Page 1 of 2
Tank - hur stor behövs?
Posted: 2009-03-30 18:56:40
by Henka_E
Har börjat fundera på att lätta bilen mer. Hur stor soppa tank behöver man egentligen? Klarar man sig på 30liter? Begränsad aktionsrade ja, men å andra sidan... Den lär ju inte dra mer än 2liter milen långkörning och 15mil är det ju inte mellan mackarna. Om vi vänder på det - är det för stort med 40l?
Och - köpa en sån fusk-fuelcell från typ Persåkers eller bygga eget?
Posted: 2009-03-30 22:47:18
by tkgb
är det inte enklare att bara ha mindre bensin i orginaltanken än att byta till mindre tank
orginaltanken är ju av plast så den borde inte vara så tung
man sparar säkert ett par kg med en racefuelcell men frågan är om det är värt allt jobb orginaltanken sitter ju lågt och bra för tyngdpunktens skull med.
mvh tommy
Re: Tank - hur stor behövs?
Posted: 2009-03-31 08:11:46
by patand
Henka_E wrote:långkörning
Får inte ihop det med:
Henka_E wrote:Såå nöjd att jag köpte en 944 Räser!!
Räser på långkörning?

Posted: 2009-03-31 09:12:21
by Torbjorn968
Plasttanken väger definitivt inte mycket, vi har nyss bytt på häxan eftersom det var hål borrat i den´.
//T
Re: Tank - hur stor behövs?
Posted: 2009-03-31 14:40:28
by Henka_E
patand wrote:Henka_E wrote:långkörning
Får inte ihop det med:
Henka_E wrote:Såå nöjd att jag köpte en 944 Räser!!
Räser på långkörning?

Ah - snål-ivar-Henka snålar in på släp+dragbilsinköp i år och kör "långkörning" till banan med "räsern".
Lite soppa i stor tank=mycket skvalp. Original tanken kanske inte väger mycket men en mindre borde väga ännu mindre - eller? Tung tror inte jag heller att den är iofs. Kanske overkill att byta. Tänkte dock plocka res. baljan och då kändes det dumt att behålla jättetanken också.
Re: Tank - hur stor behövs?
Posted: 2009-03-31 14:59:15
by patand
Henka_E wrote:Ah - snål-ivar-Henka snålar in på släp+dragbilsinköp i år och kör "långkörning" till banan med "räsern".
Då förstår jag vad du menar med "långkörning".

Drar den bilen över 1 liter/mil på sådan långkörning så är det något fel på den eller föraren...
Jag brukar klara mig under litern med min gamla turbobil och då går det oftast med lite moms på hastighetsbegränsningarna (det är SVÅRT att åka lika lugnt och fint som med dieselaudin...). En betydligt modernare sugmotor i en bil med jämförbar storlek/vikt borde gå snålare.

Posted: 2009-04-16 06:12:07
by Henka_E
Så vad säger vi här då - 30l eller 40l tank? Eller?
Posted: 2009-04-16 08:47:04
by patand
Tror du klarar dig på 30l. Du kommer 25 mil minst på den tanken om du kör lagom lugnt på landsväg.
Sen får du ju se till att tanka precis innan du kommer fram till banan.
Posted: 2009-04-16 21:18:03
by Ionizer
Hur går det att besikta en bil som inte har original tank?
Måste det vara en fuelcell med nån typ av godkännande? Hur ska den sitta monterad?
Åsså lite off-topic.
Klart man vill ha en räser til vardags, en bil som lockar till bus och livar upp vägen till och från jobbet. Varje tillfälle att få hålla full gas och njuta av accelerationen måste tas till vara. Långkörningar likaså, kan vara hur kul som helst att köra luleå-borås om man bara kör som satan hela vägen. Hög förbruknig är bara ett kvitto på att man haft roligt, ligger det under 2l/mil så blir jag besviken.
Posted: 2009-04-17 09:02:40
by gurra
Tror största problemet blir på banan!
Säg att du har 30 liters tank. Anta att bilen drar 2,5 l/milen vid bankörning. Det blir 120 km räckvidd. Anta sedan att banan är 3 km lång, då klarar du dig 40 varv innan det är snustorrt. Bränslepumpen kan förmodligen börja dra luft i vissa svängar när det är under 5 liter kvar. Då kan du köra 33 varv. Men då har du bara 5 liter bensin att ta dig till närmsta mack på.
Sen ska vi också komma ihåg att du inte tankar fullt precis vid banan. Om macken är 2 mil bort kanske du bara har 26 liter när du kommer fram och då hinner du bara med 28 varv innan du måste åka tanka!
Ingen bra ekvation i mina ögon.
Posted: 2009-04-17 09:46:53
by patand
gurra wrote:Anta att bilen drar 2,5 l/milen vid bankörning.
Min drar runt 3 liter/mil vid bankörning.... men det finns ju jeepdunkar.

Posted: 2009-04-17 10:39:25
by gurra
patand wrote:gurra wrote:Anta att bilen drar 2,5 l/milen vid bankörning.
Min drar runt 3 liter/mil vid bankörning.... men det finns ju jeepdunkar.

Ja turbobilar brukar gilla lite mer sås på banan

Precis, då får man köra runt med jeepdunkar i bagaget. Bra upplägg att först byta till en liten tank och sen fylla bilen med reservdunkar

Posted: 2009-04-17 11:06:25
by patand
gurra wrote:Precis, då får man köra runt med jeepdunkar i bagaget. Bra upplägg att först byta till en liten tank och sen fylla bilen med reservdunkar

Jeepdunkarna har ju fördelen att man kan (bör!) lyfta ur dem ur bilen innan man ger sig ut på banan...

Posted: 2009-04-17 12:14:57
by Henka_E
Så det vi säger är att 40l och en catch tank på en liter typ kommer fylla mina behov med råge?
Posted: 2009-04-17 12:19:20
by gurra
Om du vill åka och tanke stup i kvarten på banan alternativt fylla bilen med extradunkar så ja, annars skulle jag säga defintivt nej.