Page 1 of 1

924 Carrera GT breddning bak - funderingar.

Posted: 2009-02-03 07:36:26
by notetoself
Det här kanske skulle ligga under allmänt då det knappast är teknik, möjligtvis trim eftersom det går in fetare sulor.

Jag ska vilket år som helst smaska på mina nya CGT-breddare bak. Då är frågan, skall man kapa ur karossen? Jag har bara studerat en (1) annan bil med sådan breddning och den hade inte kapats något, dvs den hade dubbla skärmkanter - en yttre och en inre.

Någon som har en pedagogisk bild tagen tagen från marken upp mot ett bakre hjulhus? :roll:

Posted: 2009-02-03 08:40:04
by Pehr Johnsson
Som jag ser det är det en självklarhet att kapa i orginalskärmarna, annars kan du ju inte fylla ut nya skrämen.

Posted: 2009-02-03 08:58:07
by notetoself
Ja det verkar ju rimligt Pehr, och det är ungefär så jag resonerar också. Det förklarar dock inte bilen jag såg. Det såg lite märkligt ut med "dubbla skärmkanter".

Posted: 2009-02-03 09:32:55
by Pehr Johnsson
En förklaring kan ju vara att man vill kunna återställa bilen "enkelt". En annan trolig kan ju vara att han som gjorde jobbet inte visste vad han höll på med!

Posted: 2009-02-03 10:19:37
by notetoself
Pehr Johnsson wrote:En förklaring kan ju vara att man vill kunna återställa bilen "enkelt". En annan trolig kan ju vara att han som gjorde jobbet inte visste vad han höll på med!
Utan att gå in på detaljer (och därmed hänga ut folk på nätet) så är det nog det förstnämnda argumentet isf.

Posted: 2009-02-03 16:27:06
by Henka_E
Det är ju inget problem egentligen, så länge man inte sänker bilen eller förväntar sig att fjädringen ska kunna fjädra in OCH byter till bredare bakhjul.

Posted: 2009-02-03 16:40:07
by PelleM
Du har ju sätt hur mina hjulhus ser ut under breddarna.
Om jag inte skulle ha sågat bort gamla skärmarna så skulle
däcken skäras sönder vid första komressionen.
Tanken med breddarna är väl att ha hjulen längre ut äller riktigt breda hjul.
Så sätt kapen i bilen :) det tar bara själsligt emot dom första cm

Pelle M

Posted: 2009-02-03 17:27:18
by Henka_E
Och - se till att vrål-surfa på detta innan. Inte kul att kapa och råka kapa för mycket så att det inte går att få till tex hjulhusen snyggt efteråt.... Det har du säkert gjort redan, men att hitta bilder på folk som gjort det dåligt är väldigt bra - då ser man direkt hur man INTE vill att det ska se ut - lättare att göra rätt då, eller iaf undvika göra helt fel.

Posted: 2009-02-03 18:18:06
by notetoself
PelleM wrote:Du har ju sätt hur mina hjulhus ser ut under breddarna.
Om jag inte skulle ha sågat bort gamla skärmarna så skulle
däcken skäras sönder vid första komressionen.
Yes! Och våra breddare är ju hyfsat lika i konstruktionen, dock har jag skruv på mina breddare så jag måste borra motsvarande hål innan jag kan börja kapa... Så arbetsgången måste bli att måtta-borra-kapa.

Henka_E wrote:Och - se till att vrål-surfa på detta innan. Inte kul att kapa och råka kapa för mycket så att det inte går att få till tex hjulhusen snyggt efteråt.... Det har du säkert gjort redan, men att hitta bilder på folk som gjort det dåligt är väldigt bra - då ser man direkt hur man INTE vill att det ska se ut - lättare att göra rätt då, eller iaf undvika göra helt fel.
Nu lär väl inte nätet vara nerlusat av bilder på 924 carrera gt-breddningar, men visst. Det skadar ju inte att ta en titt. Dock går ju breddarna bara att montera på ett sätt så.

montera

Posted: 2009-02-03 20:51:47
by 931Melander
Montera dit breddarna och märk av underifrån hur du ska kapa, ta loss o kapa.
Kolla även om du ska lämna ett par ca. så att du kan täcka in skarven med bodycoat eller hur det ser bäst ut.

Fredde

Posted: 2009-02-05 10:23:42
by gegge
Kolla min biltråd och gå in på photobucket och sök på gegge_photo så har du fler bilder på hur min bil ser ut. Kapade invikta kanter gjorda för över 20 år sedan. Då gjordes även ett uttag för torsionsröret vilket gör byte/ändring av stavar lättare.

Posted: 2009-04-02 20:44:59
by notetoself
Har idag smaskat på breddarna med följande fundering... Skärmkanten är ju två plåtar som möts. Kapar jag där kommer det bli ett "hål". Såg det ut så för dig Pelle? Skall kolla på dina bilder för 2977764e gången Gegge.

Edit: Det såg jag ju på de eminenta bilderna i din biltråd att det inte var, Pelle. Blir inte riktigt klok på detta.

Posted: 2009-04-03 01:00:23
by FSN
Turbo-Puh wrote:Har idag smaskat på breddarna med följande fundering... Skärmkanten är ju två plåtar som möts. Kapar jag där kommer det bli ett "hål". Såg det ut så för dig Pelle? Skall kolla på dina bilder för 2977764e gången Gegge.

Edit: Det såg jag ju på de eminenta bilderna i din biltråd att det inte var, Pelle. Blir inte riktigt klok på detta.
Det är två plåtar, ytter och innerskärm som möts i skärmkanten bak på 924. Du kommer att få en skaplig glipa på ca 3cm eller nåt sånt mellan plåtarna när du sätter kapen i skärmen. Jag vek in kanterna lite, klippte till en ganska exakt plåt som sen punktades dit med svets. Slipning, zink-mojs och tätades med karosspasta. Var en hel del pill att få det acceptabelt faktiskt.

Posted: 2009-04-03 12:23:44
by notetoself
Bah. Vad trött jag blev nu. FSN, bilder?

Posted: 2009-04-19 21:55:59
by FSN
Turbo-Puh wrote:Bah. Vad trött jag blev nu. FSN, bilder?
Finns nog nånstans. Har du kollat om det finns nåt i min biltråd?