Page 1 of 2

Tryckarslammer vid bankörning

Posted: 2009-04-01 09:20:20
by headline
Då var det snart sæsong igen och bilen ska gøras iordning! :D

Førra året fick jag lite ventiltryckarslammer/tick på Kinnekulle då jag pressat bra och det var varmt ute. Det førsvinner efter att motorn svalnat och hørs først efter att jag kommer in i depå. Vattentempen ær stabil och har aldrig hamnat øver normal temp. Har orginal vatten/olja-værmevæxlare till oljekylning. Har ingen oljetempmætare så jag vet inte om oljetemperaturen drar ivæg utan att vattentempen gør det, någon med erfarenhet kring detta?

Jag har hittills kørt med Biltemas 5-50 syntetolja. Oljan var inte bytt från tidigare sæsong utan "anvændes igen", den ær fortfarande gyllengul och har alltså inte gått många timmar. Bantimmar det mesta. Kan oljan åldras och tappa egenskaper eller kan tryckarna bli trøtta?

Vet inte i vilken ordning jag ska testa detta men faktorer ær:

1.oljan kan ha blivit sæmre
2.oljetemperaturen blev før høg
3.tryckarna har blivit kassa


Så vad ær mest troligt enligt den samlade erfarenheten och hur skall jag gøra før att felsøka på enklast sætt?

Motorn ær en 8v NA.

Mvh Gustav

Posted: 2009-04-01 10:25:53
by patand
Jag tror på hög oljetemp och därmed "vattnig" olja. Jag råkade ut för det just på Kullen 2007. Körde också med Biltema 5w-50 och när oljetempen gick upp mot 150 grader så började min oljetryckslampa blinka... (snacka om att man blev rädd då!)

Gick snarast in i depån och då låg oljetrycket på under 1 bar på tomgång (skall ligga på runt 2 bar)...

Efter avsvalning en stund i depån var oljetrycket normalt och det var bara att köra igen.

Jag har inte haft så hög oljetemp sedan jag såg till att termostaten till min oljekylare (original extern 931 kylare) funkade som den skulle, det låg en liten bit av en oring och hindrade den att öppna fullt.

Posted: 2009-04-01 16:38:17
by Per Huzell
Uuups, det här kan ju bli en oljetråd :wink:

Posted: 2009-04-01 17:04:05
by Spånet
Hade liknande problem som Patand med den oljan, oljelampan tändes utan att trycket gick ner (kan lova att man släpper av då), efter byte till olja av annat fabrikat så försvann problemet.

Vet inte om oljan "skummar" när man ligger och pressar på 6-7.000 rpm och det bildas bubblor som gjorde att oljetrycksgivarn reagerade.

//Lasse

Posted: 2009-04-01 18:23:02
by headline
Spånet wrote:Hade liknande problem som Patand med den oljan, oljelampan tändes utan att trycket gick ner (kan lova att man släpper av då), efter byte till olja av annat fabrikat så försvann problemet.

Vet inte om oljan "skummar" när man ligger och pressar på 6-7.000 rpm och det bildas bubblor som gjorde att oljetrycksgivarn reagerade.

//Lasse
Kanske, kanske inte... Hade du någon koll på temperaturen?

Är med på att det kanske kan vara som du säger men jag vill gärna döda andra möjligheter innan jag ifrågasätter oljan. Jag vill inte att det slutar med att "oljan är kass, byt!" på osäkla grunder.

Vilken olja bytte du till?

Tack för input! Någon mer som har erfarenheter kring varm olja eller tryckfall etc?

Mvh Gustav

Posted: 2009-04-01 18:26:26
by Spånet
headline wrote:
Spånet wrote:Hade liknande problem som Patand med den oljan, oljelampan tändes utan att trycket gick ner (kan lova att man släpper av då), efter byte till olja av annat fabrikat så försvann problemet.

Vet inte om oljan "skummar" när man ligger och pressar på 6-7.000 rpm och det bildas bubblor som gjorde att oljetrycksgivarn reagerade.

//Lasse
Kanske, kanske inte... Hade du någon koll på temperaturen?

Är med på att det kanske kan vara som du säger men jag vill gärna döda andra möjligheter innan jag ifrågasätter oljan. Jag vill inte att det slutar med att "oljan är kass, byt!" på osäkla grunder.

Vilken olja bytte du till?

Tack för input! Någon mer som har erfarenheter kring varm olja eller tryckfall etc?

Mvh Gustav
Oljetempen i tråget där min mätare sitter var normal, ca 80-90 grC.
Det är därför jag har min teori.

//Lasse

Posted: 2009-04-01 21:03:22
by headline
Spånet wrote:
headline wrote: Kanske, kanske inte... Hade du någon koll på temperaturen?

Är med på att det kanske kan vara som du säger men jag vill gärna döda andra möjligheter innan jag ifrågasätter oljan. Jag vill inte att det slutar med att "oljan är kass, byt!" på osäkla grunder.

Vilken olja bytte du till?

Tack för input! Någon mer som har erfarenheter kring varm olja eller tryckfall etc?

