
* Tial 38mm wastegate med adapterplattor
* Turbonectis bolt-on turbo med keramiska kullager och deras senaste F1-turbinhjul (mkt effektivt)
* Revline Racing MAF-kitt
* Större spridare)
Vad kostar det här kalaset då inkl inställning??

Posted: 2009-04-07 20:10:03
by Dea
Hur pass bolt-on är Turbonetics-turbon?

Jag tycker man också ska fråga sig vad man ska ha effekten till, om man siktar på hög toppeffekt, jämnt vridmoment etc.
Annan kam, modifierad topp, bättre insug, bättre avgas, större IC ger högre verkningsgrad och möjlighet till mer effekt vid samma laddtryck och möjlighet till att påverka motorkaraktären = det bästa sättet att trimma.
Modernare turbo, alltså ej K26K27 varianter, ger tidigare och snabbare laddtryck vilket ger bredare momentområde.

/Dea

Posted: 2009-04-07 22:25:34
by gurra
poyee600rr wrote:
Även jag är mycket sugen på trim :lol:

(Jag har nya trimpaket på gång nu under våren/sommaren)
Vad innehåller i det paketet?? pris?

(* Revline Racing chipkitt
* Tial 38mm wastegate med adapterplattor
* Turbonectis bolt-on turbo med keramiska kullager och deras senaste F1-turbinhjul (mkt effektivt)
* Revline Racing MAF-kitt
* Större spridare)
Vad kostar det här kalaset då inkl inställning??
Ja effekt är en svår drog att slita sig ifrån..! :lol:
Ca 40' för ett komplett sådant paket. Injustering av installerat kitt bjuder jag på vid köp av komplett paket!

De nya trimkitten gäller framförallt chip och MAF.
Har en del nya grejer på gång där och det komer provas ut ordentligt under våren/försommaren.

Mvh Gurra

Posted: 2009-04-07 22:36:03
by gurra
Dea wrote:Hur pass bolt-on är Turbonetics-turbon?
Den är väldigt bolt-on.
Avgas - 100%
Montering - 100%
Vatten in/ut och olja in/ut - 100% med de medföljande delarna.

Mvh Gurra
Dea wrote: Jag tycker man också ska fråga sig vad man ska ha effekten till, om man siktar på hög toppeffekt, jämnt vridmoment etc.
Annan kam, modifierad topp, bättre insug, bättre avgas, större IC ger högre verkningsgrad och möjlighet till mer effekt vid samma laddtryck och möjlighet till att påverka motorkaraktären = det bästa sättet att trimma.
Modernare turbo, alltså ej K26K27 varianter, ger tidigare och snabbare laddtryck vilket ger bredare momentområde.
/Dea
Så sant!

Posted: 2009-04-07 23:29:29
by Richard
Jag har det vanliga trimchippet i min 91:a och tycker att den effekten är helt ok för mig, men finns det modifieringar för att få mindre topp och mer bredband är väl min fråga?

Posted: 2009-04-08 08:10:40
by gurra
Richard wrote:Jag har det vanliga trimchippet i min 91:a och tycker att den effekten är helt ok för mig, men finns det modifieringar för att få mindre topp och mer bredband är väl min fråga?
Då är det främst turbon du behöver byta.
En modern liten kullagrad turbo kan ge ohyggligt mycket bättre respons på låga varv och mellanregister jämfört med din originalturbo.

Mvh Gurra

Posted: 2009-04-08 15:54:31
by jerker67
cp-costum parts isug,grenrör... sådana fina saker som Kyttet har på sin bil..

http://cpservice.e-butiken.se/