Page 1 of 2

Fortsatt lågt laddtryck - felsökning fortsätter. LÖST!

Posted: 2009-03-29 23:27:18
by Nahpets
Hej!

Lider fortfarande av lågt laddtryck! :(
Bilen vill inte ladda mer än 1,5 bar absolut tryck trots att jag har nu lagat de läckor jag hittade via trycktest (trycktestade nedströms, ingående IC rör). Dessa var:
- insugsgrenröret ( forum/viewtopic.php?t=17880&start=30 )
- thermo ventilen (förbikopplades helt enkelt) samt
- BOV ( forum/viewtopic.php?t=18519 ).
- Har nu kollat WGn. Kopplade loss kontrollslangen och pluggade igen den. WGn fungerade bra! Laddet kom som ett brev på posten.

Alltså:
WGn OK!
BOV OK!
Insugsgrenrör tätt!
Vakuumslangarna täta!

De delar som INTE är trycksatta och kollade är följande delar på bilden:
- grön slang från ingående IC rör till cycling valve / taktventil.
- grön slang från cycling valve / taktventil till ingående turboluft.
- grön slang från cycling valve / taktventil till pysventil (som sedan går till WGn).

Nu behöver jag er hjälp:
Antingen är det läck i nämnda slang/ar och/eller anslutningar eller så är cycling valve / taktventil kaputt.
Fast skulle taktventilen vara kaputt så borde inte laddet komma upp till 1,5 bar eftersom 1,2 bar är "felsäkert läge". OM den nu inte har hängt sig på något sätt.

Vad tror ni ??
Mvh
Stephan

Re: Fortsatt lågt laddtryck - felsökning fortsätter. Tips ta

Posted: 2009-03-30 06:25:29
by Berg
Nahpets wrote:Nu behöver jag er hjälp:
Antingen är det läck i nämnda slang/ar och/eller anslutningar eller så är cycling valve / taktventil kaputt.
Fast skulle taktventilen vara kaputt så borde inte laddet komma upp till 1,5 bar eftersom 1,2 bar är "felsäkert läge". OM den nu inte har hängt sig på något sätt.
Eftersom du har en pysventil samt kanske också modifieringar av WG? så blir trycket högre vid felsäkert läge. Mao så kan felsäkert läge inte uteslutas.

Re: Fortsatt lågt laddtryck - felsökning fortsätter. Tips ta

Posted: 2009-03-30 07:20:12
by Nahpets
Berg wrote:
Nahpets wrote:Nu behöver jag er hjälp:
Antingen är det läck i nämnda slang/ar och/eller anslutningar eller så är cycling valve / taktventil kaputt.
Fast skulle taktventilen vara kaputt så borde inte laddet komma upp till 1,5 bar eftersom 1,2 bar är "felsäkert läge". OM den nu inte har hängt sig på något sätt.
Eftersom du har en pysventil samt kanske också modifieringar av WG? så blir trycket högre vid felsäkert läge. Mao så kan felsäkert läge inte uteslutas.
Ingen modd av WG är gjord.
Om jag tar bort pysventilen så borde bilen ha original set up (förutom chippet). Ska se vad laddet blir.

Mvh
Stephan

Posted: 2009-03-30 09:09:13
by Nahpets
newkie wrote:Hur har du kontrollerat wastegaten? Prova att blockera signalslangen till wastegaten. Men ta det förbannat lugnt då du inte har någon reglering av laddtrycket så. Om wastegaten inte är problemet borde det inte bli någon skillnad (Om den inte fastnat i halvöppet läge). Är det wastegaten som är boven borde trycket komma upp igen.

Är trycksystemet helt är det ju bara wastegaten som kan vara felet. Vem var det som sa att wastegaten på 944 är beviset att även porsche kan göra dåliga saker ;)

Misstänker du att wastegaten fastnat kan du kolla det genom att varmköra bilen på tomgång och känna efter om bypassröret (Fraån wastegaten) är lika varmt som resten av avgassystemet. Vilket skulle bevisa att den släpper igenom utan laddtryck.
Kontrollerade WGn genom att lossa (signal)slangen som går till taktventilen och pluggade igen den. Dvs ingen styrning av WGn.
Då laddade den lätt 2 bar absolut tryck = WG OK, eller hur?
Det gällde att vara snabb med foten när laddet kom ! :)

Jag måste nog provtrycka systemet igen för att dubbelkolla att allt är tätt. Men jag tycker det är så konstigt ...

