Page 1 of 1

Demontera styrväxel från chassi - behöver hjälp

Posted: 2009-03-16 10:57:45
by Nahpets
Hej!

Tänkte byta den stora, fula, feta tryckslangen som båda kostar flis och sitter som ett as. forum/viewtopic.php?t=17880&postdays=0& ... c&start=30 , bild Pressure line.

Självklart så sitter min med en insex storlek 6 i huset. Och detta kantiga hål börjar nu se ut som ... ett runt hål.

Det blir alltså till att demontera ned hela styrväxelhuset. Här behöver jag er hjälp!
Vad är lämpligast att göra?
1. Markera position med färg på styrstag för att inte förstöra toe in vid återmontering, sedan lossa muttern (15) och skruva ur staget ur nr 14 ? Detta borde väl gå utan att man skruvar ur hela staget ur styrväxeln eftersom dess infästning i själva styrväxeln inte är gängad (bitar 12 och 13) väl ?
2. Lossa nr 14 UTAN att skada gummibälgen? I så fall hur gör jag detta bäst?

Efter detta är det "bara" fyra större bultar som lossas/tas bort och sedan sitter racket i ansiktet antar jag?

Tacksam för snabbt svar!

Mvh
Stephan

Posted: 2009-03-16 11:09:26
by Mattias 924
På A svarar jag två!

Lossa nr 14 UTAN att skada gummibälgen? Detta görs bäst med en sånhär.

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82526

Posted: 2009-03-16 11:36:07
by Karl Birgander
Eftersom toe är mycket känsligt så är det i princip omöjligt att återmontera utan att ha ändrat något.
Gör en hjulinställning efteråt.

Jag skulle lossat mutter 16 och demonterat hela styrväxeln med stag och allt.
Då slipper du lossa damasker och sånt bröte.

Posted: 2009-03-16 13:09:56
by Nahpets
Tackar för era snabba svar!

Mvh
Stephan

Posted: 2009-03-16 15:21:08
by emm
Karl Birgander wrote:Eftersom toe är mycket känsligt så är det i princip omöjligt att återmontera utan att ha ändrat något.
Gör en hjulinställning efteråt.

Jag skulle lossat mutter 16 och demonterat hela styrväxeln med stag och allt.
Då slipper du lossa damasker och sånt bröte.
+1

Posted: 2009-03-16 21:27:24
by Nahpets
Mua ha ha ...

Jag lossade de fyra långa bultarna helt samt lossade och tog bort bulten som håller den tandade styrleden (den som är i förbindelse med ratten) på plats.
Därmed kunde jag föra styrväxeln så pass långt fram att jag fick plats med en polygrip.
Efter ett antal För-kung-och-fosterland försök så lossnade insexbulten!!


Mvh
Stephan