Page 1 of 2

Montera 3-bars BTR?

Posted: 2009-03-03 20:39:00
by Dea
Kom över en 3-bars BTR som jag tänkte montera på min 951:a men originalet har ju en gängad anslutning och denna hade en vanlig slanganslutning....

Kollar man hos t.ex. Lindsey är även deras 3-bars BTR med slanganslutning och ändå står det att den ska passa rakt av?
Kollade även PET för 951 -90 och även där är det slanganslutning men inte på min bil ??

Finns det några adaptrar från den typen av gängad anslutning som är på anslutningsslangen eller på bränsleröret (devs att man ersätter med en ny slang)?

/Dea

Posted: 2009-03-03 20:45:39
by Bubby
du blandar inte ihop dom två som sitter orgiinal?

Posted: 2009-03-03 21:02:51
by DLS
som sagt det är den bakre du byter då den främre är fuel dampern.
och man får endera skära av skruv anslutningen o sätta dit slangen med slangklämma alt göra som jag o tillverka en helt ny slang o montera så du sliper skära sönder orginalet.

En fråga bara, har du chip som är anpassade för 3 bars bränsletryck då?

Posted: 2009-03-03 21:07:56
by Dea
Nix, det är den bakre. Dessutom har båda likadan gängad anslutning.
En närmare koll i PET visar faktiskt att det finns två olika BTRer på 90:orna, så då har väl jag den senare.

Nån som vet vilka gängor det är där bränsleslangen ansluer till bränsleröret, borde vara lättast att skaffa en slang som passar mot bränslerörets anslutning men bara är "slang" i andra änden. En original av den tidigare modellen bör ju passa men vill minnas att dom är riktigt dyra original.

Var fick du den slangen tillverkad?

Nja, har egentligen chip för 2,8 bars BTR men jag misstänker att det går lite på gränsen nu när jag byter till grövre avgassystem och race-katt.
Skillnaden är ju inte mer än ca 3,5% i flödesökning så det bör inte ge några större problem i vilket fall som.

/Dea

Posted: 2009-03-04 14:18:43
by DLS
Jag tog med mina gamla slangar till min lokala hydraul firma så fixade dom nya åt mig :)
gäller bara att se till att man får slangar som tål bensin

forum/files/slangar_939.jpg

Posted: 2009-03-04 14:46:27
by Spånet
Du kan ju alltid kapa returen på lämpligt ställe och montera den nya där och lämna orginal på plats.

MVH Lasse

Posted: 2009-03-04 19:59:16
by Dea
Då får det bli en tripp till Hydroscand :D

/Dea

Posted: 2009-03-05 15:57:33
by Christian
Om du åker till Hydroscand i sisjön så fråga efter Christian (mig) så ordnar jag ett bra pris


Christian
0703-016976

Posted: 2009-03-05 17:35:16
by Dea
Då dyker jag upp där tidigt nån morgon i nästa vecka.

/Dea

Posted: 2009-03-05 21:20:04
by Bubby
vilket art:nr är det på 3bars regulatorn? ska köpa snarast..

Posted: 2009-03-05 21:27:42
by DLS
men bubby det har du ju redan frågat en gång ;)
forum/viewtopic.php?t=11363&highlight=btr

Posted: 2009-03-05 21:39:10
by Bubby
mm.. hade kanske ett svagt minne av det..=) ska ta o byta spridartätningar också..

Posted: 2009-03-23 21:36:23
by Dea
DLS wrote:Jag tog med mina gamla slangar till min lokala hydraul firma så fixade dom nya åt mig :)
gäller bara att se till att man får slangar som tål bensin

forum/files/slangar_939.jpg
Återanvände du dom gamla kopplingarna med nya presshylsor på?? om inte vad hette dom nya kopplingarna?

Var och fick en slang gjord men det visade sig att anliggningsvinkeln mot röret inte var tillräckligt korrekt så jag tror inte det kommer att täta.... och det är inget bra ställa att chansa på :)
Vi hittade ingen koppling som matchade riktigt bra.

Alternativet är att skära upp den gamla originalslangen, den ser ut att vara ca 8mm invändigt. Fast behöver jag byta tillbaka så åker jag ju på en ny slang :( .

/Dea

Posted: 2009-03-23 22:51:36
by DLS
jag återanvände mina gamla slangars kopplingar då den ena redan var kapad, satt en lös btr på den före orginal btr:en som jag tog bort när jag monterade 3 bars btr.

Posted: 2009-03-23 22:53:22
by Spånet
Dea wrote:Fast behöver jag byta tillbaka så åker jag ju på en ny slang :( .

/Dea
Eller skarva den gamla med en rörbit och två slangklämmor.

//Lasse