Någon annan med tips?
Mvh
Stephan

Posted: 2009-03-30 10:22:04
by patand
Nahpets wrote:Kontrollerade WGn genom att lossa (signal)slangen som går till taktventilen och pluggade igen den. Dvs ingen styrning av WGn.
Då laddade den lätt 2 bar absolut tryck = WG OK, eller hur?
Det gällde att vara snabb med foten när laddet kom ! :)
För mig låter det som att WG är problemet... när den är med i loopen så öppnar den för tidigt? Utan WG = 2 bar laddtryck...

Eller har jag missat något i hur det funkar med taktventil och WG?

Posted: 2009-03-30 10:35:02
by gurra
Låter som taktventilen.
Prova att koppla förbi den med slang direkt från ic-röret till wastegaten.
Då ska du få grundtryck enligt vad fjädern i WG'n orkar med.
Sätt pystventilen på den slangen så borde du kunna justera upp trycket till 0,8 bar.

Mvh Gurra

Posted: 2009-03-30 10:44:49
by Henka
Kanske långsökt att det skulle vara samma som på min men på den hittade jag tillslut en plugg i slangen mellan taktventilen och insugssidan på turbon.
Av vilken anledning man pluggat den slangen har jag fortfarande inte kunnat förstå men jag hittade pluggen när jag märkte att det inte gick att blåsa genom den slangen var den var lös.
Kan väl vara värt att kolla upp.

Jag hade ungefär samma symtom innan

Posted: 2009-03-30 11:49:35
by Nahpets
patand wrote:
Nahpets wrote:Kontrollerade WGn genom att lossa (signal)slangen som går till taktventilen och pluggade igen den. Dvs ingen styrning av WGn.
Då laddade den lätt 2 bar absolut tryck = WG OK, eller hur?
Det gällde att vara snabb med foten när laddet kom ! :)
För mig låter det som att WG är problemet... när den är med i loopen så öppnar den för tidigt? Utan WG = 2 bar laddtryck...

Eller har jag missat något i hur det funkar med taktventil och WG?
Eftersom motorn laddar utan problem upp till 1 bar absolut tryck utan kontroll på WGns membran vet jag att WGn (såsom komponent) inte kärvat ihop åtminstone eller läcker. Samtidigt kan jag konstantera att BOV, insugsgrenrör, turbo är utan (väsentligt) läckage vilket också är bekräftat med mina provtryckningar (se Clarkes garage: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/exh-02.htm ). Hade dessa varit felkällor hade jag fortfarande inte fått upp trycket.

gurra wrote:Låter som taktventilen.
Prova att koppla förbi den med slang direkt från ic-röret till wastegaten.
Då ska du få grundtryck enligt vad fjädern i WG'n orkar med.
Sätt pystventilen på den slangen så borde du kunna justera upp trycket till 0,8 bar.

Mvh Gurra
Det låter som taktventilen tycker jag med ... jag ska försöka kolla upp idag!

Tack för inputen!

Mvh
Stephan

Posted: 2009-03-30 13:28:25
by Nahpets
newkie wrote:Håller med om att taktventilen verkar kass. Tack och lov att man bytt till vettigare styrning :P

Kan rekommendera Greddy profec b spec II ;) Annars har jag hört att Gizmo ska vara bra. Det är ett billigare alternativ som dessutom har closed-loop reglering.
Vill kör stock look och basic trim :) !

Måste finnas en hejd på grejerna ... annars så kommer jag att sitta och meka hela tiden ;) .

Mvh
Stephan

Posted: 2009-03-30 13:41:57
by emm
Taktventilen kostar ca en tusing... bara det är värt att kasta den i sjön om man nu vill trimma lite mer... dessutom är det ett helvete att byta den om man bestämmer sig för att inte lyfta insuget (fråga mig hur jag vet...).

:)
emm, som har en ny monterad, beställde tre stycken varav två var kassa... svensk kvalisort det...

Posted: 2009-03-30 14:58:35
by Nahpets
Vad borde jag ha om jag inte vill ha original taktventil?
Antar att alla alternativ innebär minst lika dyrt och att jag måste ha andra komponenter också för att forma ett helt system ... ?

Mvh
Stephan

Posted: 2009-03-30 17:03:05
by Berg
Här är info om hur man kontrollerar taktventilen.

Posted: 2009-03-30 22:20:35
by gurra
Nahpets wrote:Vad borde jag ha om jag inte vill ha original taktventil?
Antar att alla alternativ innebär minst lika dyrt och att jag måste ha andra komponenter också för att forma ett helt system ... ?

Mvh
Stephan
Ett steg 1 trim och ny slang från ic-rör till wg med enbart den medföljande boost controllern monterad :wink: