Page 1 of 1

Demontera transaxel

Posted: 2009-02-26 21:26:43
by Knubbe
Är det möjligt att trä ner transaxeln eller måste man lossa hela bakaxeln för att byta ut den?

Bilen hänger på en 2-pelarlyft så det är gott om plats nedåt.

Posted: 2009-02-26 21:42:28
by Karl Birgander
Bakaxeln måste åtminstone ner en bit.

Posted: 2009-02-27 08:56:14
by Knubbe
Karl Birgander wrote:Bakaxeln måste åtminstone ner en bit.
Då fick jag mina farhågor bekräftade. Det är väl bara att kavla upp ärmarna och börja skruva...

Posted: 2009-02-27 09:25:22
by Karl Birgander
Det är inte så farligt som det låter. Det är inte jättemånga skruvar mer än att plocka ner växellåda.
Se till att köpa bromsvätska så du har att fylla på sen.

Re: Demontera transaxel

Posted: 2009-03-02 13:39:53
by patand
Knubbe wrote:Är det möjligt att trä ner transaxeln eller måste man lossa hela bakaxeln för att byta ut den?
Det beror på vilken transaxel vi pratar om... har man en transaxel från t.ex 924 Turbo med G31 låda så går det utmärkt att ta ner transaxeln utan att ta ner bakaxeln. :)

Posted: 2009-03-02 20:26:37
by jerker67
I detta läge ser vi på sidan vad han har för bil S2 cab förutsätter att han har en sådan i annat fall kanske han skriver vad han tänker jobba på för en.

Kanske dags dags att börja med något slags Standard när man frågar om saker och teknik på FORUMET.!!!!

Endel är skruvnissar kan allt möjligt om 031 lådor M050 lådor 931, 951, 944, turbo hit turbo dit S2,kamaxlar, transaxlar
Med ett Genuint intresse.
Endel har bara en rolig bil vet lite eller nästan inget. Har kanske inte ens fått laga punkan på Hojen för farsan.

8)

Posted: 2009-03-10 07:50:15
by Knubbe
Ja, det gäller transaxeln på en S2 cab.

Nu har jag kommit så långt att lådan står på golvet och det är dags att lossa bakaxeln.

En fundering bara:
Var är bakaxelns tyngdpunkt?
Räcker det att sätta växellådslyften på själva axeln eller måste jag även stötta den vid naven/stötdämparinfästningarna innan jag släpper bultarna?

Vill inte riskera att den vrider sig och ramlar ner i golvet...

Posted: 2009-03-10 08:43:16
by Karl Birgander
Det är naven som väger när du håller på, hävarm är grejen.
Jag hängde upp med snöre mellan stötdämparfästet upptill och skruven till stötdämparen i nederkant. När resten var lossat så hakade jag loss dom.

Posted: 2009-03-10 16:56:47
by Knubbe
Karl Birgander wrote:Det är naven som väger när du håller på, hävarm är grejen.
Jag hängde upp med snöre mellan stötdämparfästet upptill och skruven till stötdämparen i nederkant. När resten var lossat så hakade jag loss dom.
Tack för tipset, så ska jag göra!

fråga

Posted: 2009-03-13 14:26:04
by 931Melander
Vad har hänt när du ska ner med transaxeln?

Re: fråga

Posted: 2009-03-20 11:46:33
by Knubbe
931Melander wrote:Vad har hänt när du ska ner med transaxeln?
Det rasslar ordentligt i transaxelns lager. Därför ska den bytas mot en bättre begagnad som enligt uppgift ska vara tyst.

Posted: 2009-03-24 09:24:15
by Knubbe
Karl Birgander wrote:Det är naven som väger när du håller på, hävarm är grejen.
Jag hängde upp med snöre mellan stötdämparfästet upptill och skruven till stötdämparen i nederkant. När resten var lossat så hakade jag loss dom.
Tack igen för tipset Karl!
Det gick jättesmidigt med snören!

Jag satte snören som var ca 1dm längre än stötdämparna. Sedan vara det bara att sänka bakaxeln med växellådslyften, låta den hänga kvar i snörena och trä ut transaxeln.