Page 1 of 1

Bakvinge - PCSR/Roadsport/et al...

Posted: 2009-02-26 20:16:25
by Henka_E
Vad gäller egentligen i PCSR när det gäller bakvingar? Misstänker att det är stopp med bamse-vingar som min i klass 3 - och klass 2 tror jag.

Roadsport och racing annars - vad gäller där? Generellt alltså. Min bakvinge var enligt mannen som vagnboks besade min bil typ inte ok att använda i någon klass eller något evenemang - får man inte ens träna med den?? Ah, ser ju själv att det låter lite banalt när man formulerar det såhär... men man blir ju osäker.

Ska jag skita i att dra dit bamse-vingen och dra fast en original turbo ELLER ska jag fixa nya fästen och köra med A380-historien? Gärna råd på kort och lång sikt...

Posted: 2009-02-26 20:53:18
by TPR
I Roadsport får man vikttillägg för vingar om de inte är original, vet dock inte om de har ett maxmått.
Dock ska ju bilen vara besiktningsbar så du kan eventuellt falla på det... :D

I PCSR får väl vingen inte vara högre än taket har jag för mig?
I övrigt tror jag nog din skulle vara OK.

Hos oss i ERCup så ska vingen sett från sidan rymmas i en 20x20 cm fyrkant (inkluderar ej fästet) och får ej sticka utanför bilens profil sett uppifrån.

Så det skiljer en hel del beroende på reglemente men visst kan du köra träningar med den.
Jag kör ju med min och den är inte mycket mindre... :wink:

Re: Bakvinge - PCSR/Roadsport/et al...

Posted: 2009-02-26 21:35:33
by FredrikÅ
Henka_E wrote: Vad gäller egentligen i PCSR när det gäller bakvingar? Misstänker att det är stopp med bamse-vingar som min i klass 3 - och klass 2 tror jag.
http://www.pcsracing.nu/upload/fil_20080417091608.pdf

3.6.3 Bakvinge
En bakre vinge får monteras.
Den får ersätta en original vinge men inte adderas till den.
Bakvingen består av följande element:
Vinge, ändplattor, vertikala stöd, och måste överensstämma med följande kriterier:
‐ Vingens totala bredd får inte överstiga 90 % av den totala bredden på bilen med en tolerans
av 16 mm.
‐ Den måste vara placerad 50 mm framför den bakersta delen av karossen.
‐ Dess högsta punkt måste vara minst 100mm under takets översta punkt.
‐ Om originalbilen har ett luftintag på taket skall detta intag inte beaktas för angivande av
takets högsta punkt.
Vinge:
‐ Är utförd av maximalt två element (huvudvinge och vinkeljärn).
‐ En vinkel (”L” formad sektion med dimensioner på maximalt 10x20mm) får fästas på vingens
bakkant men får inte skjuta ut mer än 10 mm bakom vingens bakersta yta. Den skall vara
fastsatt mekaniskt (skruv eller nit)
‐ Den skall kunna rymmas inom ett parallellogram med dimensionerna 450x150mm samt med
en maximal vingsektionskorda på 300mm.

Ändplattor och vertikala stöd:
‐ Ändplattor skall ha en tjocklek på minst 10mm och kunna rymmas inom en 150x450mm
rektangel.
‐ Vertikala stöd får inte överstiga 520mm i längd mätt horisontellt.
‐ Ytan på vertikala stöd och ändplattor måste vara slät och parallell med den längsgående
axeln på bilen.
‐ Kanter på ändplattorna måste vara rundade med minst 5mm konstant radie.
‐ De främre kanterna på de vertikala stöden måste vara rundade och de bakre kanterna får
vara fasade maximalt 20 mm.
Om originalvinge är monterad måste den följa ovanstående punkter.
PCSR Tolkning:
Vinge i homologerat original utförande för biltypen är tillåten.
Om vingen är monterad på en öppen bil, måste alla punkter enligt ovan följas, vingens höjd mäts
relativt högsta punkten på framrutans ram.

