Page 1 of 1

cornerweight och balans höger-vänster

Posted: 2009-03-05 10:39:31
by gegge
Gissar att det kan vara en vettig idé att ha en något tyngre högersida vid tom bil för att kunna uppnå perfekt balans vid körning.

Om det nu inte är så, utan vänstersidan blir 50-100kg tyngre ska man då kompensera med längre fjädrar, hårdare fjädrar eller genom att ändra höjden på ena sidan? Det är ändå en skillnad på runt centimetern...

Posted: 2009-03-05 11:18:50
by patand
När du gör cornerweight så gör du det givetvis med föraren i bilen och med ca hälften av det bränsle du tänker starta körningen på banan. :)

Det är höjden du ändrar för att ställa in cornerweight. Dvs ställbara fjäderben är ett måste.

Posted: 2009-03-05 11:31:49
by gegge
Tack Patand, det är jag helt klar över.

Men min fråga var mer om man bör kompensera en tyngre sida och i så fall på vilket sätt. Möjligen kanske mer av akademisk natur, men resonansfrekvenserna blir ju olika liksom lutningsvinklar och camber vid vänster resp. högerkurvor.

Cornerweight från en standard 924 -81:

utan förare, totalt 1153kg
FL: 286kg
FR: 298kg
RL: 280kg
RR: 288kg

med förare, totalt 1233kg
FL: 316kg
FR: 302kg
RL: 312kg
RR: 303kg

Här är balansen rätt bra, då motorns lutning kompenserar för förarens vikt. Men säg att man vill ha en codriver, vad gör man då?

Posted: 2009-03-05 12:31:28
by patand
gegge wrote:Men min fråga var mer om man bör kompensera en tyngre sida och i så fall på vilket sätt.

Här är balansen rätt bra, då motorns lutning kompenserar för förarens vikt. Men säg att man vill ha en codriver, vad gör man då?
Jag kanske är dum idag... men jag hänger inte med riktigt... det är ju kompenserar en tyngre sida man gör med inställnining av rätt cornerweight?!

Ska man ha med en codriver och vill ha det så bra som möjligt inviktat så gör man om cornerweight med codrivern på plats...

Är jag dum nu? :oops:

Posted: 2009-03-05 13:02:14
by gegge
Tvivlar på att du är dum, vi talar nog bara förbi varandra.

Idiotiskt exempel men - Ta en Caterham med en sumobrottare i:
FL: 250kg
FR: 150kg
RL: 250kg
RR: 150kg

Fram-bak balansen är 50%/50% och kryssvis är den 50%/50% vilket är perfekt!
Men ingen cornerweight i världen kan kompensera för att vänstersidan är 200kg tyngre än höger. Hur gör man chassimässigt för att bilen ska bete sig någorlunda likadant i vänster som högerkurvorna? Vänstersidan behöver väl både höjas och uppstyvas??

Cornerweight är fel ord på det jag efterfrågar, vet bara inte vad man ska kalla det :roll:

Posted: 2009-03-05 13:58:53
by Andreas Zolnir
gegge wrote:Tvivlar på att du är dum, vi talar nog bara förbi varandra.

Idiotiskt exempel men - Ta en Caterham med en sumobrottare i:
FL: 250kg
FR: 150kg
RL: 250kg
RR: 150kg

Fram-bak balansen är 50%/50% och kryssvis är den 50%/50% vilket är perfekt!
Men ingen cornerweight i världen kan kompensera för att vänstersidan är 200kg tyngre än höger. Hur gör man chassimässigt för att bilen ska bete sig någorlunda likadant i vänster som högerkurvorna? Vänstersidan behöver väl både höjas och uppstyvas??

Cornerweight är fel ord på det jag efterfrågar, vet bara inte vad man ska kalla det :roll:
På exemplet ovan så får du ett konsekvent betende vad gäller över och understyrning i hö o vä sväng efter som crossvikten är 50%

Däremot så blir bilen snabbare i vänster svängar än i höger,
och det kan bara ändras genom att flytta vikter i bilen(batteri,förare osv)

M v h

Posted: 2009-03-05 15:21:01
by patand
Nu förstår t.om jag... :D

Posted: 2009-03-05 15:29:16
by gegge
Andreas Zolnir wrote:
gegge wrote:Tvivlar på att du är dum, vi talar nog bara förbi varandra.

Idiotiskt exempel men - Ta en Caterham med en sumobrottare i:
FL: 250kg
FR: 150kg
RL: 250kg
RR: 150kg

Fram-bak balansen är 50%/50% och kryssvis är den 50%/50% vilket är perfekt!
Men ingen cornerweight i världen kan kompensera för att vänstersidan är 200kg tyngre än höger. Hur gör man chassimässigt för att bilen ska bete sig någorlunda likadant i vänster som högerkurvorna? Vänstersidan behöver väl både höjas och uppstyvas??

Cornerweight är fel ord på det jag efterfrågar, vet bara inte vad man ska kalla det :roll:
På exemplet ovan så får du ett konsekvent betende vad gäller över och understyrning i hö o vä sväng efter som crossvikten är 50%

Däremot så blir bilen snabbare i vänster svängar än i höger,
och det kan bara ändras genom att flytta vikter i bilen(batteri,förare osv)

M v h
Helt överens! Vid vänstersväng ligger bilen plattare och dessutom är vikten jämnt fördelad på alla fyra hjul. Vad högersväng lutar det som en segelbåt med vikten nästan helt på vänstersidan. Om man då styvar upp vänstersidan borde det bli bättre geometri på chassiet, därav min ursprungliga fråga. (Den tunga sidan skulle även kunna få bredare däck, vilket hat diskuterats tidigare här på forumet)

Posted: 2009-03-05 18:04:25
by Pär Hylander
Är du ute efter att ha olika fjäderkonstanter och däcksbredder på vänster och höger sida?

Kreativt! :)

Posted: 2009-03-05 18:14:49
by gegge
Pär Hylander wrote:Är du ute efter att ha olika fjäderkonstanter och däcksbredder på vänster och höger sida?

Kreativt! :)
Ha, ha... :lol:

Jag är bara en idiot som undrar hur det(och NASCAR) fungerar :wink:

Och konstaterar att en Caterham är byggd för rundbana!!!

Posted: 2009-03-05 20:01:16
by Pär Hylander
Har sett bilder på ngn skum formelbilsliknande klass där bilar är assymetriskt byggda för att bara svänga åt höger, typ allt var assymetriskt, däck, hjullupphängning, placering av chaffis och motor, t o m aerodynamiken!!!