Hej!
Idag fick jag äntligen ta ut henne på en repa. Dock började den stora hemska varningslampan med ett utropstecken i lysa, och samtidigt med den, ABS-lampan. Bromsarna tar dock bra, lite svårt att testa ABS:en när det är så bra väglag.
Några idéer?
//Andy
Bromsproblem (ABS)
- Andy
- S-Poster
- Posts: 87
- Joined: 2004-03-29 11:55:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Bromsproblem (ABS)
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Sök upp en grusplan och testa, lyser lampan funkar de nog inte. Jag skulle gissa på en dålig givare eller kontakt till givaren, har också hört att kuggkransen som sitter på hjulaxeln kan rosta och bli ful vilket också leder till ABS-strul.
Det jag först skulle testa är nog att koppla bort batteriet nån timme för att nolla boxen och se om den är nöjd med det.
//Magnus
Det jag först skulle testa är nog att koppla bort batteriet nån timme för att nolla boxen och se om den är nöjd med det.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Andy
- S-Poster
- Posts: 87
- Joined: 2004-03-29 11:55:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Jag har nu provat att bromsa hårt på blött underlag. När det då låser sjunker pedalen lite och det börjar rulla igen. Dock komemr inte det där pulserandet som man brukade få när man fick prova ABS i bilskolan.
Vidare tänds varningslamporna ganska slumpvis lång tid efter att man startat bilen och kört iväg. Ibland direkt, och ibland efter 10 minuter.
Provkörde en Skoda Fabia idag och den hade (som jag upplevde det) bättre bett i bromsarna än vad jag har och då kommer ändå mina från 928an och är renoverade för ett år sedan. Hmm...känns inte bra detta. Dock hade de inget att anmärka på Motormännen när de testade bilen.
Sen funderar jag på vad de olika givarna sitter. Det sitter väl både ABS- och slitagevarnare på bromsarna. Hur ser de ut? Sitter de både bak och fram. Var sitter de i så fall?
Tidigare har jag även frågat om anliggande bromsar. Mina är lite anliggande, det går lite tungt och skrapar när jag drar runt hjulen. Vad kan man göra åt detta, borde räcka med en uppsmörjning eller? Hur gör man isf den?
Råd tips och déer mottages tacksamt! Som alltid.
//Andy
Vidare tänds varningslamporna ganska slumpvis lång tid efter att man startat bilen och kört iväg. Ibland direkt, och ibland efter 10 minuter.
Provkörde en Skoda Fabia idag och den hade (som jag upplevde det) bättre bett i bromsarna än vad jag har och då kommer ändå mina från 928an och är renoverade för ett år sedan. Hmm...känns inte bra detta. Dock hade de inget att anmärka på Motormännen när de testade bilen.
Sen funderar jag på vad de olika givarna sitter. Det sitter väl både ABS- och slitagevarnare på bromsarna. Hur ser de ut? Sitter de både bak och fram. Var sitter de i så fall?
Tidigare har jag även frågat om anliggande bromsar. Mina är lite anliggande, det går lite tungt och skrapar när jag drar runt hjulen. Vad kan man göra åt detta, borde räcka med en uppsmörjning eller? Hur gör man isf den?
Råd tips och déer mottages tacksamt! Som alltid.
//Andy
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Min 944 -83 saknar både ABS och slitagevarnare men jag skulle utifrån erfarenheter från andra bilar gissa att slitagevarnarna som vanligt sitter fast i bromsbeläggen och ABS-givarna sitter i själva spindeln fram och i bärarmen bak. Sedan sitter det troligen en tandad skiva på hjulaxeln som givaren induktivt mäter på.
Plocka av ett hjul så ser du nog allt utom den tandade skivan. Du kan nog också titta lite på oket och få grepp om varför det kärvar, ganske är det oxid bakom belägget?
Nu ska jag ut till mina envägs pop-up lysen igen, går upp men inte ner... men det är nog snart fixat.
//Magnus
Plocka av ett hjul så ser du nog allt utom den tandade skivan. Du kan nog också titta lite på oket och få grepp om varför det kärvar, ganske är det oxid bakom belägget?
Nu ska jag ut till mina envägs pop-up lysen igen, går upp men inte ner... men det är nog snart fixat.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Andy
- S-Poster
- Posts: 87
- Joined: 2004-03-29 11:55:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
- Andy
- S-Poster
- Posts: 87
- Joined: 2004-03-29 11:55:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
ABS-lampan slocknar när jag slår på tändningen, precis som den ska. Men så fort jag rullar bilen tänds den. Känns ju som att någon av givarna är kass. Hur kollar man dem? Finns det nåt sätt att mäta upp dem?
//Andy
//Andy
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************
Who is online
Users browsing this forum: No registered users