Page 1 of 1
Gnisslar till vid start..
Posted: 2009-02-26 02:32:35
by Nasfaran
Hejsan jag har ett underligt problem.. El problem och problem snarare irriterande och ett tecken på att något är fel..
Ibland när jag startar bilen så gnisslar den till som F-n vid start.. asså enbart när motorn går i gång med hjälp av start motorn.. och i samma stund då den gått igång så hörs det inget mer..
Sen har jag en till fråga:
Bilen tickar rätt högt om jag inte kört på ett litet tag.. Tar ca 15-20min körning innan ljudet helt försvinner.. vissa säger att det är normalt och
beror på hydral lyftarna.. Har själv inte en aning så¨jag tänkte fråga här
om någon har haft liknande prob. och vad man kan göra åt det.
Det är en 944 s2 vi snackar om..
MVH
//Ð
Posted: 2009-02-26 10:07:46
by Per Huzell
Det första låter väl som startmotorn. Den är lite "rå" i ljudet när den drar runt iaf är min det. Alt plocka bort och kolla över.
Ja, det tickar i de hydrauliska lyftarna. 15-20min låter liite lång tid. När motorn blir varm så ska det normalt försvinna vid lite oljetryck. När gjorde du ett oljebyte sist?
Posted: 2009-02-26 16:32:34
by YocaL
Min bil tickar också (inte speciellt högt dock), men vad jag har kommit fram till så är det inte lyftarna, utan spridarna (detta trots rengöring med STP engine cleaner)
Ang. gnisslet så kan det ju kanske vara nån rem som börjar bli sliten med?
Posted: 2009-02-26 17:51:49
by 944_Driver
Startljudet kan vara startmotorns drev som inte går tillbaka direkt utan kärvar lite, min kärra brukar kräva att man plockar bort startmotorn vart annat år eller nått och smörjer upp det med lite lite tunt fett på axeln.
Ventilknack så lång tid är inte normalt om motorn inte stått i ett år eller nått, då kan det ta lite tid men annars bör det försvinna inom max en minut anser jag. Helst inom några sekunder om ens märkas alls.
//Magnus
Posted: 2009-02-26 18:15:49
by Spånet
Knacket kan bero på att "knapparna" på lyftarna har kärvat fast, inte helt ovanligt.
Bara att meka ner och konditionera dom
MVH Lasse
Posted: 2009-02-26 18:58:05
by Nasfaran
Olja, kamrem, kylare och byte av packningar gjordes ca ett år sen hos Sandén.. Jo ett antal har sagt att det troligen är startmotorn som låter.. Ang tickandet så har folk sagt att det kan va både lyftarna och ventilerna, men tickandet varierar lixom ju varmare motorn blir desto mindre tickare det tills det efter ett tag knappt hörs längre.. Jag är dock inte så high på motor pill, men man måste juh lära sig nytt någon gång hehe.. Får väl meka lite när det blir lite varmare, är tickandet någon fara för motorn troförutom att det är irriterande..?! Tack för rådet, och kommer ni på något mer man kan göra så uppskattar jag det starkt om ni hör av er!! =)
Mvh
Posted: 2009-02-26 20:13:38
by andersg
Spånet wrote:Bara att meka ner och konditionera dom
Konditionera?
Posted: 2009-02-27 02:01:07
by Millen
Antar att det är ett uttryck för att kolla i vilken kondition dom är. Kika om dom är slitna och om dom behöver bytas.
Även om 15-20 min låter mycket så har det ju iofs varit ganska kyligt ett tag och då tar det ju sin tid för oljan att bli varm.
Bästa är nog att kika förbi en verkstad och låta dom lyssna. Ett tränat öra kan säkert göra ett bättre antagande.
Posted: 2009-02-27 09:46:03
by Ducati
Testa att varva upp bilen och släpp gasen, om tickandet slutar då så är det spridarna, de öppnas inte när man släpper gasen
Posted: 2009-02-27 11:48:26
by Spånet
andersg wrote:Spånet wrote:Bara att meka ner och konditionera dom
Konditionera?
Med konditionera menar jag att få "loss" knappen som kan ha fastnat i yttre, mellan eller inre läge( det är "knappen" som är det hydraliska i det hela).
//Lasse
Posted: 2009-02-27 11:54:29
by Nasfaran
Oki testade det där me att gasa iom att det är det enda jag faktiskt kan göra för tillfället.. och ja när jag varvade upp honom o så tickade det väldigt mycket snabbare då sj fallet o när jag släppte gasen så tystnade det till i sådär 1-1½/ sekund och började ticka sakta igen under tomgång..