Re: Bakvinge - PCSR/Roadsport/et al...

Posted: 2009-02-26 21:43:54
by Spånet
FredrikÅ wrote:
Henka_E wrote: Vad gäller egentligen i PCSR när det gäller bakvingar? Misstänker att det är stopp med bamse-vingar som min i klass 3 - och klass 2 tror jag.
http://www.pcsracing.nu/upload/fil_20080417091608.pdf

3.6.3 Bakvinge
En bakre vinge får monteras.
Den får ersätta en original vinge men inte adderas till den.
Bakvingen består av följande element:
Vinge, ändplattor, vertikala stöd, och måste överensstämma med följande kriterier:
‐ Vingens totala bredd får inte överstiga 90 % av den totala bredden på bilen med en tolerans
av 16 mm.
‐ Den måste vara placerad 50 mm framför den bakersta delen av karossen.
‐ Dess högsta punkt måste vara minst 100mm under takets översta punkt.
‐ Om originalbilen har ett luftintag på taket skall detta intag inte beaktas för angivande av
takets högsta punkt.
Vinge:
‐ Är utförd av maximalt två element (huvudvinge och vinkeljärn).
‐ En vinkel (”L” formad sektion med dimensioner på maximalt 10x20mm) får fästas på vingens
bakkant men får inte skjuta ut mer än 10 mm bakom vingens bakersta yta. Den skall vara
fastsatt mekaniskt (skruv eller nit)
‐ Den skall kunna rymmas inom ett parallellogram med dimensionerna 450x150mm samt med
en maximal vingsektionskorda på 300mm.

Ändplattor och vertikala stöd:
‐ Ändplattor skall ha en tjocklek på minst 10mm och kunna rymmas inom en 150x450mm
rektangel.
‐ Vertikala stöd får inte överstiga 520mm i längd mätt horisontellt.
‐ Ytan på vertikala stöd och ändplattor måste vara slät och parallell med den längsgående
axeln på bilen.
‐ Kanter på ändplattorna måste vara rundade med minst 5mm konstant radie.
‐ De främre kanterna på de vertikala stöden måste vara rundade och de bakre kanterna får
vara fasade maximalt 20 mm.
Om originalvinge är monterad måste den följa ovanstående punkter.
PCSR Tolkning:
Vinge i homologerat original utförande för biltypen är tillåten
.
Om vingen är monterad på en öppen bil, måste alla punkter enligt ovan följas, vingens höjd mäts
relativt högsta punkten på framrutans ram.

För att slippa trassel så läs den röda texten.
Dvs använd en vinge som är levererad av porsche till någon modell, kopior går bra.

MVH Lasse

Posted: 2009-02-27 12:41:53
by gurra
Fast det gäller väl bara själva vingelementet, inte placeringen.
Men tar man tex vingen från en 997 RSR lär den inte rymmas måttmässigt enligt övriga regler - då lär väl knappast den godkännas!?
Eller menar man med "biltypen" specifik modell typ 944, 968 osv.

Posted: 2009-02-27 12:54:57
by Spånet
gurra wrote:Fast det gäller väl bara själva vingelementet, inte placeringen.
Men tar man tex vingen från en 997 RSR lär den inte rymmas måttmässigt enligt övriga regler - då lär väl knappast den godkännas!?
Eller menar man med "biltypen" specifik modell typ 944, 968 osv.
Om jag har förstått det rätt så går det bra med en sådan vinge under förtsättning att bilen är tillräckligt bred :wink:

Reglerna har några år på nacken men är skrivna efter den värsta Porsche vingen som finns då man måste få tävla med en orginalbil.

MVH Lasse

Posted: 2009-02-28 17:01:02
by Henka_E
TACK! Mycket bra - och jag tror faktiskt att min vinge är ok om jag bara sänker den 100mm - den ligger i linje med taket nu.

Känner mig väldigt slö som inte orkade forska men jag blir alldeles matt av tanken på allt jag måste lära mig.... Känns snudd på ointagligt emellan åt.