Page 1 of 1
Posted: 2009-03-30 13:04:13
by patand
Om 285 eller 295 går på beror på bredden på fälgen. Att det sitter 255 på idag säger inte så mycket om fälgens bredd så du får nog kolla upp det innan du kan få ett korrekt svar.
Samma gäller för framfälgen... man måste veta bredden på den för att veta om 255 funkar...

Posted: 2009-03-30 13:37:40
by Nahpets
285or går lätt på baken!
Se till att ET är rätt bara

.
Jag har ET65 på mina Cup3or (10 tum bredd).
Tyvärr på dessa har jag 265 idag ...

så det blir lite mer regnbana på Sviesta med Patand senare i år som mentor så jag kan köpa nya Nankang

!!
Se bilder för passning!
Mvh
Stephan
Posted: 2009-03-30 14:03:54
by patand
Nahpets wrote:Tyvärr på dessa har jag 265 idag ...

så det blir lite mer regnbana på Sviesta med Patand senare i år som mentor så jag kan köpa nya Nankang

!!
Hehe... ska du köra slut på 265orna så är det väl bättre utan regn?!

Posted: 2009-03-30 14:24:22
by Corleone
265/35-18 på 9" Le Mans fram + 285-295/30-18 på 11" Le Mans bak funkar fast med rullade skärmkanter bak,
Posted: 2009-03-30 14:55:17
by Nahpets
patand wrote:Nahpets wrote:Tyvärr på dessa har jag 265 idag ...

så det blir lite mer regnbana på Sviesta med Patand senare i år som mentor så jag kan köpa nya Nankang

!!
Hehe... ska du köra slut på 265orna så är det väl bättre utan regn?!

Vill inte slita på diffen

!
Mvh
Stephan
Posted: 2009-03-30 18:30:51
by Dea
Vilka ETn kör ni med dessa fälg och däcksbredder?
/Dea
Posted: 2009-03-30 22:08:55
by gurra
Du har med 99% säkerhet 9" breda bakfälgar. 275or går men är inte riktigt optimalt.
Jag har 11" breda bakfälgar utan rullade kanter eller andra modifieringar (förutom handbromskabeln) men då gäller det att ET är perfekt.
Posted: 2009-04-11 13:40:57
by Tomas
Med 295/30-18 Toyo R888 på 11" fälg med ET någonstans kring 45-50 (minns inte exakt) så fick jag rulla bakskärmarna något. Med lite högre ET skulle det nog gått bra utan rullning.
Kom ihåg att däcksbredderna skiljer mellan olika däck även om de anges till samma bredd.
Posted: 2009-06-05 20:05:33
by Mårten
Vad gäller för däck & fälg. Får någon del av fälg/däck gå utanför sidan på karossen överhuvudtaget. Bakskärmarna svänger ju liksom in nertill. Någon som vet vad som gäller? På Nahpets bil här ovanför så är ju fälgen utanför skärmen nertill.
Posted: 2009-06-06 08:44:32
by Torbjorn968
Om du skall ha en snabb bil så skall den sänkas så mycket att däcken ändå inte kan gå utanför skärmkanten.
Själv kör jag för närvarande 10" med 285 bak (Cup 3 kopia) och 9" Cup 3 orginal fram med 255. Framskärmen på 968 kanske är annorlunda än 944 men bak borde vara samma. Ideal kompromissen för bana tycker jag är 255 runt om: 2 reservdäck med i bilen passar överallt. Rotera däck sparar däckskonto etc.
//TL
Posted: 2009-06-06 09:06:20
by Mårten
Sökte lite på bl a Bilprovningen och fann detta:
Bilprovningen regler
Där hittar man:
Belastningskrav - däckets bärighet ska i princip överensstämma med originaldäckens, med andra ord klara bilens axelbelastning vid totalvikt.
Hastighetskrav - vinterdäck minst 160 km/h, sommardäck minst 180 km/h.
Monteringskrav - frigång vid fulla styr- och fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för hjulupphängning, bromsok m.m.
Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna.