Page 1 of 2

Oljepluggspackning

Posted: 2009-02-20 23:57:50
by poyee600rr
Hej!
Va till biltema å köpte en oljepluggspackning idag och den packningen som satt på bilen är av koppar, men dem hade ingen kopparpackning hemma så jag fick en alupackning istället.
Då frågade jag vad det är för skillnad på koppar å alu men ingen av dem som jobbade där visste, å inte jag heller.
Är det nån som vet?? ska man använda alupackning där det är vätskor(olja, bensin) på bränslefiltret är det kopparpackning även bulten på vänstra tryckröret.

Posted: 2009-02-21 00:38:18
by Maxx
Mycket märkligt att de inte hade någon hemma. Å andra sidan så har de nog ingen koll på vilken packning det ska vara. Biltemas artikelnummer bör vara 77-224. (http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... SecId=1554)

Oljepluggspackningen är inte platt som aluringen du köpt utan har ett runt tvärsnitt. Se de inringade med rött på bilden nedan.

Posted: 2009-02-21 01:16:00
by poyee600rr
kolla va jag hitta http://www.pelicanparts.com/PartsLookup ... Frame4.htm
kolla bild 6 alupackning original :? :?:

Posted: 2009-02-21 01:21:42
by Maxx
poyee600rr wrote:kolla va jag hitta http://www.pelicanparts.com/PartsLookup ... Frame4.htm
kolla bild 6 alupackning original :? :?:
Ok, den kanske funkar lika bra?

Posted: 2009-02-21 01:31:37
by poyee600rr
Sjösgärd wrote:
poyee600rr wrote:kolla va jag hitta http://www.pelicanparts.com/PartsLookup ... Frame4.htm
kolla bild 6 alupackning original :? :?:
Ok, den kanske funkar lika bra?
Jo säkert.

Men vill ändå veta vad det är för skillnad mellan alu och kopparpackning.
Någon som vet??

Posted: 2009-02-21 09:12:22
by Bubby
är ju aluminium tråg.. därav ska man använda alupackning.. koppar o alu blir nåt galvaniskt eller nåt..

Posted: 2009-02-21 10:29:53
by 944_Driver
Vilket som lär fungera utmärkt bara man gjort rent från grus och skit samt drar åt lagom hårt. (läs på innan om du är osäker.) Har man en kopparpackning kan man glödga den innan återanvändning så blir den lite mjukare och tätar bättre.

//Magnus

Posted: 2009-02-21 10:39:25
by Maxx
Kopparpackningen som inringad ovan går inte att återanvända då den är en ring som trycks ihop/kollapsar. Eller går och går. Det går säkert att bara skruva dit igen med i värsta fall minimalt droppande efteråt. Fast för fem kronor per packning så känns det inte som någon större vits. :wink:

Posted: 2009-02-21 11:25:58
by poyee600rr
Bubby wrote:är ju aluminium tråg.. därav ska man använda alupackning.. koppar o alu blir nåt galvaniskt eller nåt..
Kopparpackning på bränslefiltret. koppar på alu :roll:
Nån skillnad måste det vara. men för det mesta är det ju kopparpackning som används, måste finnas en mening med alupackning tycker jag.

Posted: 2009-02-21 16:17:28
by andersg
Koppar bör nog undvikas vid oljepluggen då det äter aluminium.

http://www.scapro.se/galvaniskkorrosion.htm

Posted: 2009-02-21 16:33:14
by 944_Driver
Jag tror ni håller på och uppfinner ett problem som inte finns för 99.999999% av världens bilbestånd. Visst är det inte optimalt att blanda alu med koppar ur korrosionssynpunkt men då vi har pratar om oljepluggspackingen (kladdig av olja) på en sommarbil känns det lite som att lägga sin tid på fel detaljer i bilägandet. Jag har lossat en och annan oljeplugg med kopparpackning och hittills varken sett eller hört talas om att det är ett vanligt problem för någon.

Hoppas jag inte sårar någons känslor nu bara, det är inte min avsikt.

//Magnus

Posted: 2009-02-21 18:31:51
by claves
Jag fick aluring senast jag köpte frå USA!

Pelican parts.

/C

Posted: 2009-02-21 20:42:05
by Pete
De är inga problem med alu-packningen passar den bra så använd den.

/Peter.

Posted: 2009-02-21 20:43:31
by Pete
Dubbel..

Posted: 2009-05-08 15:47:37
by Dan Winberg
jag kör alu ring, men är det någon som vet hylsstrlek på oljepluggen på 968?