Page 1 of 1
Tomgångsmotor samt bild
Posted: 2009-03-08 16:34:46
by maverick
Är det ett måste att ta bort insuget för att kunna byta tomgångsmotorn?
Känns jäkligt tight, snudd på omöjligt när jag försökte idag.
Den andra frågan gäller ett rör med en gummiskyddande propp på.
Den verkar gå ner till lambdasensorn, men konstigt nog så sitter den inte fast i något där nere.
Som det är nu så verkar har den ingen funktion alls.
Posted: 2009-03-08 18:35:26
by Berg
Varför inte ta bort insuget och samtidigt kolla över slangar mm därunder? Röret med gummihatten är avsett för avgaskontroll. Är normalt anslutet till avgassystemet.
Posted: 2009-03-08 20:47:42
by maverick
Berg wrote:Varför inte ta bort insuget och samtidigt kolla över slangar mm därunder? Röret med gummihatten är avsett för avgaskontroll. Är normalt anslutet till avgassystemet.
Jobbigt att riva i onödan?
Så det ska sitta där alltså, hmm.
Får ta upp det med mecken när den ska in på storservice.
Posted: 2009-03-09 18:49:38
by Adde_k
Hur reagerar din bil eftersom du måste byta tomgångsmotor?
Jag misstänker att jag måse byta min nämnligen.
Ibland ligger tomgången på 1800varv, ibland stegrar den från 1400varv, till 2000, direkt ner till 1400, sen upp till 2000 igen, osv. Ibland har den svårt att hålla tomgången utan dör när den är nystartad.
Något som känns igen?
Posted: 2009-03-09 18:55:05
by Karl Birgander
Jag hade dylika problem, men det visade sig bara vara slangen från tomgångmotorn till insuget som inte var helt tät...
Känns på slangar så märker ni.
Min kändes som slapp cykelslang...
Posted: 2009-03-09 19:09:26
by maverick
Adde_k wrote:Hur reagerar din bil eftersom du måste byta tomgångsmotor?
Jag misstänker att jag måse byta min nämnligen.
Ibland ligger tomgången på 1800varv, ibland stegrar den från 1400varv, till 2000, direkt ner till 1400, sen upp till 2000 igen, osv. Ibland har den svårt att hålla tomgången utan dör när den är nystartad.
Något som känns igen?
Det låter som du har problem med TPSen (ren gissning).
Rengör kontakter osv.
Jag vet inte om min tomgångsmotor fungerar eller ej, men jag har för höga CO värden, vilket KAN betyda att man har en ickefungerande tomgångsmotor.
Nu kostar en ny cirka 2000, så jag köpte en begagnad som var rengjord och testad från ebay för cirka 300 kr.
Posted: 2009-03-10 10:19:04
by gurra
Kolla TPS och slangar. (Om någon behöver en tomgångsmotor har jag en liggandes jag kan släppa för ebaypriset)
Posted: 2009-03-11 17:33:30
by Adde_k
TPS:en ska va "kollad" på 5-56ad (kanske inte det bästa men det borde funka?). Det e väl kontakten som sitter under spjällhuset eller vaf*n det nu heter

Posted: 2009-03-11 20:22:14
by Karl Birgander
Adde_k wrote:TPS:en ska va "kollad" på 5-56ad (kanske inte det bästa men det borde funka?). Det e väl kontakten som sitter under spjällhuset eller vaf*n det nu heter

Kollat mitt tips?
Slangarna?
Posted: 2009-03-12 09:19:07
by Adde_k
har tömt en burk med startspray utan resultat. men jag kan ju missat den ev. läckan också :/ lagen om all jävlighet...
Posted: 2009-03-12 10:04:03
by Karl Birgander
Kläm på slangar, speciellt den som går under insuget och förbinder tomgångsmotorn.
Jag fick inget "utslag" med startgas, men väl med klämmetoden.
Posted: 2009-03-12 18:16:30
by 944_Driver
"tomgångsmotorn" är en rätt simpel sak, två spolar och lite järnskrot som ska kunna rör sig. Mät spolarna (samma mellan stift 1-2 och 2-3 säger minnet) och mjuka upp konstruktionen med 5-56 eller WD40 över natten. Det plus rensning av spjällhus och justering av TPS och sedan tomgång enligt manualen gjorde min tomgång helt normal igen på 86:an.
//Magnus
Posted: 2009-07-22 18:11:47
by Adde_k
Jag testade idag att plocka bort kontakten till tomgångsmotorn, bilen va någorlunda varm. Då lade sig tomgången fint där den skulle. När jag sen sprayade på massa skit å sen kopplade på kontakten igen så låg tomgången på ~1400varv. Det känns som att felet ligger någonstans i trakterna där..
Att klämma på slangen e ju inte det lättaste då det e rätt mycket grejor ivägen, kanske kan pilla ner en polygrip att klämma lite med?
Annars lutar det väl åt att tomgångsmotorn har gett upp. I så fall är jag spekulant på din, gurra
