Page 1 of 2
Suger ur batteriet under körning.
Posted: 2009-03-30 20:21:55
by PelleM
Ibland händer det att laddmätaren går ner mot 10V när jag kör.
När detta händer och jag stänger av bilen så går det inte att starta den igen.
Att den inte går att starta förstår jag, men vad kan det bero på att
den slutar att ladda.
För det måste ju vara det som händer.
Tidigare så hade jag en mindre generator på bilen,
den tog jag med till en generator firma som körde den i sin bänk.
Än hur han pressade den så fungerade den utan några problem.
För att ändå göra något så beställde jag en utbytes generator från Sandén.
Men samma sak händer med denna generator.
Why why why.......
Är det någon som kan komma med några bra ideer.
Som info: bilen går bara i Pcsr.
Rådvill
Pelle M
Posted: 2009-03-30 20:44:05
by Bubby
Kollat att laddningslampan är hel? borde lysa när du slår på tändningen..
Posted: 2009-03-30 20:59:55
by PelleM
Är laddlampan och voltmetern inte ihop kopplade som en enhet?
PelleM
Posted: 2009-03-30 22:17:35
by Johnny
PelleM wrote:Är laddlampan och voltmetern inte ihop kopplade som en enhet?
PelleM
Nej, de har inget med varandra att göra, de visar ju helt skilda "saker"
Laddningslampans funktion:
Vid start får generatorns fältlindning ström genom laddningslampan, man lånar spänning (plus) från batteriets pluspol via tändninglåset genom laddlampan, minus får lampan genom laddregulatorn när inte generatorn laddar.
När generatorn levererar spänning på D+ så slocknar lampan på grund av att det finns plus på bägge sidor av laddningslampan.
Posted: 2009-03-30 23:05:00
by makkanftw
kass generatorrem eller ett dåligt batteri som inte tar emot laddning tillräckligt bra.
Långsökt kanske tom en kortslutning någonstans?
Posted: 2009-03-31 07:39:49
by PelleM
makkanftw wrote:kass generatorrem eller ett dåligt batteri som inte tar emot laddning tillräckligt bra.
Långsökt kanske tom en kortslutning någonstans?
Batteriet är bytt, remmen ser spänd och bra ut.
Har varit inne på kortis, men jag tycker att det borde utmärka sig
på något annat vis, men man vet ju aldrig.
PelleM
Posted: 2009-03-31 08:12:01
by notetoself
Som Bubby säger: Lyser laddlampan när du slår på tändningen?
Är laddlampan trasig laddar inte bilen.
En annan förklaring till varför laddlampan inte lyser (om den nu inte gör det) kan vara kass jordning till generatorn. Då kommer inte laddlampan att tända sig heller.
Om du bytt generator kanske du glömde att sätta tillbaka jordkabeln?
Posted: 2009-03-31 15:12:38
by Patrik Börjesson
Turbo-Puh wrote:Som Bubby säger: Lyser laddlampan när du slår på tändningen?
Är laddlampan trasig laddar inte bilen.
Om du bytt generator kanske du glömde att sätta tillbaka jordkabeln?
Jordkabel?
Den jordar väl via blocket? Jag hade loss min generator i veckan och den har jag bara två kablar på, en D+ samt en +.
Jag skulle kolla laddlampan, är den paj så blir de inge bra alls.
Posted: 2009-03-31 16:33:37
by PelleM
Var precis i garaget
Lampan lyser när man slår på tändningen,
och slocknar när man startar motorn.
Felet uppkommer inte alltid bara då och då vid körning.
Pelle M
Posted: 2009-03-31 17:48:44
by notetoself
Patrik Börjesson wrote:
Jordkabel?
Den jordar väl via blocket? Jag hade loss min generator i veckan och den har jag bara två kablar på, en D+ samt en +.
Har jag inte en jordkabel mellan blocket och generatorn så lirar det inte alls för mig. Men det är väl inte konstigare än att det ser annorlunda ut på 944.
Posted: 2009-03-31 18:06:24
by Mats Jacobsson
Om generatorn laddar bara så lite så slocknar lampan, där med inte sagt att den laddar som den ska. Går att mäta med en amper mätare. Jag tror nog jag skulle byta batteri, en volt på 10v tyder på att det inte är helt friskt i alla celler.
Posted: 2009-03-31 18:28:39
by PelleM
Mats Jacobsson wrote:Om generatorn laddar bara så lite så slocknar lampan, där med inte sagt att den laddar som den ska. Går att mäta med en amper mätare. Jag tror nog jag skulle byta batteri, en volt på 10v tyder på att det inte är helt friskt i alla celler.
Jag har bytt batteri en gång men felet dyker upp ändå.
Pelle M
Posted: 2009-03-31 19:24:08
by patand
Antar att du fick med nya kol när du köpte utbytesgenerator? Annars skulle jag nog prova att byta kolen (laddrelät).

Posted: 2009-03-31 19:31:52
by Mats Jacobsson
Har du kollat kolen i generatorn?
Kan vara idé att kolla hur mycket kol dam det är i den också, kan leda till krypström.
Jord kabeln från batteri till karossen.
Kabel mellan generator och + polen på batteriet.
Du kan kolla landningen genom att:
- Starta bilen och stå med den mot en vägg ca 1-2 meter ifrån och ingen strömförbrukning på, läs av voltmätaren i bilen
- Slå på helljuse när bilen står på tomgång, läs av voltmätaren.
- Varva upp bilen, läs av voltmätaren
- Titta om det skiljer något från tomgång till varva på ljuset.
Det skall finnas en liten skillnad mellan tomgång och lite varv i ljusintensiteten, eller så kommer volten att sjunka när du slår på helljusen.
Eller
Mät med voltmätare över batteriets plus o minuspol med motorn i gång. Du ska få ett värde på mellan 13,5-14,2V.
Får du inte det så byt landregulator alternativ kol
Eller för spänningsfall
Sätt voltmätaren mellan - på generatorn eller - på batteriet och sen i chassit. Visar den då tex 1 volt så har du en volts spänningsfall.
Eller dålig jordning
Ställ in mätaren på Ohm och mät motståndet.
Kolla jorden mellan batteri minus och kaross/motor/startmotor och lite annat som skall jordas Den skall visa 0 ohm annars har du dålig jordning.
Posted: 2009-04-02 05:53:52
by PelleM
Det var bra tips !
provar nästa gång jag är i garaget.
PelleM