Mvh Gustav
Oljetempen i tråget där min mätare sitter var normal, ca 80-90 grC.
Det är därför jag har min teori.

//Lasse
Ok, intressant! Vad bytte du till för olja?

Mvh Gustav

Posted: 2009-04-01 21:12:49
by Cédric
Kanske läge att se över oljekylningen istället om det är grunden till problemet, fungerar den nuvarande kylaren som den ska?

Posted: 2009-04-01 21:23:08
by Eddie Varvstopp
Jag tror också på oljan. Själv har jag haft hysteriska oljetemperaturer (140+ mätt i tråget) och inte hört några konstiga ljud från motorn. Dock har jag kört med tjockolja typ 20W50 (Statoil och Valvoline) som skall palla högre temperaturer.

Posted: 2009-04-01 22:03:14
by headline
Cédric wrote:Kanske läge att se över oljekylningen istället om det är grunden till problemet, fungerar den nuvarande kylaren som den ska?
Ja byggde ju motorn för typ 3 år sedan och kylet och värmeväxladen är i bra skick, rengjorda etc. Tror inte det är några problem så sett.

Tror själv att det kan vara någon form av kombination av hög temp och oljan som ger utfallet.

/Gustav

Posted: 2009-04-01 22:05:22
by headline
Eddie Varvstopp wrote:Jag tror också på oljan. Själv har jag haft hysteriska oljetemperaturer (140+ mätt i tråget) och inte hört några konstiga ljud från motorn. Dock har jag kört med tjockolja typ 20W50 (Statoil och Valvoline) som skall palla högre temperaturer.
Var detta före eller efter du monterade oljekylet? Vad har kylet gjort för skillnad i temp?

Mvh Gustav

Posted: 2009-04-02 08:48:51
by patand
Jag såg bara till så att oljetempen höll sig där den skulle sen har jag inte haft några problem med "den" oljan. Bytte inte ens till ny olja efter det utan enda skillnaden för mig var att tempen nu håller sig lägre i bilen.

Men jag antar att det KAN vara skillnad på olja och olja vid extrema temperaturer. Dock var det inte oljan som var problemet i mitt fall som sagt. :)

Posted: 2009-04-04 10:22:14
by Eddie Varvstopp
headline wrote:
Eddie Varvstopp wrote:Jag tror också på oljan. Själv har jag haft hysteriska oljetemperaturer (140+ mätt i tråget) och inte hört några konstiga ljud från motorn. Dock har jag kört med tjockolja typ 20W50 (Statoil och Valvoline) som skall palla högre temperaturer.
Var detta före eller efter du monterade oljekylet? Vad har kylet gjort för skillnad i temp?

Mvh Gustav
Det blev marginell skillnad dock har jag en bättre oljekyl liggande om jag vill byta. Nu får man tänka på att min motor inte är genomgången. Jag tror det är lätt att i detta läge bota symptom istället för grundorsak.

Så montera oljetempmätare så du vet var du ligger i temp.

Posted: 2009-04-05 07:20:49
by firefish
Håller med ovanstående - börja med oljetempmätare. Rätt skönt att veta när det är ok att börja gasa och när man ska sluta. Anmärkningsvärt hur lång tid det trots allt tar att få upp oljan i anständig drifttemperatur.
Med tanke på att din motor är relativt nyihopsatt så är det väl inte helt osannolikt att en liten utstickande packningsbit, packningsmassa eller liknande kan ha släppt, satt sig på fel ställe och nu begränsar flödet av olja genom värmeväxlaren. Ganska enkelt att skölja ur kylkretsen för säkerhets skull.

Sen får etiketter och tester säga vad de vill - jag skulle aldrig hälla biltemaolja i en högprestandamotor och framför allt inte i en räserbil. Kalla mig fåntratt men det som tar livet av en motor är när metall får kontakt med metall av olika orsaker. Bra smörja och frisk kamrem är viktigare än allt annat.

Posted: 2009-04-05 11:38:22
by Cédric
firefish wrote:Håller med ovanstående - börja med oljetempmätare. Rätt skönt att veta när det är ok att börja gasa och när man ska sluta. Anmärkningsvärt hur lång tid det trots allt tar att få upp oljan i anständig drifttemperatur.
Med tanke på att din motor är relativt nyihopsatt så är det väl inte helt osannolikt att en liten utstickande packningsbit, packningsmassa eller liknande kan ha släppt, satt sig på fel ställe och nu begränsar flödet av olja genom värmeväxlaren. Ganska enkelt att skölja ur kylkretsen för säkerhets skull.

Sen får etiketter och tester säga vad de vill - jag skulle aldrig hälla biltemaolja i en högprestandamotor och framför allt inte i en räserbil. Kalla mig fåntratt men det som tar livet av en motor är när metall får kontakt med metall av olika orsaker. Bra smörja och frisk kamrem är viktigare än allt annat.
Högprestandamotor, vardå ? 163 hästar på 2.5 liter och traktorvarvtal är ju inte särskilt mycket att komma med. Men hade jag byggt en räsermotor för 120k hade jag nog funderat över att byta bort biltemaoljan :)