944 2.7 -89 utan gnista
Posted: 2009-02-07 18:37:58
Tjena alla 9x4-fans! 
Har inskaffat ett hyffsat okej exemplar av den grymt snygga och kultiga 944:an.
Någon kanske vet vilken kärra det är frågan om. Den låg tills för en vecka sedan ute på Blocket med utgångspris 27'' på grund av ingen gnista.

Hade inte köpt bilen utan att provköra ifall föregående ägare gett ett annat intryck än vad han gjorde. Bilen och defekterna motsvarade beskrivning på telefon.
Nu till Das Problem. Har magasinerat kärran i garaget ute i Tungelsta. Påbörjade tillsammans med en kompis operation felsökning tidigare under dagen.
Vi tjuvkopplade relähål 87B + 30 och fick igång bensinpumpen. Inga problem där vad det verkar. Har inte mätt upp trycket med mätare men pumpen går och det är ju ett bra första tecken.
Den gamla tyskan var däremot helt osugen på att leverera gnista.
Tidigare ägare uppger sig ha bytt en hel hög med saker, bland annat DME-relä, Ohm-mätt samtliga två hallgivare, bytt tändspole och kollat så DME-burken har plusmatning, kollat eventuell oxidering under säkringsboxen etc. etc.
Databoxen stod det "Håga" på med tusch-skrift så jag misstänker att någon annan tidigare ägare bytt ut den. Öppnade och kollade i den och flera lödningar var omgjorda. Så ifall det inte är något komponentfel är det iallafall inget fukt/lödpunktsglapp som kan orsaka trassel i DME-boxen.
Vår egen felsökning stannade helt enkelt vid tändspolen. Den får +12 men levererar ingen starkström för att kunna producera gnista. Vi testade med skruvmejsel nära/mot blocket men inget hände.
Ohm-mätning enligt specifikationerna på Clarks garage visade att den ena av spolens spolar hade ett felaktigt värde. Ohmet mellan den gröna och svarta terminalen skulle ligga på 0.4 - 0.6 ohm. Den låg på 1.7 ohm.
Däremot mellan huvud-utgången (den som ska till fördelaren) och den gröna terminalen låg värdet på 5600 vilket är inom 5000-7200-gränsen.
Kompisens första impuls att åka till Feltema och inhandla spole bromsades av mig som hört/läst att DME-burken kan brinna upp/må dåligt ifall en spole med fel värden petas in i kärran.
Eftersom jag är sugen på att felsöka vidare imorgon (söndag) tänkte jag kolla ifall någon med en fungerande spole har lust att låna ut den alternativt hänga med till garaget och ta en titt.
Kan erbjuda käk och några mils provkörning i en XJR -97:a som kompensation
Om någon är på lite felsökning och har kärran påställd och behöver byta olja eller hissa upp finns det lyftmöjlighet (upp till 3.5 ton) i garaget
PM:a ifall någon är på!
/Erik

Har inskaffat ett hyffsat okej exemplar av den grymt snygga och kultiga 944:an.
Någon kanske vet vilken kärra det är frågan om. Den låg tills för en vecka sedan ute på Blocket med utgångspris 27'' på grund av ingen gnista.

Hade inte köpt bilen utan att provköra ifall föregående ägare gett ett annat intryck än vad han gjorde. Bilen och defekterna motsvarade beskrivning på telefon.
Nu till Das Problem. Har magasinerat kärran i garaget ute i Tungelsta. Påbörjade tillsammans med en kompis operation felsökning tidigare under dagen.
Vi tjuvkopplade relähål 87B + 30 och fick igång bensinpumpen. Inga problem där vad det verkar. Har inte mätt upp trycket med mätare men pumpen går och det är ju ett bra första tecken.
Den gamla tyskan var däremot helt osugen på att leverera gnista.
Tidigare ägare uppger sig ha bytt en hel hög med saker, bland annat DME-relä, Ohm-mätt samtliga två hallgivare, bytt tändspole och kollat så DME-burken har plusmatning, kollat eventuell oxidering under säkringsboxen etc. etc.
Databoxen stod det "Håga" på med tusch-skrift så jag misstänker att någon annan tidigare ägare bytt ut den. Öppnade och kollade i den och flera lödningar var omgjorda. Så ifall det inte är något komponentfel är det iallafall inget fukt/lödpunktsglapp som kan orsaka trassel i DME-boxen.
Vår egen felsökning stannade helt enkelt vid tändspolen. Den får +12 men levererar ingen starkström för att kunna producera gnista. Vi testade med skruvmejsel nära/mot blocket men inget hände.
Ohm-mätning enligt specifikationerna på Clarks garage visade att den ena av spolens spolar hade ett felaktigt värde. Ohmet mellan den gröna och svarta terminalen skulle ligga på 0.4 - 0.6 ohm. Den låg på 1.7 ohm.
Däremot mellan huvud-utgången (den som ska till fördelaren) och den gröna terminalen låg värdet på 5600 vilket är inom 5000-7200-gränsen.
Kompisens första impuls att åka till Feltema och inhandla spole bromsades av mig som hört/läst att DME-burken kan brinna upp/må dåligt ifall en spole med fel värden petas in i kärran.
Eftersom jag är sugen på att felsöka vidare imorgon (söndag) tänkte jag kolla ifall någon med en fungerande spole har lust att låna ut den alternativt hänga med till garaget och ta en titt.
Kan erbjuda käk och några mils provkörning i en XJR -97:a som kompensation

Om någon är på lite felsökning och har kärran påställd och behöver byta olja eller hissa upp finns det lyftmöjlighet (upp till 3.5 ton) i garaget

PM:a ifall någon är på!
/Erik