Page 1 of 1
Framvagnsbalksfunderingar.
Posted: 2009-03-13 21:33:47
by johan944
Sitter här och har lite grublerier.
Framvagnsbalken på en 931a borde väll vara "samma" som på en 924s eller en tidig 944a förutom på att den då inte har motorfästena.
Sitter fästena till styrväxeln på samma sätt i båda balkarna, sitter båda balkarna likadant i rambenen????
Sitter och funderar eftersom jag måste flyta fram motorfästena till nya motorn och det skulle vara smidigt att inte behöva svetsa i karossen.
Posted: 2009-03-14 18:20:30
by Pär Hylander
Nej, dom är totalt annorlunda. T o m "karossen" avseende rambenen är totalt annorlunda. I 931 hänger motor i konsoler svetsade mellan ramben och torpedvägg. På 944 står motorn på framvagnsbalken.
Infästningarna av framvagnsbalk är väldigt olika på de två.
Ska du ha i en 944-maskin i 931:an? Isf ställer du ju motorn på din befintliga framvagnsbalk. Ev. förstärker du infästningen mot rambenen lite om du är osäker.
Posted: 2009-03-14 19:59:03
by johan944
944a ska inte i däremot lite amerikanskt gjutjärn. Motorfästena sitter i framkant på det blocket så jag tänkte att det kanske hade kunnat gå att lite smidigt bara byta framvagnsbalk för att få motorfästena i framvagnsbalken.
Att 931 motorn hänger i konsoler är jag helt medveten om. Det är där som grundproblemet med motorbytet ligger.
Posted: 2009-03-14 20:00:02
by Karl Birgander
Om "problemet" är att dona ett par motorfästen kanske projektet är aningen för stort?
Posted: 2009-03-14 20:16:22
by johan944
Inget problem egentligen, bara det att det hade vart ett huvudbry mindre om det hade gått att bara byta framvagnsbalk för att få fästena till framvagnsbalken.
Försöker hålla mig till devisen KISS
Posted: 2009-03-15 08:46:47
by Pär Hylander
johan944 wrote:Inget problem egentligen, bara det att det hade vart ett huvudbry mindre om det hade gått att bara byta framvagnsbalk för att få fästena till framvagnsbalken.
Försöker hålla mig till devisen KISS
Jamen, tänker du rätt nu?
Du vill byta till en framvagnsbalk som inte passar i bilen. Dessutom är den i aluminium vilket för dom flesta gör det svårare att svetsa i. Sannoliken att motorfästena skulle stämma mot en helt annan motor är väl kanske inte noll, men antagligen gränsande nära.
Rimligen borde det väl vara BETYDLIGT enklare att behålla orginal framvagnsbalk och svetsa några konsoler i den för motorkuddar mot din V8.
Vilket av detta är KISS?
Posted: 2009-03-15 09:49:42
by johan944
Jag har förståt det som att även dem gamla 944orna hade en stålbalk fram därav att jag tänkte att det kanske gick att använda.
Samma sak med infästningarna, nu var dem inte samma så den iden är nerlagd
Bättre att fråga först än att köpa nåt som vissar sig sen att det inte passar
