Page 1 of 2
Höger till vänster
Posted: 2009-02-27 13:57:17
by Håkan FT
Jag köpte min 944 S2 när jag bodde i England. Det är lite töntigt att köra en högerstyrd bil i Sverige. Är det någon som har hört talas om att man kan konvertera den till vänsterstyrd???
Posted: 2009-02-27 14:37:46
by Karl Birgander
Varför?
Massor med jobb, massor med pengar.
Bättre på när man kör högervarv på bana, vilket är absolut vanligast.
Posted: 2009-02-27 19:42:17
by Ionizer
Växla med fel hand och sitta nere i diket när man kör på allmän väg, vilket är absolut vanligast..
Posted: 2009-02-27 21:17:28
by Karl Birgander
Känns inte det minsta knepigt att sitta på "fel" sida efter en liten stunds körning.
Enda är omkörning på smala landsvägar med dålig sikt och en lastbil framför.
Känns lite som att byta puffra från 163 hk till turbo motor.
Enklare/billigare/bättre att köpa det man vill ha om man ska göra så.
Tänker man behålla bilen till livs ändå så kan man fundera på att konvertera.
Posted: 2009-02-27 21:45:22
by tkgb
att konvertera från höger till vänsterstyrning låter extremt jobbigt och dyrt med tanke på allt som måste bytas instrumentbräda en massa delar till styrningen plus alla smådelar man inte tänker på först
sen vet jag inte hur torpedväggen är konstruerad men jag kan tänka mig att den kan bli det största problemet.
mvh tommy
Posted: 2009-02-27 21:58:25
by Karl Birgander
En vän har byggt om sin Mitsu EVO 3. Stora delar av torpedväggen är bytt. Massor med jobb med elen. (På en mitsu och även 944 sitter ju styrboxen vid passagerarens fötter, lite bök att dra om alla dom sladdarna...)
Posted: 2009-02-27 21:59:29
by Pehr Johnsson
Kan man söka i PET efter 945-delar? Då borde man få en upfattning om vad som bör bytas.
Posted: 2009-02-27 22:25:07
by FredrikÅ
Karl Birgander wrote:En vän har byggt om sin Mitsu EVO 3. Stora delar av torpedväggen är bytt. Massor med jobb med elen. (På en mitsu och även 944 sitter ju styrboxen vid passagerarens fötter, lite bök att dra om alla dom sladdarna...)
Ja, herregud..
På sidan 15 i Annas/min biltråd så finns det några bilder på den sensation
som väntar bakom instrumentbrädan.
forum/viewtopic.php?t=8690&start=210
För att konvertera höger till vänster så ska alltså åtminstone ratten flyttas,
torpedväggen måste ändras, styrväxeln bytas, pedalstället flyttas (huuu)
och så all el och tusen smågrejor såklart
Jag kan knappast tänka mig ett större slöseri med resurser än ett sånt jobb..

Posted: 2009-02-28 00:22:48
by Maxx
Kanske finns någon som väldigt gärna skulle vilja ha en högerstyrd rejsbil? Känns vettigare att sälja bilen till någon som ska rejsa och själv köpa en annan bil, än att bygga om.
Höger till vänster
Posted: 2009-02-28 12:58:47
by Håkan FT
Tack för alla synpunkter. Det låter som om det är för mycket jobb för att vara kul. Då får det nog vara. Jag kanske säljer till en som kör bana. Om ni vet nån som är intresserad så tipsa. Jag är inte ute efter att göra någon vinst eller så. Jag har haft mitt roliga med denna bil.
Posted: 2009-02-28 13:22:23
by po944
hvad tænker du at pris??
Posted: 2009-02-28 13:26:38
by Karl Birgander
Är bilen intagen som flyttgods?
Det kan öka värdet för den köpare som vill justera motoreffekt och andra saker...
Höger till vänster
Posted: 2009-02-28 14:02:50
by Håkan FT
Japp. Jag körde den i två år i England. Och den är inregbesiktigad i Sverige (Malmö) med 255/40R17 bak och 215/40/R17 fram Mille migliafälgar Cup 1. Glacier Blue men behöver en lack pga ungjävlar. Jag tror jag har extrachipet kvar nånstans. Tyckte det var besvärligt att köra med. Har väl en del bilder om det behövs.
Posted: 2009-02-28 14:07:22
by Håkan FT
P.S. hittade nyss Momo-ratten också. Den gillade dom inte i besiktningen.
Posted: 2009-02-28 14:54:34
by po944
Håkan du har PM