Page 1 of 2
Byta ut bultar i bakvagn vid coiloverbygge??
Posted: 2009-02-16 22:46:37
by 951master
Klurat en del å letat på forumet utan resultat.. men blir lite skeptisk när man tänker på att den m14 8.8 skall ifrån att ta emot stötar på ifrån en originaldämpare till att bära HELA bilen i HÅRD belastning när stavarna är borta..
denna stackare sitter ju dessutom bara i ena sidan, å har inget mothåll uppåt skallen...
Håller det verkligen??? eller byter man bulten? isåfall var köper man en bult som håller å som passar?
/R
Posted: 2009-02-16 23:00:11
by Karl Birgander
Jag har bytt mina bultar bultar till 30mm längre.
Man köper kvalitetsskruv. Det är fingängat och gängat långt in. Mina nya skruvar är 120 mm vill jag minnas.
Köpte på wurth vill jag minnas. Inte många som har kvalisortskruv. M14x1,5x120mm 12.9 skruv köpte jag om jag minns rätt.
Turbocup har väl också enbart skruv där. Håller det för fabriksräjsing håller det för mig.
Posted: 2009-02-16 23:29:27
by snugge
jeeesus, det var nästan äkkligt rent under den bilen...

Posted: 2009-02-16 23:31:44
by 951master
tilläggas bör kanske göras att det sitter uniballs i båda ändar på stötdämparen..
men de kanske e många som har? belastningen borde öka rätt mycket även av det...
någon som känner tilll någon som kört sönder / brutit av något i bakvagnen? kan ju vara dumt att göra samma misstag menar ja... hur är det med övriga bultar? kvalité osv.. vad kör ni andra med?
/R
Posted: 2009-02-16 23:39:02
by Erol
Karl Birgander wrote:Jag har bytt mina bultar bultar till 30mm längre.
Man köper kvalitetsskruv. Det är fingängat och gängat långt in. Mina nya skruvar är 120 mm vill jag minnas.
Köpte på wurth vill jag minnas. Inte många som har kvalisortskruv. M14x1,5x120mm 12.9 skruv köpte jag om jag minns rätt.
Turbocup har väl också enbart skruv där. Håller det för fabriksräjsing håller det för mig.
Kan inte se att det finns någon orginal coilover till Turbocup i PET, så man
ska nog inte ta för givet att bulten är standard heller...
Mvh Erol
Posted: 2009-02-16 23:47:53
by 951master
Karl Birgander wrote:Jag har bytt mina bultar bultar till 30mm längre.
Varför har du en så lång bult? har du dämparen på en distans? på min bärarm går originalbulten i botten med ca 40-45mm kvar.. precis lagom för att fästa stötdämparen..
m14x1,5 med 12.9 kvalité får det bli.. frågan e bara var man hittar det ..

Posted: 2009-02-17 07:50:44
by Karl Birgander
Jo, jag har distans för mina dämpare bak, kör med avo som har centrerade infästningar.
Modellanpassade har ju som på bild själva dämparröret ocentrerat mot fästet i nederkant.
Kolla som sagt på wurth, men bultarna är inte gratis.
Hmm.. jag mindes nog fel om TC...
Posted: 2009-02-17 18:25:13
by 951master
Efterlyser bilder på andra bakvagnar, coiloverbyggen, cup original...
nån som har bilder?

kul å se hur de ser ut på andra bilar..
/R
Posted: 2009-02-17 18:54:10
by Spånet
Skulle gissa att alun ger sig innan en 8.8 bult.
Jag kommer att köra med standard på 11an.
//Lasse
Posted: 2009-02-17 19:55:44
by Dea
Skulle inte vara några problem enligt Moton.
Tror att Racers Edge har alternativa skurvar
/Dea
Posted: 2009-02-17 20:21:31
by FredrikÅ
Har inte heller haft något problem på någon av de tre olika LEDA-utrustade
bilar som vi har kört med.
Så här såg det ut på "Old School".
Posted: 2009-02-17 20:50:34
by Spånet
FredrikÅ wrote:Har inte heller haft något problem på någon av de tre olika LEDA-utrustade
bilar som vi har kört med.
Så här såg det ut på "Old School".
En helt annan fråga, var det inte svårt att komma åt trädgårdsslangen när den hänger där under

Posted: 2009-02-17 20:56:26
by FredrikÅ
Posted: 2009-02-17 21:00:32
by Spånet
Ja, har sett att du bogserar runt på easecs bettan II

Posted: 2009-02-18 21:36:56
by 951master
Spånet wrote:
En helt annan fråga, var det inte svårt att komma åt trädgårdsslangen när den hänger där under

tråd ur spår AB...
fler bilder nån?

ja e nyfiken...
ska ta mej in till nån mekanisk verkstad imorrn å köpa iallafall nåt som är starkare än 8.8 ... sen hoppas ja på att de håller... (de verkar ju hålla för alla andra)
stötte dock på lite andra problem även upptill på coilovern.. då de blev grymt trångt vid mothållssvärdet..
vt att många kapar bort dom, men jag vill att de SKA sitta kvar av två anledningar..
anledning. nr.1 det hjälper till att hålla i bakvagnen och styva upp, även om det inte fyller någon mothållsfunktion.
anledning. nr.2 möjlighet att bygga tillbaka till original.. (inte för att ja lär göra det men ändå..)
dock alltid kul att höra andras åsikter..
